Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 592 ggr
skrollan
0

orolig nu!

Nu är det så att jag tror att det började i helgen så var det lite blod i avföringen hos en av mina illrar. Jag mistänker ganska stort att det är Griggie faktiskt. Men dt är bara ibland som det är rött/blod tror jag. Fast det kanske inte synd när han går på lådan, det kanske är därför. Först trodde jag att det kunde vara något han inte tål, men tycker inte han har ätit något annat mot skrollan heller. =/ Men han äter, dricker och bajsar i princip hela tiden och är hur pigg som helst. Någon som vet?

JossanH
0

om det verkligen är blod i avföringen så borde han ha något sår i tarmen ganska långt ner, hade det varit magsår eller att han ätit något med blod (rå lever etc) så brukar avföringen bli mer svart av blodet.
En iller har inte mycket blod i kroppen och har den sår i tarmen måste det kollas upp och behandlas för även en liten blodförlust kan stå en liten iller dyrt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

okej, jag ska kolla det lite mera noga och se nästa gång och hålla koll hur han mår coh om det är han och om det är varje gång o.s.v. men tack :)

skrollan
0

PUTT

sarae
0

säger som ovan, blod i avföringen är inte bra. Och bör kollas upp så snart som möjligt! Annars kan han ju ha ätit något som färgat det rödaktigt. Men grund regel gällande iller: tro alltid det värsta tyvärr…på så vis är man iaf garderad. så mitt tips är att kola upp det. om du har möjlighet att dela på skrollan å groggie aå att du verkligen kan se vem som gör vad.