Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 358 ggr
Strumpan
0

pälsfällning

Halloj alla! Jag tänkte fråga er om ni vet något bra sätt att rycka bort vinterpälsen på en iller. Jag upptäckte att Athlaz endast har tappat typ 2% av sin, och när jag skulle försöka rycka bort så mkt som möjligt så blev han jätteupprörd. Så jag tänkte kolla med er om ni har något förslag på hur man kan ta bort pälsen lite humanare än att rycka den. Jag funderade på en rycktsten som man har till hästar…  

Jag vet inte riktigt vad jag skulle välja för grupp, hoppas det är ok endå

Mvh Jenny

AlbaStiffler
0

Nä, låt den sitta tills han tappar den naturligt. Lossnar den inte lätt så är pälsen inte redo att fällas än! När mina fäller som bara den kan jag ibland borsta dem lite med en mjuk borste. ingen rykta som rivs bara… Men som sagt, tjorvar han så är det kanske för att det gör ont. Man behöver inte rycka bort den… elakt tycker jag!

Gilla
0

Marw har inte fälllt ett uns som är nödvändigt, Han är sen…han är som han är. men det släpper…trot eller ej Flört

TottsiGirl
0

Förra året fällde ted jättemycket då kammande jag honom med en luskam när det var som värst det tyckte han var jätteskönt men jag borstade bara försiktigt så det var endast dom lösa håren som lossade..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Strumpan
0

#1. Jo jag känner mig jätteelak. Men jag tycker bara så synd om honom nu när det börjar bliså varmt.

Men det är väl som ni säger; den ramlar av av sig själv (hoppas jag). Jag ska lämna honom ifred.

Tack

Mvh Jenny

AlbaStiffler
0

hehe, tror det är mer synd om honom om han får päls bortryckt som inte är redo att släppas. När tiden är inne så släpper han pälsen. han kanske anser att han behöver den fortfarande. Kanske har du kallt i lägenheten/huset? i hans mått mätt…

Strumpan
0

#5 Men jag har runt 23-26grader inne. Hur långt in på året KAN det ta? Kan det inte vara så att han saknar något i kroppen som han behöver för att tappa pälsen? Typ någon vitamin eller något. Det är bara tankar.

Mvh Jenny

Nettan
0

Turbo började tappa sin vinterpäls häromdagen, jösses, när man tar i honom så ramlar en halv iller av i pälsform. När det väl börjar så rasar pälsen verkligen av.

JossanH
0

precis, om pälsen faller av lätt när du "rycker" eller drar lite lätt i den kan man passa på att rycka allt löst men om den inte faller av lätt så ska du låta den va. Han borde fälla den naturligt nu när som helst.. Triton den knäppisen har sommarpäls men jag ser att det börjar komma nya täckhår igen!!! Vet i sjutton vad han pysslar med!

Sajtvärd på Iller.ifokus

lolla87
0

det jag gjorde var att kamma bobby över toaletten flera gånger om dagen och så drog jag i pälsen så att allt det lösa kom med… han vrkade tycka det va rätt så ok. han hängde så fint i min arm, gäsade och slickade mig på handen!

Sarah
0

Jag rycker mina, men inte förrän det lossnar lätt. Vilket innrbär att den nya pälsen har vuxit ut en del. Jag använder mig av mutor i form av godis på magen och det funkar fint. Jag vågar inte låta bli efter att en av mina hade en hårboll som höll på att döda henne. Efter att Cillas Lucifer hade en stor håtboll i tarmen har jag blivit ännu mer övertygad om att jag vill ha bort pälsen när det går. Ger dem laxativ och parafin innan pälsen lossnar lätt men de ändå fäller. Den perioden bortar jag dem varje dag.

hannis
0

Indra har fortfarande tjock och fluffig päls. Eftersom det är mitt första år med iller vet jag inte riktigt hur det brukar funka med fällningen. Alla säger att en iller ska fälla två ggr om året, men i höstas/vintras upplevde jag att hon fällde två ggr. Kan det ha varit valppälsen som försvann första gången? Nu i februari eller mars eller vad det nu var fällde hon en tredje gång. Det var då hon blev vitare och jag trodde hon fick tidig sommarpäls, men icke. Nu är hon som en boll och sommaren närmar sig.