Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 401 ggr
Alexandra83
0

fästningsmedel??

hej.

jag har en iller hane på 2 år och jag undrar vad som kan användas mot fästningar? jag är orolig för detta nu när det har blivit varmare ute och vi går ut med honom varje kväll. jag har hört talas om frontline spray. funkar den?har någon använt detta produkt med lyckad resultat? alla råd är välkommna.

trevlig sommar på er!

JossanH
0

Det finns ju frontline som du droppar i nacken men jag personligen tycker att det är lite onödigt starka medel. Bäst funkar det att helt enkelt kolla igenom pälsen lite snabbt efter att man varit ute. Har alltid haft mina ute på promenad mycket under sommaren och på 9 år tror jag bara att jag varit med om 2 fästningar som satt sig. Har sett dom när de krupit runt i pälsen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexandra83
0

ok. tack för tipset.

kan den skada huden på illern om den är så stark?

jag har hittat en fästing förra sommaren men jag är mest rädd att om fästningen biter sig fast att den då kan överföra några sjukdomar som typ borrelia och därför ville jag ha nåt som skyddar och förebygger mot fästningar.

JossanH
0

Man ska väl egentligen aldrig "slösa" med starka medel på djur och jag vet människor som reagerat på medlet. Jag har inte sett någon större skillnad utan alltid hittat krypandes fästningar och dom tar man ju bort i vilket fall då man gärna vill undvika att de kryper över på en själv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Googla runt på nätet finns ju en massa olika lösningar du kan blanda till hemma av mer naturliga produkter =)