Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1580 ggr
Luisa88
2012-05-14 20:54
0

Sy eget

Någon som har tips på hur man syr egna hängmattor och sovtunnlar? Tex mått, material osv :)

Odis
2012-05-14 21:03
2

Beror på vad din iller gillar, man kan använda i princip allt från fleece tyg till fårskinnspäls. När jag harsytt egna hängmattor har jag använt mig utav ett stadigare tyg till utsidan ex mocka, "plasttyg", jeanstyg eller ett styvt bomullstyg sedan har jag använt nåt fluffigt på insidan typ fleece, fuskpäls, fluff från panduro. Jag har sytt hängmattan ganska enkel typ två rektangulära bitar ovanpå varandra såatt det blir som en liten sovpåse hängmatta och seda sytt in fyra lite grövre nylonsnören. Samma princip för tunnlar mått har hag aldrig använt bara typ ögonmått efter hur stor min iller varit=)

JossanH
2012-05-14 22:00
1

Jag kör också mest på känn, vad som passar i transportburen, i en stor bur etc. Ibland gör jag dem helt i fleece för att de ska sjunka ned lite mer i hängmattan och ibland i lite styvare tyg för inte hängmattan ska bli så slapp. En favorit är att köpa ett billigt täckte på ikea (ett sådant innetäcke för människor för typ 30 spänn) och så syr jag in det i hängmattan för att göra den lite tjockare och mysigare.
Ibland syr jag så att de kan krypa in i den och ibland inte. Är det vinter brukar jag använda tjockare och varmare hängmattor och till sommaren kan det funka bra med att klippa sönder ett gammalt påslakan och göra en tunn och sval hängmatta av.

Vill du testa mått så ta en gammal handduk och klipp i och sätt fast snören i kanten för att se hur bra det blir till den buren du har tänkt dig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Luisa88
2012-05-14 23:48
0

Tack så mycket :) ska se vad jag kan få till för spännande till lilla damen :)