Näbbmus
visste inte riktigt var jag skulle lägga denna fråga under.. men min iller fick tag på en död näbbmus ute på gården, våra grannar har en katt, som antagligen hade dödat den först, men min iller tog den och "lekte/döda" den, bet och hade sej.. då kommer min fråga: är detta farligt.. eller klara tamillranas mage ocg tarmar av detta eller e det för stor infektionsrisk…
har för mig att det är nån mus som är giftig? Är det näbbmus?

det har jag ingen anning om, men illrar e ju trostallt gnagätare.. så jag vet ju inte det rikigt..
jo, näbbmöss är jättegiftiga.. håll koll på illern så han/hon inte blir dålig..
Var tvungen att kolla upp det, men ja näbbmöss har giftiga sporrar vissa har även giftig saliv

Ja, näbbmössen äts inte av katter då de är farliga. Nu åt han väl inte upp musen så det bör inte vara någon fara. Men håll lite koll.
Sedan är det så att redan dödade djur är en större risk oavsett vad det är för djur. Man vet inte hur länge den legat död och hur mycket skit den hunnit få efter döden heller. Så det gör att jag tycker att du bör hålla ännu hårdare koll.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tack så jätte mkt för informationen, jag har ögat på han hela tiden nu.. tack för allt..

Men det är väl bara näbbmöss som är farliga, inte vanliga möss och råttor… :)
Har en känsla av att illern naturligt vet detta och därmed inte äter upp näbbmusen, precis som en katt vet det…

Japp det är bara näbbmusen. Men sedan är det överlag inte nyttigt med djur som redan är döda. Typ andra möss eller kadaver över huvudtaget.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
nej om en iller knaprar i sig ett dött djur eller så kan det vra abra att avmaska dem.