*varning* bilder på länken
Hej! Jag undrar vad ni illermännsikor tycker om minkfarmar som håller sina minkar inom lagliga mått. (som är små som ni säkert vet).
Tycker ni det är okej, bara för att det är lagligt?
Tycker inte ni att detta är fruktansvärt?
http://www.sveketmotminkarna.se/p%C3%A4lsfarmerna
En del människor på Kanin.ifokus har skrivit i tråden "För små burar" Att det är okej och att folk trackar ner på minkfarmar.
Jag tycker det är vidervärdigt med minkfarmar.
Sedan undrar jag även om Mink och iller är ungefär samma art? Eller är de två skillda djurslag?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
mink och iller är släkt - de stammar båda från familjen mårddjur
Tyvärr så är det så pälsnäringen ser ut, Men om man ska vara riktigt krass, och jämföra laglig minkhållning med laglig konventionell hållning av produktionsdjur (te.x höns, gris & nöt) så har minkarna det faktiskt bättre - både vad gäller yta relativt deras kroppsstorlek samt vad gäller berikning och skötsel. Hemskt men sant så har samtliga våra konventionella produktionsdjur det betydligt sämre än vad minkar har på farm. Vilket gör det tänkvärt nästa gång man handlar kött från konventionell produktion.
En annan sak - jag skulle nog aldrig vilja se ett förbud av pälsnäringen i Sverige - ett förbud här skulle nämligen bara innebära att minkrpoduktionen flyttar till ett annat land - där djurskyddslagarna är ännu sämre. Vilket endast innebär att vi dömer ett stort antal minkar till ett ännu sämre liv än vad de hade haft om de hade fått sitta kvar på farm i Sverige. Hemskt men sant.
Endast ett världsomspännande förbud eller ett total stop på pälsefterfrågan kan ge minkarna en bättre tillvaro.
Jag tycker det borde förbjudas rakt av. Vi måste sätta ned foten och visa att Sverige inte stödjer sådan djurhållning pga en lyxprodukt som päls faktiskt är. Man kan aldrig ställa lidanden mot varandra utan bättre djurhållning över lag är vad Sverige kräver!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag kan inte förstå att någon överhuvudtaget väljer att köpa en äkta päls idag när det inte direkt är någon hemlighet hur minkarna har det. Vad gäller kött försöker jag hålla mig till kravmärkt. Gjorde mitt projektarbete om det och de djuren har det faktiskt ganska bra. Synd att det knappt alls finns kravmärkt kyckling bara… de är de och grisarna som har det värst inom köttindustrin har jag förstått.