Iller sökes
Hej allihoppa! Jag har letat och letat men inte funnit någon enda iller att kunna få köpa. Så nu undrar jag ifall det är någon här som kan hjälpa eller erbjuda en. Det jag söker är antingen en valp eller som är upp till 3 år gammal. Jag erbjuder ett bra hem och har verkligen läst på och förberedigt mig att ha en iller så nu gäller det bara att kunna köpa en. Nån som har något tips eller erbjudande? :)
Har du hälsat på någon som har iller? Om inte, skulle jag börja i den änden :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
har redan träffat några och är dö kär i dem xD har ringt runt efter en i en hel vecka men alla är sålda :c
En vecka är inte mycket av ett helt liv. Du ska ju inte slänga dig efter första bästa utan hitta någon som passar en nybörjare och som kommmer passa dig och ditt liv :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Var i sverige ska illern helst finnas?
Vad har du för andra krav, kasterad, vaccinerad, pass, försäkrad?
Hur illervan är du? kan vara en bra fråga att ställa sig också så man inte får en iller som kanske är lite väl tuff.
Om du vill ha iller från en uppfödare vad har du för krav på uppfödaren. Vad är det för typ av iller du vill ha, hur ska den vara uppfostrad, föräldrar, stamtavla, kost, färger m.m.?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Som Jossan säger en vecka är inte mycket, vi tittade på uppfödare i ca 3 månader innan vi estämde oss och ställde oss på kö till en valp, sedan har vi stått i kön i ca 1 år.
Jo men veckorna är så himla långa för mig xD jag hittar ju lite uppfödare som kanske kommer att få en kull men jag vill fortfarande försöka hitta en iller som är lite äldra. som nybörjare blir ju en valp svårt. men jag lovar att jag inte vill ha en iller och visa runt den som om det vore en chiuawa. jag vill ha en iller för att de verkar så interisanta och sociala djur att kunna ta hand om. jag har inte så mycke krav på illrarna. jag lär ha 8000 kr sparade för att kunna fixa allt som behövs för en. uppfostran får man väl ta upp med själva ägaren.
En valp kan vara minst lika svår som lätt, som en omplacering. Bara för att illern är äldre betyder det inte att den inte har ovanor, och kan behöva mycket tid och energi i uppfostran. Den kan tillochmed byta beetende iochmed miljöbytet. Det viktiga är att man känner att man passar ihop med illern man bestämt sig för och sådant rukar ta tid, det är impuls/stressköpen som ofta blir dåliga och leder till omplacering.
joo men man måste ju börja på något sätt. Jag förstår självklart om hur jobbigt det kan bli med illrar och hur mycket tid de behöver. Jag är redo, jag har även kontakt personer ifall det vore något. Men jag hade aldrig tänkt mig att köpa en via blocket på en timma. vill ju helst även ha kontakt med den som säljer för att få reda på lite om själva illern.
#8 Kolla länken och gå in under omplaceringar. Vi fick våran då treåriga Hobbe när vi var akuthem åt Svenska Illervänner och det har fungerat underbart :) bra som nybörjariller. Så jag rekomenderar verkligen att du hör av dig dit 

Ifall du kan tänka dig valp så är ju många kullar inte födda ännu. Så då kan du ju skriva till de uppfödare som du tycker verkar bra för dig och sätta upp dig på intresselista.
Även om man anmäler sitt intresse så förbinder man ju sig inte till att köpa valp och man kan ju spana efter omplacering under tiden.
Ibland kan även uppfödare ha kontakter och veta ifall det finns någon iller som behöver hem.
Hej, du kan ju gå in på omplaceringar och kolla mitt inlägg om Parris, dock vill jag gärna ha ett mail där du beskriver lite mer vad du kan erbjuda och hur hans levnadsförhållande skulle se ut och om jag känner att det låter som något jag tror skulle vara bra för han så kan vi ta kontakt efter det. Parris skulle funka som en förstagångsiller även om jag helst ser att någon med i alla fall lite illervana tar honom då jag vet själv att man tror man är förberedd för sin första iller men när man väl får hem dom som är man inte det för fem öre. =o) man lär sig, men eftersom Parris är så lätt som han är så tror jag att en förstagångsägare skulle ta det som att han inte behöver stimulans, medan någon som har eller har haft iller ser mer vad en iller visar med sitt beteende. Men hör gärna av dig i alla fall om du skulle vara intresserad så kan vi kolla på det. Lycka till annars. alla är vi förstagångare någon gång. =O)