Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1438 ggr
DanielaB
0

Dålig i magen

Hej! Jag har en iller hane på 3 år och 2 månader som är lös i magen. Avföringen luktar mycket och det har jag inte varit med om tidigare. Han är okastrerad för tillfället då suprelorinchipet gick ur i våras. Han äter Orijen. Får Multi Vitamin pasta och torkade kycklinghjärtan ibland. I övrigt så vägrar han äta kött. Dricker och äter normalt. Han har inga sjukdomar.

Ska jag byta foder? Är det sjukdom på gång som kan ligga bakom?

illernettan
0

#0 Jag skulle för säkerhets skull ta kontakt med veterinär. Har han varit kontakt med andra illrar på något sätt? Har det hänt något ovanlig på sistone? Har han ätit Orijen länge?

Hade samma problem i vintras fast med katten. Han fick värsta diaréen :-(( Det var inte roligt. Det visade sig efter samråd med veterinär och duktigt folk på djuraffären att han blivit överkänslig mot det vanliga fodret. Så jag fick köpa specialfoder i ett par omgångar tills magen stabiliserat sig.

Det kan ju vara något sådant som hänt din iller. Men byter du foder, så gör det väldigt långsamt….

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

emoflickan
0

Min första tanke är nåt problem med analsäckarna? Om dom är lite fyllda kan det stinka rejält om avföringen samt att den kan se konstig ut. Kan du känna om dom är svullna?

DanielaB
0

#1 Han har inte varit i kontakt med andra illrar på kanske 2 år och han har ätit Orijen sen han var 8 veckor. Jag ska ringa och boka tid hos en veterinär för vacc och chip och ska samtidigt ta upp detta men jag är osäker på om dem har något svar. :(

#2 Det är en stor kula som jag kan känna på ena sidan analöppningen. Men han är inte synligt orolig över det och det ser rent ut runt analöppningen. Jag har inte haft en tanke på att känna där. Hjälp vad jobbigt det kändes nu.

DanielaB
0

Möjligtvis en mindre kula på andra sidan också.

emoflickan
0

Om du kan känna det så är det nog bra att åka till veterinär, blir nog att tömma dom, det är inget farligt men om dom är väldigt svullna o det blir helt "stopp" så kan dom spricka vilket leder till att man får söva och spola analsäckarna, bättre att åka in o ta en titt på det direkt :)

DanielaB
0

#5 Okej. Det kan inte vara tarmen eller så som man känner? Utan är det en "klump" där bak så är det fyllda säckar och allt som jag känner? Men tror du att han kan vara lös i avföringen för att han ev har fyllda analsäckar? Hur kommer det sig? Jag ringer till veterinären idag och hoppas på en snabb tid. Tack för dina svar.

JossanH
0

Analsäckarna är mycket bättre att tömma innan de blir väldigt inflammerade. Eftersom du känner en kula är det garanterat en välfylld sådan. Avföringen får inte samma möjlighet att komma ut så ofta blir det mindre högar som är lösare till konsistensen. Drar han rumpan mot golvet oftare nu för tiden? Hade en av mina pojkar som började visa besvär men som sen verkade må bra igen men hans var så fyllda att man såg Analsäckarna bara genom att kolla honom i rumpan. Fick åka in och tömma och som tur var hade det inte blivit inflammerat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

DanielaB
0

#7 Om han drar rumpan mot golvet oftare nu är jag osäker på men nog gör han det. Jag har fått en tid hos Gunnel Andersson på Roslagstull på måndag. Men varför fylls analsäckarna till att börja med? Jag har hundar varav ena har haft problem med sina analsäckar och då har det börjat med att hon varit lös i magen och sedan fått fyllda analsäckar då den lösa avföringen inte kunnat trycka ut sekretet i analsäckarna påväg ut.

Sarah
0

Normalt ska de tömmas av sig själva, men blir de aldrig rädda eller om de inte mysfiser, eller gruffas lite med andra illrar så kan de lätt bli överfyllda. Andra får helt enkelt problem med tömningen utan egentlig anledning som jag vet om,