Orolig inför operation!
I förrgår när vi kelade med Majsan så hittade vi en knöl mellan hennes skulderblad. Kollade närmare för att se om det fanns något sår i närheten ifall det kunde vara en varböld efter tjiv med Ozzy, men ingenting i närheten, inte ens ett småsår. Ringde direkt till vetten för att boks tid. Dagen efter, Torsdag kl 16.00 fick vi tid. Sambon tog Majsan till vett då jag jobbade. Dom undersökte henne och röntgade henne. Jag var ju inte med när dom förklarade och har bara fått det återberättat så kanske är lite rörigt xP Men dom sa ialf att det antagligen var en tumör. Dock sa dom att de trodde det rörde sig om en godartad och kunde inte se någon spridning och när de kände på den så verkar den inte fått fäste vid muskulatur. Operation bokades in den 4 Maj. Vi ska lämna in henne 07.15 och hämta henne efter jobbet. Dom sa att hon inte ska äta 4-6 timmar innan. Jag är nu SJUKT nervös, orolig och håller på att oroa sönder mig totalt! Jag har ju läst om de illrar som inte klarat av narkosen här på forumet och blir ju såklart livrädd! Jag klarar inte av att förlora min lilla godis Majsan! Finns det något man kan göra för att chanserna ska öka för att hon ska klara sig? Alla tips, råd ja allt är mer än välkommet!
//Belinda aka Zandrama
En frisk iller klarar i regel en narkos väldigt bra och hon ligger inte i riskzonen om hennes allmäntillstånd är bra. Det finns alltid en risk, men skulle säga att den är väldigt liten. Lycka till med henne!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vi har haft illrar sövda åtta gånger och lätt sederade ett par till och det har aldrig varit något problem för någon av dom.
#1 Ja hennes allmäntillstånd är ju bra. Pigg och kry. 2 år gammal, så jag hoppas så innerligt att hon ska klara det!
Men hur länge ska man låta dem vara utan mat egentligen? Kommer ihåg en tråd om illrar som dött under narkos där det diskuterades.
//Belinda aka Zandrama
Det jag är mest orolig för är ju när på dagen hon ska opereras, iom att de sa att vi ska komma in med henne 07.15 och hämta henne efter jobbet. Tänk om hon inte opereras förrän närmare lunchtid, då har hon ju gått utan mat betydligt längre än de timmar vi fick?
Vet någon hur det funkar vid Roslagstull Djurklinik?
//Belinda aka Zandrama
Illrar brukar som sagt klara narkos bra. Men jag förstår att du är orolig. Be dem att koppla ett EKG på henne för OM något skulle hända så kan de vara snabbt på plats.
Mvh Jenny
#5 tack :) det ska jag be dem göra :)
//Belinda aka Zandrama
=) Ta med lite mat som de kan ge henne efter OP
Mvh Jenny
Du behöver inte vara så orolig. Om hon är pigg och så ung så är det väldigt liten risk att det inte går bra. Vi har opererat illrar fler gånger än vi kan räkna så här i huvudet, alla har klarat det jättebra utom Grim. Hans allmäntillstånd var dock dåligt så vi visste innan att det var en stor chansning (men enda möjliga räddningen) och det upplyste veterinären om.
Om hon ska opereras den 4 maj, en fredag så är det Gunnel som opererar. Hon är verkligen jätteduktig med illrar, så du ska verkligen känna att hon är i bra händer. Det är hon som har opererat de flesta av våra illrar. Om du har tid 7.15 så skulle jag ta bort maten 4 timmar innan (eftersom du har en tidig tid att lämna henne). Jag kliver då upp på natten, ser till att illern i fråga äter och sedan tar jag bort maten. Hon tar emot patienter till ca 9-tiden och sen börjar hon operera. Illrar brukar hon alltid operara på förmiddagen, just eftersom de inte ska fasta alltför länge. Sen så brukar hon vilja ha kvar illern några timmar så att dom ser att den mår bra efter operationen och när hon piggnar till får hon mat av dom. Det är jättebra om du tar med en påse med lite mat till henne som hon är van vid så ger de av den efter operationen (annars har de annan mat där). När du lämnar in henne på morgonen så bestäms det en ca tid när du ska hämta. Hör man inget under dagen så har allt gått bra och det är bara att hämta den tiden som är bestämd. De ringer om de har frågor, om något har gått galet men även ibland ändå för att berätta hur det har gått. Speciellt om veterinären inte kommer vara kvar när man ska hämta så händer det att hon ringer och berättar hur det såg ut mm. Vid lunch brukar man kunna slappna av lite mer om man inte har hört något eftersom operationen brukar vara på förmiddagen.
Det är bara att du hör av dig till mig/oss om du har några funderingar inför operationen.
#8 Åh tack! Detta lugnade mig oerhört :D
Jo jag har tänkt ta ledigt den dagen och gå upp 4 timmar innan hon ska lämnas och väcka henne för att få henne att äta, sen kommer hon få sova inne hos oss i sovrummet med enbart vatten tillgängligt.
Tänkte att jag kan lämna lite vetegroddsolja tillsammans med henne också, utöver maten, så de kanske kan ge henne när hon vaknat.
//Belinda aka Zandrama
OMG HON FÅR INTE DÖ!
// Sofie, Gosan och Silje. =D
Jag har sövt mina 3 första illrar fler än 10 ggr (en hade betydligt mer otur än dom andra..) och det har gått bra alla gånger. Trots att de varit betydligt äldre flera av gångerna.
Vill man vara säker på att illern äter kan man blanda upp lite torrfoder i vatten och tillsätta lite laktosfri grädde så brukar det slinka ned mer än gärna :) Gillar hon kött är ju det ett ännu bättre alternativ.
#10 Tror inte du gör det lättare för matte…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänkte uppdatera lite nu när det gått lite mer än 2 veckor sedan OP.
Hon opererades som sagt en Fredag så jag var uppe innan tuppen och såg till att hon åt och drack innan jag ställde undan maten. Sedan var det några få timmars sömn till som gällde. Hon fick sova inne hos oss i sovrummet med dörren stängd så att vi hade koll på att hon inte fick äta mer efter angivna tiden.
När tiden var inne för att hon skulle åka och lämnas så fick fästmannen åka, då jag knappt sovit någonting pga oroligheten :(
Hela dagen satt jag som på nålar och var konstant orolig. Dock ringde dom inte förrän kanske 15 på eftermiddagen så jag kunde andas ut. Allt hade gått bra, men hon blödde lite ur såret så de ville behålla henne under natten för observation. Dom hade även skickat iväg knölen för analys.
Dom sa att den hade varit lite diffus så de hade blivit tvugna att ta lite extra för att vara säkra på att de fick bort allt.
Dagen efter åkte jag och skulle hämta min lilla pälskorv. När hon såg mig blev hon helt till sig :D Ville ut och gosa och var helt vild av glädje :) Hällde i mat i hennes skål och hon åt som en galning :P Tydligen hade hon inte ätit så bra när hon varit där, men när "sköterskan" såg hennes iver på mat så sa hon att det kanske var mig hon saknat ^^
Hela vägen hem så fick hon ligga i mitt knä på tunnelbanan då hon konstant ville ha närkontakt. Kändes helt underbart.
När hon kom hem så fick hon bo tillsvidare på sovrummet då vi inte vågade släppa henne med Izzy och framförallt Ozzy ifall de skulle råka slita upp såret något.
Det va underbart… Massa mys, kel och lek :D Både jag och fästmannen tycker att hon verkar vara mycket mer pigg och glad nu jämfört med tidigare, inte för att hon varit onormalt slö, men liten soffpotatis har hon alltid varit ;P
Men hon älskar fortfarande att gosa, min lilla Majsan… Mitt hjärta <3
Hennes sår har läkt riktigt fint på kort tid tycker vi :) Dock har hon ännu lite svullnad kvar, men det börjar gå ner. Efter att vi släppte ut henne ur sovrummet häromdagen så var hon på Ozzy för att hon ville leka :D Han undrade nog vad det var för fel på henne och sprang ifrån lite rädd xD (Ja dom är ännu inte helt överens med Ozzy, men det får de lösa själva och vi lägger oss inte i deras kjiv… Uppmuntrar givetvis posetivt beteende ;))
Tror Majsan kommer tycka att illerträffen på lördag kommer vara roligt :)
//Belinda aka Zandrama
aaw, tur att det gått bra, vet du vad jag kom på du skrev:Det va underbart… Massa mys, kel och lek :D Både jag och fästmannen tycker att hon verkar vara mycket mer pigg och glad nu jämfört med tidigare,
kel baklänges blir lek=O
// Sofie, Gosan och Silje. =D
Vad skönt att höra att allt gått så bra! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus