Magsjuke-HYSTERI!!
Här råder det hysteri. Magsjukehysteri.. iaf om man ska lyssna på flera personer som är "trötta" på magsjukan och allt som rör den. ärligt talat är jag också j*kligt less på magsjukan men jag tänker inte ignorera den som många väljer att göra.
De som tycker att alla trådar gällande magsjukan är onödig information- sluta läs dom då!
Det är inte så att vi som skriver och skapar dessa trådar gör det för att vi inte unnar någon att vara på illerträff och ha trevligt, eller för att vi gör allt för att finna något negativt med träffen som varit, vi gör det för att det ofta kommer upp trådar efter illerträffar, där någon har en iller som blivit dålig.
Ofta så kan man läsa om någon orolig illerägare som har illrar som fått magsjuke symptom och då tycker inte jag att det är rättvist mot dessa att bara vifta bort problemet som "stressmage" då det kan handla om något betydligt allvarligare.
Anser även att diskussionen krävs då även nya illerägare bör veta vad det rör sig om, hur de kan undvika att få smittan och hur man behandlar sjuka djur. Visst kan det här "tjatet" verka jobbigt i mångas öron men ALLA, gamla som nya, har rätt att veta vad det rör sig om!
Sen kan det mycket väl handla om stressade illermagar, men jösses, endel fall är ju mer eller mindre solklara men ändå envisas folk att ignorera vad som sker. 1, 2, kanske 3 illrar blir ordentligt sjuka men ändå så väljer många människor att helst strunta i vad som sker. Någon iller måste ha smittat de sjuka djuren! Men ingen bryr sig..
Alla får åka på träff och träffa nya illrar så mycket dom bara vill men jag vill inte höra att människor som varit på träff med smittade illrar (eller troligen smittade illrar) och åker på fler träffar med sina djur, sedan klagar över att folk är oansvariga när de omplacerar nyinskaffade djur eller klagar på hur någon uppfostrar sina djur, för jag anser inte att det är att "ta sitt ansvar" när man ser till sitt eget intresse framför sina illrars hälsa. Det är inte ett dugg bättre!
Tack för mitt ord!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

*Klappar händerna åt detta lysande injägg*
Visst, råder et en hysteri kring magsjukan. Och det som händer är att man helt enkelt slår det ifrån sig för man orkar inte höra om det mer. Det händer ju inte alla och har man själv inte fått några symtom så är det inget intressant.
Visst blir fler smittade om man fortsätter gå på träffar, men kanske kan fler illrar också bilda antikroppar och på så sett förhindra spridningen påså vis. Jag vet inte, men tanken slog mig.
Jag tyckte själv att det hade gått för långt med allt tjat om magsjukan, fram tills jag såg hur Zeke mådde. Då började man inse allvarer i det.
Men å andra sidan. Om det nu bryter ut en hysteri med en massa människor som pekar argt och säger "vad-var-det-jag-sa-ta-ditt-ansvar" så kanske många väljer att inte berätta om det inträffar heller.
De flesta illrar har ju varit på träffar och träffar andra, som i sin tur åker och träffar andra illrar. Och om nu viruset kan ligga latent hos djuren så är det inte mer än rätt att man sätter ALLA djur i karrantän i 8 månader. Just to be safe!
Carpe Diem

Agree! :-)

Jättebra Jossan!!!
#1 det värsta är att jag redan tror vi är där gällande att "hemlighålla" fall av magsjukan.. Många inser inte eller väljer att inte inse att sina egna djur blivit smittade. är det lindrigt så är det automatiskt vanlig stress..
Men som sagt, de illrar som faktiskt blir riktigt sjuka måste faktiaskt ha blivit smittade någonstans ifrån, men alla de illrar som inte blir sjuka de får glatt fortsätta träffa fler illrar, men någon av dom smittar ju med säkerhet!
men, men inga illerträffar för mina illrar iaf och det är mitt beslut!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Själv har jag hållit mina borta från träffar ända sedan utställningen Iller thriller.
Så jag är nog inne på att mina 8 månader har gått. De har nu inte varit sjuka och inte visat något. Jag bara har varit försiktig.
Dock kommer de med på träffar nu i sommar. Men jag kommer vara försiktig även där.
Kalla det hysteri, eller försiktighet. Men jag aner att alla sm tar med sina illrar på träffar vet om risken och därför får ta det i beräkningen. Folk smusslar med så mycket inne i illervärlden att hälften vore nog. var det bara om magsjukan vore jag lycklig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jeg er helt enig at man må ta sykdommen på alvor, men vi må ikke skape noen hystri heller. Det er så mange som sier at de har hatt magesyken men som ikke har vært hos vetrinæren. Noen sier at det ikke går ann å teste. Dette tror jeg ikke noe på. Det kan nok være vanskelig å få tatt de riktige testene og finne det ut, men jeg tror det går. Får at jeg skal ta folk alvorlig må de ha vært hos vetrinæren.
Det var faktisk ett menneske som spurte meg om mine dyr aldri hadde hatt en grønn avføring… Jo sefølgelig har dem det, men mine dyr har kunn hatt stress mage. Det har vært over i løpet av ett parr dager. Da er det ikke magesyken.

Jag har fått höra ifrån Virologen på Statens Veterinäranstalt om att det faktiskt inte går att ta prover på magsjukan.
Jag tror faktiskt att det stämmer, de är så otroligt utbildade och vet nog vad de pratar om.
#8 Hur då "inte går att ta prover"?
Var det inte en massa om att man skulle skicka in bajsprover förut…? Då var det med andra ord helt bortkastat….?

har skickat in ett prov till virologen i Uppsala och väntar på svar.
det finns ännu inte några prover som kan påvisa ECE/FECV i Sverige. I USA finns det och virologen här i Sverige kommer nog att utforma ett test så småningom.
föreningen svenska illervänner har lovat att bidra med 3/4 av summan för mitt elektroniska mikroskopi!! Hoppas att testet ger någonting.

#9 Bortkastat? Nja, så långt vill jag inte gå att jag säger så. Det är ju inte förrän nu i efterhand som vi vet säkert att det inte går att ta prover.
Jag har ju också skickat in prover. Så länge man inte försöker så är det bortkastat. Men vi har ju försökt att hitta viruset, vi har försökt med tester. Men allt ändras ju i framtiden och nu vet vi mer än vi gjorde då.
#10 Jag hoppas verkligen att det visar något. Vore så skönt ifall man kunde hitta något som kan påvisa viruset.
#11 Okej, missuppfattade hur du menade :)
Det här är iallafall orsaken till att jag inte far på träffar… det är liksom inte värt det.

Man kan fara på träffar ändå. Träffa trevligt folk. Pysa med en iller eler två. Passa på att hanla saker och sådant. ;-)
Sedan klan man välja att inte ta sin egna päls med sig och byta kläder och duscha innan man håller på med sin egen päls.
Audiatur et altera pars
#13 som jag brukar göra!
Jag ser inget illa med att påstå att sina egna djur har magsjukan! Har dom inte det så är det en bra försiktighetsåtgärd att hålla dom hemma.
Jag tycker förövrigt inte att det är en "hysteri", är bara ett uttryck som gärna kommer upp sina här sammanhang, och då speciellt gällande magsjukan.. Men, men, jag undrar när omplaceringshysterin, och uppfosrtanshysterin ska komma ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14: Men nog har vi redan en sorts omplaceringshysteri. Anser jag i alla fall. När man liksom ser rött bara man hör om det. Och inte alltid tänker klart. det är för mig en hysteri. Att det finns både när det gäller magsjukan och omplaceringar redan tycker jag i alla fall.
Sedan är det nog så, att om saker blir allt för nojjigt om en sak, jadå får det gärna benämningen hysteri. Man kan komma långt utan att bli hysterisk. Vanligt sunt bondförnuft liksom.
De är oftast att de som dör av sjukdommar typ magsjuka och även de allvarligare sjukdommar som smittas och finns oftast drabbar valpar och de djur med nedsatt imunförsvar. Även äldre illar har ofta detta.
Så om man har valp eller en äldre eller en iller som redan har en sjukdom som gett den nedsatt imunförsvar så bör man vara extremt försiktig anser jag. Och dessa djur måste man vara medveten om att man riskerar livet på om man tar med dem på träffar och sådant. Och om man inte håller en bra hygien när man själv träffat andra djur.
Men bortsett från dessa så visst de får magsjukan, men med rätt vård så dör inte en vanligt frisk iller av detta.
mina har hållits i karantän på grund av att jag planerat valpar i sommar och inte vill att honorna eller valparna ska riskera något under den tiden.
Audiatur et altera pars
#15: Alla illrar kan ha tillfälligt nedsatt imunförsvar så det är inte bara äldre och valpar som ligger i riskzonen även om de löper betydligt större risker.
Imunförsvaret beror inte enbart på illerns fysiska hälsa utan även på psykisk hälsa. Vem vet om en iller fått nedsatt imunförsvar av stressen att ha fått in någon ny iller i hemmet, någon träff med massa nya otäcka illrar eller att den helt enkelt har en tillfällig depression efter att ha tuggat sönder sin nya röda boll?
Hade det varit en magsjuka som drabbade människor som smittade i 8 månaders tid så skulle det tas på betydligt större allvar än då det gäller våra djur. Ni hade kunnat läsa skräckrubriker i tidningarna dagligen kan jag lova.

Så du menar mer eller mindre att varje gång jag eller min iller blir rädda eller stressade så får vi försvagat imunförsvar? Låter liteväl drastiskt!
Carpe Diem

#16: Klart det går att hårddra allting bara man vill. Det är upp till var och en.
Jag försöker bara ge tips och förslag på de som är mest utsatta. Och det är inte allt förvanligt att illrar får nedsatt imunförsvar av psykiska åkommor.
Det är mer de fysiska. Men det är klart, finns alltid undantag som bekräftar regeln.
Men jag håller fast vid att det är upp till var och en vad man tar för beslut. Huvudsaken är att alla är medvetna om riskerna man tar. Eller?
Audiatur et altera pars
#17: Drastiskt kanske men det är ren fakta. Det jag ville ha sagt är att det är så mycket mer än ålder och allvarliga sjukdommar som påverkar imunförsvaret.
#18: Självklart är det upp till var och en vilka risker som tas då det gäller husdjuren men ju mer fakta man har desto bättre grund att fatta beslut på.

Visst är det mer än enbart djurent hälsa man måste se till deras immunförsvar och deras allmänna hälsa.
Men det handlar ju också om individer
Carpe Diem