rymningar
Kanske man kan lära av andras misstag. Ni som haft illrar som rymt, både från hemmet och från utebur, hur kom dom ut?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#0 Glömt att kolla runt fötterna när ytterdörren har öppnats, underlättat för rymning genom att ställa grejer framför öppna altanfönster, använt för tunt nät till uteburen så det räckte med att illern skakade galler en tid, glömt att stänga och låsa ytterdörren till uteburen
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Första rymningen hos mig trodde jag berodde på att de tagit sig ut uppe vid taket, eftersom taket bestod av sån där räfflad plast. Satte plexiglas längse med nätet ca 2 meter upp så att de inte kunde ta sig upp i takhöjd, men det visade sig att de istället hade hittat en springa med minknät som låg över den enda delen av jord, där det inte fanns stenplattor precis vid väggen in till grannen. Hade lagt stora lekablock över nätet, men missat en liten bit på kanske en 10-15 cm där de grävt sig under nätet. klantigt!
Nästa rymning var också klantighet - vi bygde ett trallgolv precis utanför dörren till utegården, och när man röjde undan de gamla plankorna som låg där blev det visst en liten glipa mellan dörr och golvlist som inte syntes utifrån - det spelade egentligen ingen roll eftersom så länge dörren var stängd kom de inte åt den, men på nått vis blev den inte ordentligt haspad en kväll.
Sista och mest katastrofala rymningen (eftersom de andra 2 slutade lyckligt) var under våren efter att vi hade haft ihållande regn, och tjälen började gå ur marken, stenplattorna som täcker hela golvet i utegården flyttade på sig och gled ut under väggen till utegården och lämnade därmed en glipa stor nog för honor att ta sig ut. Det var lätt fixat med en lång bräda som höll dem på plats, men då var skadan redan skedd och Cherry borta för alltid. Trotts att jag inspekterade gården dagligen såg jag inte ens glipan innan jag såg Adria sticka in sitt huvud,
Kan tillägga att utegården på landet än så länge har varit säker (ta i trä) - men jag är evigt tacksam att vi även bygde en sluss för att förhindra rymningar när man tar sig in.
Fler bilder: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150182691377921.304472.503807920&type=3&l=74ada14207
Jag hade inhägnat verandan med valphagen så jag kunde ha dörren öppen. Hela verandan var inte med galler pga de täta spjälorna och jag hade missat att hålet var mycket större mellan 2 spjälor. Hittade illrarna nästan direkt. Hade en iller i trappuppgången då han smitit när jag öppnade dörren. Hade en iller på altantaket i stugan då stol+fönster+iller ledde rakt ut på taket. Råkade stänga ut en iller på balkongen som inte var illersäkrad, han tog sig ingenstans. Alla mina små rymningar har slutat lyckligt *peppar peppar* och jag har sett att dom rymt snabbt efter att det hänt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bogey har rymt 2 gånger.
Första gången tog han sig in på sonens rum där han tog sig upp på sängen, därifrån vidare till nattygsbordet och sen upp i fönstret som stod på glänt.
Andra gången smet han ifrån den lilla tillfälliga inhägnaden jag gjort på altanen. Jag hade tydligen inte fått det tillräckligt tätt mellan avspärrningsskivan och altandörren och där lyckades han pressa sig igenom.
Båda gångerna hittade vi honom lycklig över att ha fått gräva helt fritt i bland alla hålen på grönområdet alldeles brevid.
Imie har rymt 1 gång.
Även här på altanen, men denna gången var det tätt. Hon hade däremot kunnat pressa sig mellan altandörren och avspärrningsskivan så hon fick tillräckligt spjärn med ryggen mot altandörren för att få fäste mot avspärrningsskivan och kunde klättra över. Hon var ute hela natten men vi lyckades hitta henne tidigt på morgonen med hjälp av Bogey som skrämde upp henne där hon låg och förmodligen sov under friggeboden.
Lyra tog sig ut efter stormen i december, blåsten hade ryckt tag i nätet och lyckats få loss det trots att det var fäst väldigt bra.
Efter dåligt väder rekomenderar jag att gå ut och kolla noga, jag var ute och kollade, men missade biten som lossnat lite.
Hälsningar Malin
Odis rymde två gånger varav en gång blev han snarare utelåst:P
Den första gången var när han var valp och jag bodde hos mina föräldrar han lyckades komma upp till fönstret på nåt jäkla vänster som jag aldrig kom på hur och det var sommar och varmt så fönstret stod lite på glänt och tjoof så var han ute. Min syster hittade honom av en slump på tidig eftermiddag sittandes i ett uppätet jordgubbsland, gläfsande röd och kladdig över hela honom, så han var nog lycklig:P
Den andra gången var när vi bar in storhandla från bilen, Odis satte aldrig en tass utanför ytterdörren själv det var han alldeles för feg för så vi hade yterdörren vidöppen medans vi bar in kassarna han var runt i hallen kikade i påsarna och så men så lämnade min sambo en kasse utanför dörren en stund och då måste han ha vågat sig ut för sen när vi var klara så stängde vi dörren och tänkte intepå att kolla efter honom eftersom vi haft dörren öppen så många gånger och han aldrig satt nosen utanför. Men så efter ca 20 min så tyckte vi att det var lite väl tyst och började leta efter honom och ropade, inget svar så sa min sambo eh han ligger och sover någonstans låt honom vara. Så jag gick och satte mig vid datorn igen, och så efter ca 10 min ringer det på dörren och våran granne pekar på en liten iller som sitter och bara tittar på dörren och tydligen suttit så i ca 20 min entligt henne. Så ja han blev snarare utelåst ä rymde:P
Ett försökt till rymning från Groggie var när han tog sig ut från mitt sovrumsfönster hemma hos pappa när han var illervakt, hoppade från övervåningen, medans pappa såg honom komma förbi köksfönstret på undervåningen. ÄNGLAVAKT! Pappa sprang ut och groggie satt och grävde och var så glad
Första gången var hemma hos pappa, groggie rymde förmodligen när någon öppnade ytterdörren och inte hade ett extra öga med sig.
Hittades ett dygn efter 2 km hemifrån oskadd men med 52 fästingar =/
26 jan 08
Exakt ett år senare 09 så glömde min sambo stänga fönstret i lägenheten, hittade Groggie på morgonen grävandes under balkongen.
Tredje gången vet jag inte hur, misstänker att Groggie låg sovandes i en skummi gummi madrass som jag bar ut till bilen och skulle köra till en vän. Och någonstans till bilen ramlade han ur den. Hittade honom under grannens bil strax efter.
Precis när vi köpt skrollan och jag väntade på min lägenhet så bodde skrollan i sin chinchilla bur över natten på inglasade verandan med värme. På något sätt tog hon sig ur (syskon glömt stänga möjligtvis) och pappa hittade henne springa runt på gräsmattan när han var ute och rökte.
Fy vilken pinsam/hemsk tråd, behöva erkänna att man inte säkrat tillräckligt för sina älsklingar. Alla våra rymningsförsök är ju pga av klantighet, kanske inte konstigt att jag fått mitt kontrollbehov över stänga fönster/dörrar numera.. :-/
Första gången jag råkade ut för en rymning, var när någon av mina dåvarande illrar klättrade upp och gjorde en öppning i en hörna på nättaket (hönsnät) och klämde sig emellan burtaket och plåten som låg som regnskydd ovanpå. Det tog ett tag innan jag upptäckte var dom tog sig ut, då ingen visade något intresse för taket så länge jag var i närheten. Hade turen att vid ett tillfälle komma, precis som en av dom var ½-vägs ut. Slutade lyckligt alla gånger, då dom nosade runt på tomten och sedan promenerade in i huset för att komma åt mat och vatten.
Sedan har det varit några rymningar, under åren jag hade illrarna boende permanent utomhus. Den första när dom bodde i ladugården och lyckades göra ett hål under tröskeln på en dörr. Den gången var 3 stycken borta på morgonen, 2 av dom gick och nosade på lagårdsplan, den 3dje, en iller som kommit till mig kvällen innan var på vift. Hon kom vandrade tillbaka sent på eftermiddagen.
När vi flyttat och gjort iordning hagar i ett fd. hönshus, så råkade vi ut för några olika rymningsvägar. Illrarna hade sönder minknätet som säkrade mot yttervägg och botten. Endera hade dom sönder nätet i nederkant av väggen eller så hittade man hålet i bottennätet, när man grävde undan allt bottenmaterial.
Rymningar har, förutom 2010 då Delsin försvann, slutat lyckligt. Illrarna (utom Pyret) har hittats eller kommit tillbaka samma dag eller inom 2 dygn. Pyret blev alltid borta 3 dagar innan hon kom tillbaka, spänstig, fin i pälsen och mycket belåten.

Här hemma var det en gäst som inte stängde ytterdörren efter sig och Miilo tog chansen och rymde men efter 4 dygn återfanns han igen =)

Här har vi många rymningar att berätta om… ska se om jag kommer ihåg alla :(
När jag bodde i lägenhet hade de tillgång till min uteplats. De lyckades rymma genom att klämma sig mellan väggen och växthuset och via högsta hyllan hoppa ut. Alla kom hen utan problem.
Min kille glömde stänga dörren in till huset, alla rymde och kom tillbaka.
Ur utegården grävde de sig in i garaget och rymde, alla kom tillbaka men det tog några timmar att hitta tjejen.
De lyckades få bort locket till luftslangen på torktumlaren, alla rymde. Alla kom tillbaka men det tog lite tid att hitta Marita.
I gamla utgården hade vi grävt ner nät på sidorna bara men missat ett hörn. Just där lyckades de gräva utan att jag såg det. De kom och gick som de ville i flera dagar innan grannarna sa att de hade haft illrar överallt. Alla kom hem under några dagars tid så jag märkte inte att de var borta. Till slut kom Cathy inte hem igen :(
Celadon öppnade fönsterkroken och rymde, kom tillbaka
Celadon lyckades göra ett hål i taket på gamla utegården och rymde, kom tillbaka. Han har rymt ett flertal gånger och varit borta en vecka som mest innan jag fått tag på honom. Har alltid lämnat öppet så han kunnat komma in och han brukar komma in och äta på natten. Han har även sovit i mitt uthus eller i grannens stall.
Senaste gången ngn rymde var då ngn/ ngt dragit ut röret ut till gamla utegården. Det satt snett då jag kom hem. Tjejen och Iris var borta och kom aldrig hem igen :( Celadon rymde samtidigt men kom hem igen.
Det är nu 2 år sedan sista rymningen. Vi har byggt en ny utegård och den har ingen lyckats ta sig ur.

Just ja… en gång rasade hela utegården av snötygnd. Iris och Celadon rymde. De var hemma igen innan jag kom hem från min söktur. Följde deras spår ut i skogen tills det blev för mörkt att se ordentligt. Då satt de hemma inne och frös.
Det är många som varit med om små och stora rymningar och jag själv har inte kunnat förstå hur man kan missa att en iller slinker ut mellan fötterna på en när dörren är öppen, tills det har hänt en själv.
Bra att man ändå kan lära sig var och hur det är störst risk att de rymmer.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag glömde en rymning, Mathilda lycjades koplla loss sig själv från kopplet och sprang iväg. Det var högt gräs så jag märkte det inte med en gång. Hon lyckades hålla sig undan en vecka innan jag hittade en 2 kilometer hemifrån.
Känns som en bra tråd att läsa. Man får sig några tankeställare…..
#14 Tack, din kommentar påminde mig om Sodas specialitet.
Soda ja, den damen öppnade Marshall selar (den typ med tryckspänne på ovansidan). Hon gillade att rulla sig och aldrig drog i kopplet, bidrog till att man inte upptäckte på en gång vad hon sysslade med.
Gick hon bakom en och hittade en lagom liten sten, så rullade hon sig så att det främre låset släppte först, sedan rulade hon över och öppnade remmen bakom benen och vips hade man en lös iller. Gick hon framför en så öppnade hon låsen i motsatt ordning.
Kan väl säga att Soda var orsaken till att jag bytte till Hagenselar och '8-or' 
Det där med smita från selen känner man igen, jag har alltid haft en hagen sele och adrig haft problem med själva selen. Däremot kopplet jag har ett sånt hundkoppel lång sak som rullar ut sig, "stort" plasthandtag så kan man stoppa kopplet och så, har det för minst antal kilon tror det är för 1-3kgs hundar (kommer inte på vad de heter) Och man knäpper ju fast kopplet i selen och jag har haft ett återkommande problem att när illrar skuttar fram i hög fart så börjar kopplet snurr gunga och vips så knäpps det loss såatt man står där med kopplet i handen och en iller med en sele på sig skuttar glatt vidare:P
#16 Flexikoppel menar du :)
Har i stort sett alltid haft det till mina illrar men bara varit med om att de fått upp knäppet en gång och det var när min ena iller rullade sig i en massa jord som gjorde att det gick upp.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja precis flexikoppel heter dem^^ Mitt har knäppt upp sig på raksträckor till ex om man går på en rak cykelbana och Odis la i högsta skutt växeln såatt han hoppade fram i en skuttig vågrörelse typ. Då gick det upp när det började snurra/gunga tillräckligt fort, hände ca 5 gg tror jag, tacj och lov att han var världens fegis iller och stannade föratt vända sig om och kolla om mamma fortfarande var med så när det lossnade väntade vi några meter tills han stannade^^
Aimée har bara lyckats ta sig ur selen när man varit ute på promenad men har alltid fått tag i henne snabbt. :)
Chade rymde ur mitt köksfönster och genom ett fönster hos min pappa. Aviendha rymde genom dörren i min dåvarande lägenhet, sedan gjorde hon antagligen samma sak när hon rymde hos min pappa.
Paulina
Inga rymningar här, men dock slingra-sig-ur-koppel.
Maja - var inne i stan, och jag var upptagen med mobilsamtal, tänkte "här är det inget litet skrymsle hon kan ta sig i i" tittade bort en sekund och såg sedan en illerbak i muren runt fontänen vid vasaplatsen. Tur i oturen att jag inte hade spännt åt det hårt nog, utan hon kunde ringla sig ur det (skulle säkert ha kvävts annars), försökte locka ut henne, sticka ner handen gick inge bra (för smala springor), ringde min bror och bad honom komma med en pipis när jag plötligt såg henne på andra sidan.
Zingo - hemma hos föräldrarna, slank ur selen och sprang in under poolen. Jag ålade in under den, och under huset hade han sprungit in. Var för lågt för mig att åla in så satt och lockade bäst jag kunde. Tur att han inte fick för sig att han var lite trött och bestämde sig för att sova där.
_No way! Yes way!
Mitt bästa tips när illrar har smugit sig in i skrymslen där man inte kommer åt är att äta choklad och blåsa in lukten till illern- förutsatt att illern gillar lukten av choklad.
Min första iller var ju döv och det var inte alltid så lätt när man var hemma hos föräldrarna och han kröp bakom en bokhylla och sov. Då fick jag ofta ta till choklad-knepet för att han skulle vakna och krypa ut där ifrån :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#22 Det där med chokladen var ett bra tips.
Själv har jag lärt mina att komma på pipisinkallning. Har en pipis som ser ut som en banan och som illrarna aldrig någonsin får leka med. Den har hjälpt mig ett antal gånger. Funkar ypperligt både inomhus och utomhus.
Bra att veta det där med chokladen=) Odis kom av att man ropade på honom, enda gångerna som vi fick leta som tokar efter honom var om han smugit upp på baksidan av en byrå krupit ned i en låda med en massa ylletröjor och låg där och sussade gott:P När man tillslut hittade honom så fick man ett yrvaket iller ansikte till svar ungefär som vad? Jag sov va fan vill du?