Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1270 ggr
Luisa88
2012-06-12 16:10
0

Vänja vid kött

Hur ska jag få min lilla dam att lära sig äta kött/möss?

Hon äter i dagsläget bara torrfoder och gurka.. allt i köttväg ratar hon och ser spyfärdig ut. Men jag känner ändå att jag skulle vilja utöka hennes matförråd och få henne föstå att kött är gott :P

har testat med vetegroddsolja men de slickar hon bara av. Har köpt en pinkie som jag tänkte introducera för henne, hon har luktat på den fryst i påsen och verkade intresserad så får se om en sån fungerar..

hur har ni gjort med era köttvägrare?

UlrikaD
2012-06-12 16:22
0

Prova dig fram med vad hon kan tänka sig äta. Finns ju så mycket olika i köttväg.
Min mesta köttvägrarare åt ändå glatt köttfärs om det var blandat med äggula och laktosfri grädde.
Sen var steget inte långt till kycklinghjärta och kycklingmage som brukar gå ner hos de flesta.
Dagsgamla kycklingar tycker en del är det bästa som finns medans andra tycker det är det värsta:)

Så prova dig fram. Min äldsta som är sju år vägrade konstant äta kött fastän alla andra åt tills han bara en dag började mumsa kyckling själv. Då hade han nog ändå hunnit bli 4 år gammal.

illernettan
2012-06-12 18:22
1

Sen Tulo kom in i gänget så äter alla kött, till och med gamlingarna Bus och Norpan.

Hos sin gamla ägare så vägrade Bus och Norpan helt att äta kött. Matte försökte med allt för få dom att förstå tjusningen med kött men inte då!

När dom kom hit så tog det inte så lång stund innan dom fattade galoppen och tyckte det var gott. Den som var sist med att gilla kött var Bus men nu äter han med förtjusning.

Har ingen aning om vad det var som fick dom att börja förutom grupptrycket. Jag serverar kycklingmage, kycklinghjärta och kycklingvingar. Sedan har dom altiid torrfoder vid sidan av, så jag helbarfar inte. Har inte tillräckligt med kunskap eller ork för att sätta mig in i det, så för mig är det här perfekt.

Har inget bra tips att ge dig, egentligen…..men instämmer med UlrikaD:s inlägg. Ha tålamod och prova dig fram. Kanske ta bort torrfodret någon dag för att låta din lille bli riktigt hungrig…..hunger kan göra underverk.

Vissa illrar kan vara köttvägrare och då kan man inte tvinga dom till att äta, trots att vi vet att det är bra för dom. Mycket beror också på hur dom är uppfödda. Ju mer smaker dom får som valpar, desto mer kan man få igen det som vuxen iller.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
2012-06-12 18:23
1

Jag köpte typ grytbitar åt Miilo då han skulle börja då han vägrade allt. tog helt enkelt en blodig bit och gnussade runt hans mun och då var han tvyngen att slicka sig om munnen och efter det insåg han vad gott det va =)

JossanH
2012-06-12 22:50
0

Kyckling brukar vara det som är mest lättätet. Möss och andra hela foderdjur kan vara lite svårare. Kyckling utan ben brukar vara det allra bästa då många torrfoderillrar helt enkelt inte är vana vid att tugga ben och senor. När jag skulle få mina 2 första illrar att äta kött så klippte jag små, små kycklingbitar och blandade i äggula. De fick i sig bitarna bara genom att slicka i sig gulan. Efter att jag gett dom det typ 3-4 ggr provade jag små bitar utan gula och då åt dom det med god aptit.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Luisa88
2012-06-13 00:05
1

#3 och #4 har testat med både grytbitar och blandat kyckling med äggula, vilket hon så klart ratat totalt. Även nötfärs har testats både med och utan vetegroddsolja med samma resultat.. Då hon är en hitteiller så har jag ingen som hellst aning om vad hon har/inte har smakat. Men me tanke på hur hennes tänder såg ut när hon kom så verkar hon knappast fått nå vidare bra mat över huvudtaget. Sedan hon fått bra foder här så är tänderna nu näst intill tandstensfria. Dock är hon ju fruktansvärt kräsen å vägrar smaka. Hon fick smaka vitamin pasta (gimpet, en vit/gul tub) för några veckor sedan, som vanligt så rynka hon på näsan å såg äcklad ut, men efter att smetat lite runt munnen så hon va tvingad att smaka så fick man nästan slita henne från tuben.

VeronicaKahlbäck
2012-06-13 07:32
0

#5 Det är bara att testa om och om igen, tillslut brukar de ge med sej:)
Låter du något kött ligga framme?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

HannaM
2012-06-13 09:21
0

Vår mest svårflörtade iller gav till slut vika för någon sån där "korv" med färskmalt kött som är tänkt till katt. Blandat med lite uppblött torrfoder och äggula. Och en massa tålamod, han erbjöds kött varje dag länge innan han åt.

HannaM
2012-06-13 09:24
0

När det gäller bytesdjur brukar kroppstempererat locka mest, en precis nydödad mus åt även gamle Elliott vid sex års ålder och han ratade annars bytesdjur totalt. Så om du har en pinkie kan det vara värt att värma den i ljummet vatten så den får en bättre temperatur.

Luisa88
2012-06-13 13:31
0

#6 Har inte testat att ha de t stå framme, men ska absolut prova de å se om de en dag faller i smaken ;) #8 provade idag att värma den lite, hon tog pinkiesen i munnen å gömde den bakom skrivbordet men sen lät den bara vara.. Dock är det ju ett steg framåt att hon faktiskt rörde i den frivilligt :)

Sarah
2012-06-13 14:23
0

6 månader av konstant erbjudande av kött, små bitar med kycklingfile i godsaker och tillslut tog jag bort torrfodret och den som inte åt kött fick svälta. Innan hade alla smakat och vissa börjat äta, tog två dagar för de mest envisa, trots att jag fick i dem file under tiden och sedan åt de. Skulle dock inte göra så om jag hade äldre illrar eller illrar som inte var friska, men det funkade på mina. Även de som gjorde spyljud av köttet i början åt med god aptit sen. Däremot har de aldrig velat äta ex nöt och vilt (utom hjärta9 och det känns ju rimligt.

JossanH
2012-06-13 18:19
0

Ibland måste köttet ha "legat till sig" ett par dar för att dom ska våga smaka ;) Mina är inte heller förtjusta i nöt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Luisa88
2012-06-13 19:15
2

Hon har nu testat kycklingbit då vi skulle äta kyckling till middag. En bit kyckling med vitaminpasta slank till slut ned då vitaminpasta är oemotståndlig. Hon fick även ner en bit till, denna med avsmak då hon insåg att det inte bara var vitaminpasta hon fick ;) men det går framåt! sakta men säkert så jobbar vi på de :)

VeronicaKahlbäck
2012-06-13 22:37
0

#12 Vad roligt:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus