Då var det dags!
Då var det i stort sett bestämt! Äntligen skall jag får bli med iller igen! En liten pastellpojke på åtta veckor väntar på mig hos ***. Jag och Lillan kommer förmodligen åka dit på söndag. Det känns så himla overkligt. Har hon verkligen sagt ja till detta, tillslut?
Nu blir det till att friska upp minnet och läsa massor med uppfostran!
Problemet är mamma. Jag bor inte hos dem längre, men hon säger att jag inte är välkommen fler gånger om jag skaffar iller igen. Att jag aldrig någonsin borde skaffa iller igen. Att de är äckliga kryp (ja, hon sa faktiskt detta). Visst, alla har rätt till sin åsikt. Men jag tycker allt det var lite väl hårt. Jag älskar verkligen dessa djur. "En gång illerägare, alltid illerägare". Så är det verkligen. Jag kan inte vara utan. Visst, jag har min hund, min älskade schäfer som snart fyller två. Men jag är trött på att vänta på "rätt tillfälle". Det är aldrig "rätt tillfälle". Man får det att fungera helt enkelt. Man ger sig fan på att inte ge upp. Hon vill bara mitt eget bästa, att jag skall tänka en extra gång, absolut. Men jag är vuxen nu. Jag kan ta mina egna beslut. Jag har funderat i två år. "Inte länge", tänker vissa. Men för mig är det en hel livstid.
Allting löser sig. Jag bara vet det. Och jag har många människor bakom mig. Även om mamma inte är där.
*redigerat av Medarbetare då vi inte gör reklam för eller stödjer farmer på sajten
Det lät lite väl drastiskt, tycker jag.
Bor du så att du kan hälsa på, utan att ta illern med dig och byter kläder innan du hälsar på, så kan ju inte ett djur (oavsett vilket) ha någon betydelse för besöket.
Behöver du däremot ta med djuret, så blir ju situationen lite annorlunda, speciellt om det är en iller. Många har ju svårt för doften och alla illrar är inte toasäkra.
Jaaa…mammor kan vara riktiga solstrålar i ens liv…har samma problem med min mamma, varje gång jag pratar med henne så hennes första fråga är om mina djur fortfarande lever och att hon vill ha päls från dem… hon gnäller hela tiden att hyresvärden ska kasta ut oss från lägenheten för det luktar så illa från mina djur osv…. måste bara tilläga att min mamma är iaf konsekvent och själv äger inga djur och det enda djur jag hade hemma under min uppväxt var en hund som min moster lämnade till oss när hon flyttade till sverige, hunden stannade hos ca ett år och när moster har sagt att hon vill inte ha den längre så min mamma helt sonika har omplacerat hunden…
Lycka till med nya iller! Hoppas du ska ha mycket glädje av den ;)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Min mamma gillar inte heller illrarna men eftersom jag ej bor hemma får hon acceptera att jag äger dom, men då tar jag ej med dom dit till henne heller. medans min pappa älskar dom och nu tjatar att han ska få följa med mig på utställning =/
Ja, jag tänker ju så att det är min lägenhet, mitt intresse och mitt liv. Är inte den lilla välkommen kommer inte jag heller kunna hälsa på. Inte i början iallafall. Det som känns tråkigt är ju att jag inte kommer kunna spendera sommaren med mina syskon som kommer till Skåne från olika delar av sverige. Men på något vis får det vara värt det. Lillan är den som hållit mig tillbaka dessa två åren och nu har hon äntligen sagt ja till detta. Jag vill och tänker inte neka det erbjudandet. Oavsett vad jag får offra. :)
#3 Extraförare till utställningarna
Inte lätt när en förälder inte vill träffa djuren, medans den andra vill det.
#4 De första veckorna kommer du att behöva vara med valpen, medans den finner sig till rätta. Men så snart den gjort det, så tycker jag du ska hälsa på hos din mamma. Ger du igen, genom att inte hälsa på, aggerar du ju inte bättre än vad hon gör och er kontakt kommer att bli sämre.
#5, Det har du klart rätt i. Hur länge rekommenderar ni att jag är hemma med lillen?

#5 haha ja mamma har inga problem att träffa dom men ser gärna att jag inte tar med dom till henne.
#6 du märker på valpen när den finner sig till ro och får en trygghet, är ju inte så att man inte kan lämna några timmar för att man har en valp
#6 Okej! Jo, grejen är ju den att min mamma bor två timmar med tåg från mig, så för att det skall vara lönt att jag åker dit överhuvudtaget så får jag stanna rätt många timmar. Sedan (totalt) fyra timmars restid på det. Så kan tänka mig att jag får vänta ett par veckor innan jag lämnar honom själv för en sådan resa. Och vem vet? Mor min kanske ändrar sig ;) Fast där skall man nog inte hoppas på för mycket.

#8 nja om han ska klara sig några dagar bör du skaffa passning
Nejnej, inte dagar. Men iallafall morgon till kväll lär jag vara borta om jag nu åker iväg. Och som sagt bara när jag känner att han är redo.

#10 jo men det är ingen fara. som sagt märker du när den är hemma stadd och sedan får du väl aktivera den väl innan du åker så sover den mesta tiden =)
Tänk på att vi inte stödjer farmuppfödning på iller.ifokus!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12 bara för att ni inte gör det så måste hon ju få skriva och ställa frågor eller?
#13 det har jag verkligen inte sagt något om, endast redigerat bort ett namn som du kanske ser.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#TS vet du hur många kullar han har detta år? glömde fråga det sist vi talades vid. men det är i otroligt liten skara nu iaf har inte sett en blocket annons från honom sedan 2007 faktiskt. Men han säljer ju mest nu till jakt
#15 Han hade två kullar detta året. En med en hona och tre hanar och en annan kull med två honor och fyra hanar. Och som du säger säljer han mest till jakt men de är välhanterade allihop och han rår verkligen om sina illrar.

#16 jo jag vet har varit hem till honom eftersom jag har valp därifrån och jag har aldrig haft en så lätt uppfostrad valp =) Men då hade han mycket fler kullar så det är skönt att höra att han har mindre nu. ju mindre kullar ju mer tid har han för dom =)
Ville bara uppdatera om att min moder nu ändrat sig och accepterat faktumet att jag skaffat iller. Jag får tillochmed ta med honom hem till dem! Ett stort steg och jag är riktigt glad. :)

#18 haha ja kanske bara var ett litet hot at du ej skulle skaffa och ändrade sig när hon såg att det ej fungerade ;)
Det var nog ett tomt hot, ja ;)
Har en liten fråga. Nu är det snart en vecka sedan jag fick hem Castello. Är det för tidigt att åka på utflykt till föräldrarna och stanna ett par dagar? Borde jag vänta ett tag till? Mina syskon kommer nämligen till helgen så vill gärna visa upp min bebis :)

#20 det kan du nog endast avgöra själv då du känner din valp bäst =)
#20 som nämnts i en annan tråd åkte vi med valp till sommarstugan redan efter 1 natt. Med honom var det inga problem i världen, men det är ju individuellt. Jag fick hem en 6v gammal valp en gång som följde med mig i tröjärmen på promenader efter bara ett par dagar också. Dock hade det nog inte funkat lika bra med valpen jag fick hem förra året då den var mycket mer nervös och osäker. Har valpen funnit en trygghet i sin ägare ser jag inget problem.
Sajtvärd på Iller.ifokus