Transportbur
Vilken transportbur rekommenderar ni till EN iller, och varför? :)
Vad kostar den?
Vad har du i transportburen?
Tacksam för svar
http://elinalgotsson.blogg.se

Atlas är det bästa märket och finns i olika storlekar. Jag har haft alla möjliga storlekar

Jag tycker minst en Atlas 30 om man ska åka ofta eller lite längre resor, då får man plats med en rejäl låda och en bra hängmatta med gott utrymme.
Mat och vatten har jag förutom det i mina transportburar.
Ang vad man ska välja för strl beror det på hur stor iller man har, har varit över två kg skillnad mellan min största och minsta!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Det beror ju på vad du tänkt dig ha transportburen till.
Korta visiter till veterinär, korta bil turer eller långa bil turer och längre vistelser i transportburen?
Det är där storleken har betydelse.
Ju längre vistelse desto större bur. :)
Ska dom vara där längre behövs tex bajslåda.
Petcargo har blivit mer och mer populär hos iller ägare då det inte finns galler för illerna att skada tänderna på.
Atlas är väldigt vanligt och är ok i pris.
Finns även på ÖB billigt om du itne bryr dig på färg och form.
Hälsningar Malin
Jag har en atlas 20 om jag ska frakta dom väldigt kort, annars är det en atlas 30 som gäller för 1-3 illrar om jag åker lite längre och ska jag iväg väldigt långt föredrar jag min atlas 40. I min 30 och 40 har jag hängmatta, toalåda, mat och vattenskål. I 40 får jag plats med filt på golvet och 2 hängmattor i taket.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vill ju gärna erbjuda så stort som möjligt, hellre en större även om sträckan man tänkt åka är liten. Men ville höra lite erfarenheter kring vilken storlek som är mest användbar och varför enligt er :).
http://elinalgotsson.blogg.se

Jag har Atlas i alla storlekar beroende på vad jag ska göra, hur många illrar som ska med och hur länge de ska vara där.
Atlas 20 är väl vanligast om man har en och bara ska till veterinären. Atlas 30 om de är två illrar. Atlas 40 om vi ska åka tåg längre, men det är ganska bökigt och tungt.

Till en iller använder vi atlas tio eller motsvarande i storlek. Helt enkelt för att när vi erbjuder mer yta så används den ändå inte. På den ytan får vi in bajslåda, hängmatta och vattenflaska. Ska tilläggas att vi är bortskämda med illrar som sover mer eller midnre konstant under resa.
Ut säkerhetssynpunkt för bilåkande bör en mindre bur vara bättre då det är mindre yta att fara runt på vid eventuella tvära inbromsningar.