Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1635 ggr
JossanH
0

OT Foderråttor

Hej alla barfare som ger sina illrar möss och råttor eller har goda kontakter med foderdjursuppfödare!

Jag undrar om någon vet vart man kan köpa levande bruna råttor, gärna i närheten av Norrköping, Östergötland?

Råttorna ska bo utomhus from slutet av april så antar att man då måste ha råttor som blivit uppfödda utomhus/i bod/ uthus etc.

Råttorna kommer hållas levande till slutet av augusti/september, kanske längre än så, för att sedan troligen bli djurfoder.

Det är bra om råttorna är friska och trevliga till temperament.

Någon som vet någon jag kan vända mig till?

Tack!

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

Måste dom vara bruna eller syftar du på tamråttor?

Är det tillräckligt varmtoch dom står i skyddat(i lä) så kan dom flytta ut även om dom bott innomhus.

Hälsningar Malin

JossanH
0

#1 jaha, dom klarar det? De ska bo i skyddade "burar" som är av plexiglas tror jag så det borde inte bli dragit. TÄnkte att det ju kan vara ganska så kallt i slutet av april redan. De måste klara av att bo ute from 25, 26 april typ.

Ja, de måste vara viltfärgade tamråttor/ foderråttor. Jag är ute efter trevliga individer som är friska. Men eftersom det möjligtvis är så att de kommer sluta som djurmat i slutet av sommaren tänkte jag att det kanske skulle vara svårt att få tag på tamråttor uppfödda för att vara någons husdjur, därför jag vände mig till foderuppfödarna.

Vet du någon som föder upp?? :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

Allt beror helt på hur temperaturen är. Men om dom får väl isolerat, så dom kan gå in i något varmare bo tex på natten och vädret är åt det varmare hållet så skulle jag villja säga att det går bra.
Dessvärre vet jag itne vart du kan vända dig mer än djuraffär.
Där brukar man dock inte kunna be om en viss färg.

Hälsningar Malin

JossanH
0

#3 Färgen är dessvärre mycket viktig. Har fått tips om Imazo (visst hette de så?) men det verkar som att det finns de som upplevt problem med deras råttor, att de haft skabb, inte lagt på sig som de borde och att de varit otrevliga till temperamentet.

Måste nog fixa en ordentligt isolerad bolåda till råttorna.. Men det är av största vikt att de verkligen klarar av och kan bo ute senast den 27 april.

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

Alltså Imazoo.. Nja..
Dom är grossister och dom största av smådjur. Dom avlar enorma mängder av alla djur som går att sälja, djuren bor på minimala ytor under sämsta tänkbara omständigtheter.
Imazoo säljer inte heller till privat personer utan till djuraffärer, djuraffären i sin tur kan ta in råttor på begäran åt dig men dom kan vanligen inte bäställa speciella färger och ibland inte heller kön.

Hälsningar Malin

ElinaPersson
0

Nu blir jag nyfiken!

Varför köper man levande råttor för att hålla dom levande i flera månader innan dom blir mat? Förvånad och varför just bruna? Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

JossanH
0

Ja, det var lite så jag tänkte med Malin. Det är egentligen inte jag som ska ha råttorna men jag ska se till att de köps in och har ansvaret för dem i sommar. De kommer få det mycket bra och ha fina stora burar som är kopplade till varandra med långa rör. Anledningen till att de ska vara bruna/viltfärgade är att de ska se ut som vilda råttor. Och anledningen till att de kanske kommer sluta som djurmat är att det efter sommaren antagligen inte finns någon som kan ta hand om dem tyvärr då de inte längre kan bo ute då. Köper man foderråttor får de trots allt ett längre liv hos "oss" än om de skulle sluta som foder direkt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#7 struligt det där. du köper in och har dom under tiden dom lever… men det är inte du som ska ha dom =( lite snurrigt må jag säga ;)

JossanH
0

Mer information än så går jag inte ut med.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

nej nej det behöver du inte var lite snurrigt bara =) hoppas du finner det du söker

Sarah
0

Gett råttor som foder en gång och aldrig mer innomhus! De stinker :)

VeronicaKahlbäck
0

Har du kollar repti.net? Eller så får du bli råttägare till hösten;)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

#11 mina illrar skulle aldrig få råttor och aldrig inne! Det blir nog andra djur som får äta råtta :) #12 eller så får du bli råttägare ;) ska höra mig för på repti.net!

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

#13 Så illa kommer det säkert sluta, är så jäkla mesig med sånt. Svårt att umgås med dom för att sen bara säga hej då:/

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

zickan
4

Sorry blir lite paff på okunskapen. Råttor ska inte bo utomhus. De får inte bo på minus grader, de klarar inte värme bättre än ett annat djur. Plexi låter väldigt varmt. De är känsliga och blir sjuka av drag.

Varför viltfärgade(agouti)? Det är inte foder råttans normala färg. Foder råttor brukar vara albino av labbdjurs stam. De producerar bäst.
Det är ypperligt lätt att hitta foder råttor att köpa frysta. Jag skänker bort stora mängder varje år till en reptil ägare här i länet och får slänga en hel del.

Att föda upp själv krävs daglig sköttsel, städning, matning, pengar till mat, strö(EJ spån). Bra mat ger bättre kullar, större vikter och mer näring till djuret som senare äter dom. Främst kunskap till hur man sköter råttor och hur man föder upp utan att plåga dom. Senare ska de även avlivas innan man får ge som foder.

Det är som sagt extremt lätt att hitta fryst foder att köpa billigt. Här hemma betalar jag torrfoder på 400:- i månaden för 27 levande råttor +strö+färsk lagad mat+tid att städa och umgås med dom.
En hona bör aldrig ha mer än 3 kullar per livstid. Mer är rent djurplågeri. Ungarna växer långsamt. Brukar ta runt 6mån-1år innan de är fullvuxna. De går dräktiga i 21-25 dygn. Bör inte omparas med en gång. Det är extremt påfrestande för deras kroppar och elakt att bara avla o avla.
Det skulle vara som att börja avla så fort en iller brunstade första gången och fortsätta avla hela livet på illern varje gång den gick i brunst. Inte ha någon max ålder på vad man bör avla på den iller och så fort den inte duger till så matar man bort den. Låter den bo i en liten plexi låda utomhus under hela denna tid med troligen billig kass mat och spån som gör den sjuk. Just saying.

För 27vuxna frysta råttor hos en foderuppfödare skulle detta kosta mig runt 1-200:- OCH de skickar så man behöver inte hämta på alla reptil mässor det är runt om i landet.

http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Buysell&PAGE=3&ID=340584

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Blueshift
0

Zickan, inte ska du slänga bort råttor! Skänk dem till mig istället Glad Jag och illrarna tar tacksamt emot dem (i fryst skick) om det är hyfsade mängder och rimlig frakt!

zickan
0

#16 föder inte upp råttor för foder. Men jag avlivar ibland hanar för dominans och andra ting som gör de bra till att skänkas åt foder. Brukar lägga upp en annons på repti åt förste bästa att hämta. Men har bara 3 frysfack så om det blir för mycket så måste jag tyvärr slänga bort efter ett tag för att ha plats med färsk foder rullarna åt mina hundar.
Skickar inte.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JossanH
0

Nej, råttorna ska självklart inte bo i minusgrader då detta är olagligt. De ska inte heller bo ute i den bemärkelsen att de sätts ute i en plexibur i gräset utan de bor snarare i en bodliknande anläggning där det inte kommer vara varmare än i ett vanligt hus. Djurskyddslagen kommer följas, tro mig, och syftet med råttorna är inte att de ska bli foder utan det är en eventuell utgång då vi inte är säkra på att vi har någon som kan ta hand om dom efter sommaren.. Men det har löst sig nu och vi får råttor i slutet av Maj.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Och som en parentes så kommer vi verkligen inte avla på några råttor och eventuell avlivning kommer ske av personal som vet exakt hur detta ska gå till. Det finns tom en veterinär att tillgå om så skulle vara. Råttorna kommer självklart få daglig skötsel och anläggningen har varit för riktiga brunråttor för flera år sedan så den är väl anpassad för råttor. Har fått mycket hjälp av andra råttägare som har frågat innan de har dragit slutsatser ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

#17 Aha, ja då var det ju inte aktuellt. Kanske kan du annonsera ut råttorna även till illerfolk? Fast det kanske du redan har gjort. Jag föder upp råttor och möss till mina illrar men tackar aldrig nej till gratis foderdjur när tillfälle ges ;).

enbartmalin
1

#15 Råttor kan utan problem bo utomhus under sommar halvåret om man sköter det på rätt sätt.

Hälsningar Malin

JossanH
0

Tänkte bara säga att nu har råttorna anlänt! :) blev slutligen från imazoo och vi fick tag i 6 underbara honor! När vi släppte ut dem i anläggningen blev dom mycket glada, hoppade och busade. Först vågade de knappt gå mellan burarna men nu har de tuffat på sig lite och ränner runt i rören och springer mellan de olika nivåerna. Några är fortfarande försiktiga men mycket underhållande att titta på. Jag tror det kommer bli mycket bra i sommar och hoppas att någon tar med dom hem så de slipper sluta som foder! Jag har redan börjat fästa mig vid dom hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#22 varför har du skaffat dom om du ej ska ha kvar dom? Har inte fattat det jag. Menar inget illa alls med frågan =) fota gärna och visa bebisarna och burerna =)

JossanH
0

#23 läser du inlägg 7 en gång till ser du att de inte är mina.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#24 men om det inte är dina så varför hoppas du då att någon kan ta dom till hösten då kan väl bara deras ägare ta dom =/

JossanH
0

#25 för förmodligen kommer ingen ha tid för dom efter sommaren och då hade det varit kul om någon tog hem dom. Annars kanske det finns möjlighet att behålla dem en sommar till, vilket vi får hoppas. Blir de foder till slut kan jag säga att de levt lyckliga fram tills dess iaf och det känns ju bra. De trivs iaf väldigt bra nu när de äntligen fått lite yta :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#26 Sommar råttor istället för sommar katt ;) Men visa gärna burarna. Sonen vill ha en litet djur och då man kan ju ha råttorna ute på sommarn och inne på vintern

JossanH
0

Det är ju inte så att de lämnas vind för våg efter sommaren som folk gör med en sommarkatt. de är planerade för och fyller sitt syfte. Många föder upp möss till foder och man får väl se det här lite på samma vis. Ingen råtta kommer "gå till spillo", men då man redan börjat se deras personlighet skulle det kännas tråkigt om de inte fick leva ett helt liv. Därför jag inte själv bedriver foderuppfödning. Ska se om jag får till någon bra bild på burarna.. Kan inte ladda upp bilder från mobilen.. Tror inte heller att detta är burar man har hemma i trädgården direkt.. Och vet inte om råttor hade varit mitt första val till ett så litet barn.. Kanske marsvin hade passat bättre? Lättare att stänga in, är oftast lugna och tillgivna och inte lika snabba.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#28 Nja vet ej om man kan kalla våran gamla bondgård för trädgård ;) nej jag har sagt att tidigast nästa år kan han få ett eget djur. Och han vill ha råtta eller hamster men jag försöker få in honom på kanin… men nja nu skall ha helt plötsligt ha iller och den ska heta Saffi eller Tapot och vara busig enligt honom. Men nja iller vid 4 års ålder nej tror ikke det. Han får lulla på med Miilo ett tag till ;)