Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 2586 ggr
kredka
0

Ni som barfar...

Jag har en fråga till dem som barfar sina illrar:

vilka suplementer använder ni och hur ofta??

Välkommen till ferretplanet.se :)

HannaM
0

Fiskolja, benmjöl och äggula. Benmjöl ca två-tre gånger i veckan och fiskolja äggula 1-2 var.

kredka
0

#1 inget mer? hur ser det ut då med päls-kvalitee samt hälsa?

HannaM
0

Nej inget mer. Jag har barfat i fyra och ett halvt år, alla illrar har finfina pälsar och mår än så länge fantastiskt. Dom äldsta fyller fem nu under vår/försommar och har alltså barfats sedan ett halvårs ålder.

kredka
0

#3 ok, tack :) heheh har gått över från halv-barf till endast barf för ett tag sen och desto mer läser jag om barf desto mer mörkrädd blir jag :D anpassar du kött-sort till årstider eller bara ger det som finns tillgänglig? :)

FerretCrow
0

Varför ska du Barfa Kredka när du har ett så bra foder som redan ger dom allt? Då kan du ju bara ge dom lite då och då =)

kredka
0

#5 därför att hur bra än en torrfoder är så tyvärr är det fortfarande torrfoder och även det bästa torrfodret kan orsaka en mängd hälsoproblem för ett djur :((

FerretCrow
0

#6 Jo det är sant. Ni som bor i storstäder ska vara glada som kan få tag i så mycket bra barf, jag har mycket svårt att komma över massa inälvor tyvärr =(

HannaM
0
JossanH
0

#4 men om du känner dig osäker och inte vet hur du ska sammanställa en bra kost till illrarna kanske du ska fortsätta att halvbarfa tills du känner dig säker?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Jag ger laxolja från viltfångad lax, äggula, vetegroddsolja, Gimpet vitaminpasta, Keform C & en mängd produkter från Standart.

Standardt: Benmjöl, Imun, Päls & Aptit.

Jag varierar och strör lite lätt över maten på de flesta måltider.

kredka
0

jag själv för tillfället kompletterar kött med ren taurin, biotin, alger, himalaya salt, blodpulver, ägg gula, linfrö, öljäst, laxolja och vitamin pasta så jag undrar mest över om det finns nåt mer man kan ge och hur man ger det ;)

HannaM
0

Att ge tillskott kräver också stor kunskap eftersom vissa vitaminer inte alls är bra att överdosera.

Saga85
0

Hur bra är det egentligen att ge linfrö till illrar? Med tanke på att det innehåller vätecyanid?

kredka
0

#13 Linfrö är en källa till vitamin B1,B6,E, och A, magnesium, zink, calcium, järn och fibrer.  Om man använder den varje dag så motverkar den förstoppning samt lagring av hårbollar imagen/tarmar. Den ger skydd till magen och tarmarna, garanterar korrekt tarmtömning och förbättrar kondition av hud och päls.Linfrö är rik på sk. fytohormoner och därmed rekkomenderas som ett stöd i att förebygga cancer.

Man borde ge 1/4 av tsk per dag/måltid. i form av mald linfrö eller kokt gele.

Källa:

www.ferretta.pl

FerretCrow
0

Ja TS har du har ju en mycket större lista med kompliment än vad alla andra har som kompliment så då klarar du dig nog =)

JossanH
0

Linfrön är något man ska vara mycket försiktig med att ge, oavsett om det gäller djur eller människor. Och med tanke på att det är en växt skulle jag helt skippa den till iller, och framförallt inte ge så mycket så ofta. Jag skulle helt klart satsa på att göra som man gör med torrfoder- ju färre tillsatser desto bättre. När jag barfar så använder jag tex benmjöl till de måltider där det serveras för lite ben. Jag ger tillskott där det saknas vilket det inte gör i varje måltid. Jag skulle säga att risken för feldosering är större med en så stor mängd tillskott än om de istället får kött och hela bytesdjur som tillgodoser behovet på naturligt sätt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Nu när detta med BARF äruppe igen jag har tänkt att barfa med lite olika djur bla kyckling inälvor,vingar och skrov, kanin skrov och kött, och vuxna möss sedan har jag tnkt att bara låta ett torrfoder stå framme behöver jag då inte ha några tillsatser till maten?

HannaM
0

Så länge dom äter ok av torrfodret ska det inte behövas. Möjligen benmjöl om du ger dom inälvor för dom kan bli så fruktansvärt dåliga i magen av framförallt lever annars.

Odis
0

Okej så istället föratt ge benmjöl när man serverar inälvor så skulle man kunna ge ex en kycklingvinge tillsammans med en lever?

kredka
0

#16 jag kan inte hitta infon att jag ger alla dem tillskott varje dag, till varje måltid och i stora mängder, men kanske jag har missat nåt som jag själv skrev- kan du visa mig?

jag ser endast lista på tillskott jag använder mig av, tom precis som med linfrö kan jag skriva precis varför är det bra att använda dem. information på sidan jag länkade till kommer från flertal böcker och platser och har varit konsulterad med veterinärer, samt skapare av sida anväder sig av egna metoder sedan 5 år tillbaka med väldigt goda resultat. Jag har också daglig kontakt och handledning från sidans skapare där jag kan vända mig till vid funderingar - därför vågade jag att ta steget och börja barfa helt.

tråden här har jag öppnat för att titta om det kanske finns andra tillskott som man ev. kan använda som ersättare till tillskott som jag använder nu, för att variera måltider.

JossanH
0

#20 jag fattade det du skrev Ang linfrön i inlägg 14 som något du själv efterlevde.

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
0

#21 nej, det om linfrö har kommit på människor mycket smartare än jag, jag är glad att jag har tillgång till det info som jag kan använda mig av.

JossanH
0

#22 nu uppfattar jag åter igen att du använder linfrön så som du skrivit i inlägg 14, även om du inte själv har skrivit texten. "Man borde ge 1/4 av tsk per dag/måltid. i form av mald linfrö eller kokt gele." Det var denna mängd jag reagerade över.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
6

jag helbarfar med så lite tillskott som möjligt egentligen. Optimalt är att man ger dem en kost som liknar det de skulle äta i naturen (där inga tillskott finns), men det är sällan genomförbart. Att ösa på mängder med tillskott till en kost som redan är vitamin och mineral berikad (kött i alla olika former innehåller ju redan detta!) gör ofta mer skada än nytta, och att tillsätta rena vitaminer och mineraler kräver ganska så stor kunskap för att man ska få rätt mängd.

De tillskott jag ger ger jag baserat på vad som krävs för att varje måltid ska vara komplett - och det är benmjöl, taurin, fiskolja, ägg samt kaninpäls - men som sagt - endast vid behov. Dvs att jag häller inte på allt till varje måltid. Är en måltid lite väl fattig på ben kompletterar jag med benmjöl. Har jag svårt att få tag på färskt hjärta iblannd, ger jag lite taurin, ägg och fisk olja får de någon gång i bland - baserat på vad måltiden innehåller av vitaminer i övrigt.

Linfrö och andra oljor/preparat av vegetabiliskt ursprung ser jag som helt onödigt till ett djur som är en strikt karnivor och därmed inte direkt kan tillgodogöra sig vegetabilier.

Min tanke är alltid - skulle de kunna äta det här i naturen? Alger, linfrö, musselextrakt, rent salt och gud vet vad skulle aldrig finnas i en vildillers kost, därmed ska det inte heller finnas i mina illrars kost.

sarae
6

och som svar på #2 - Alla de illrar jag har nu är helbarfade från start - perfekt tandhälsa, aldrig haft tandsten när de barfats  (utom en period där de fick torrfoder enbart under ca 3 veckor - då fick alla tandsten som sedan försvann när de fick kött igen). Pälskvalitén är super förutom vid självklara tillfällen så som fällning, mycket god muskulatur och väldigt pigga, glada och jämna i energin. Detta utan att jag kompletterar med allsköns vitamin och mineral preparat

Har barfat sen 2007, och har hittills inte haft problem med insulinom, eller andra sjukdomar som skulle kunna relateras till kosten.

Sarah
0

Håller mer sarae här och gör ganska lika. Men, lägger till en stor undran om SALT!! skulle aldrig ge mina djur (utom hästarna) salt. De får inget med kryddor.

JossanH
0

Kredka, jag får nästan känslan av att du letar sätt att komplicera snarare än komplettera utfodringen av dina illrar..?

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
1

#26 Saltet var också något jag reagerade över. Behöver illrarna verkligen salt?

Här halvbarfar jag glatt. Till och med köttvägrarna Bus och Norpan äter och det är stort. Det är aldrig försent att lära gamla illrar att äta kött :-)) Kunde jag få dom till att även upp benet på vingen, skulle jag vara överlycklig.

Även katten är framme och tigger när jag gör kyckling men han äter bara slamsorna som blir när jag rensar kycklingfilé. Han är något av en finsmakare.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Odis
0

Illar borde ju logiskt behöva salt eftersom de flesta djur behöver någon form utav natrium. Sedan ska man ju kanske inte ge dem salt specifikt men de får ju i sig salter i naturen eftersom andra djur inehåller salter och vatten inehåller en mängd salter och mineraler när man inte filtrerar bort dem som vi gör.

kredka
0

det är inte vanligt salt utan himalaya salt - så korkad är jag inte att ge mina djur vanligt köks salt och sedan undra varför är det fel på tex njurar,  och man ger det endast som max 0.2g per 1 kg blandning av kött och ben.

varför ger jag tillskott?? jag ger inte hela bytes djur till mina gubbar så jag kompletterar det med EN LITEN MÄNGD av tillskott. Jag läser noga hur ska jag komplettera och vad - att kalla min vilja för att veta mer/studera mer för krångel -så må det vara så. ja, jag komplicerar för mig själv, genom att läsa forskning och artiklar/böcker från forskare och genom att försöka  göra kost för mina illrar så bra som det går. Och nej, mina illrar lever inte i naturen - dem äter inte larver, sniglar, maskar och annat som dem skulle äta i naturen. dem lever hemma hos mig med fel temperatur, fel dagsrytm och inte tillräckligt med naturligt ljus - därför kompletterar jag deras kost.

Lev och låt leva andra som någon har nån gång fint sagt. Jag förstår att alla svarar * i all välmening* men ibland känns det lite irrelevant.

Kan vi återkomma till ursprunglig fråga?

sarae
0

Det verkar som att du tror att andra inte läser vetenskapliga artiklar och annan litteratur inom området och försöker komponera en kost som är så bra som möjligt för sina djur….

Att tillsätta salt till något som redan innehåller salt ser jag inte rikigt poängen med. Och att mixtra för mycket med tillskott när behovet egentligen inte finns (förutsatt att man ger en balanserad kost där man försöker efterlikna en kost baserad på bytesdjur) ser jag som en potentiell källa till katastrof. Hypervitaminos är betydligt enklare att orsaka än vad vitaminbrist faktiskt är.

kredka
0

#31 det verkar som om vi missförstår varandra här eller att vissa personer antar för mycket, jag har endast skrivit vilka tillskott använder jag mig av - jag har varken skrivit i vilka mängder eller till vilket kött använder jag tillskott. är det inte enklare att fråga istället att anta grejer och hoppa på någon * i all välmening*?

Odis
0

#30 Jag förstår inte riktigt din fråga. Varför fråga om du redan är så påläst och verkar veta nästintill allt och bara negativt tar åt dig utav kommentarerna här? Att ifrågasätta varför folk ger sina illrar olika saker är en sak men det gör inte du, du bara försvarar varför du proppar dina illrar fulla med bullshit som himalysikt salt som antagligen är vanligt salt, tror du att evian flaskvatten kommer från en källa uppe i bergen också? eller en kran högt uppe i bergen? Vad jag vill ha sagt är att jag bryr mig inte om du tror på himalyiskt salt eller evian källans kranvatten varför frågar du när du redan har kunskap?

JossanH
0

Jag menar inte att du inte gärna får göra som du vill och tillsätta allt du själv vill till dina illrar. Tycker bara att det är underligt att andra, som är väl insatta i vetenskapliga studier och har barfat i många år inte behöver denna uppsjö av tillskott som du använder dig av samtidigt som du verkar "leta" efter fler möjliga tillskott. Vill du ge dina illrar alger, himalayasalt och linfrön så gör så, men man måste få ifrågasätta varför du ger det och användningsområdet för tillskotten. Läser man sedan lite på nätet ang himalayasaltet så skulle det kunna vara rena giftet som innehåller allt från uran, arsenik, bly och kvicksilver. Och det skiljer sig inte långt från vanligt salt. Men det är kanske vad man väljer att tro på.. varför tillsätter du saltet?

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
0

#33 det är enkelt - jag frågar för jag vill veta mer, jag kan ju omöjligen veta allt. jag fick svar att vissa använder benjöl andra äggula och andra ingenting - så länge det fungerar för illrar är det ok för mig, men kanske kommer någon snart som säger - jag använder banan som tillskott och gör det av den och den anledning - då tycker jag att det är roligt att få veta nåt nytt.

#34 himalaya salt ersätter mineraler som annars finns i blod på bytesdjur som  en hund/katt/iller skulle få i sig efter jakt. Den innehåller 84 olika naturliga mineraler och inga tunga metaller och den använder jag endast som ersättare till blodpulver.  Du har fått svar varför gör jag det, vad du tycker om det angår mig inte.

JossanH
0

#35 jag tror ingen här helbarfar helt utan några tillskott i form av äggula och benmjöl. Jag frågar vad du använder saltet till, och du behöver inte vara otrevlig för det. Vad saltet innehåller verkar det råda delade meningar om. Vissa hävdar att det liknar vanligt borssalt och att flera tungmetaller har spårats i det. Vad som stämmer vet jag inte, men personligen blir jag skeptisk. Varför väljer du att ge ett salt istället för blod om det är innehållet i blodet du vill åt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#36 Innehållet kan kanske även bero på vilken som tillverkar saltet, men har som du hört att det kan innehålla olika saker som är mindre nyttiga =(

illernettan
0

Personligen skulle jag aldrig tillsätta vare sig Himalaya salt eller linfrö!

Enligt mig får illrarna i sig det dom behöver när jag ger halvbarfar.

Förstår inte riktigt meningen med att krånga till det mer än vad som krävs. Jag har haft iller sedan 1992 och har läst på en hel del men det här känns överkurs för mig. Mina illrar har gått på bra och mindre bra foder och alltid fungerat ypperligt.

För mig känns det lite som att den som tillsätter mest vinner tävlingen Glad. Men vi är olika som person och alla gör vi det som vi tror är bäst just för iller.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

ninaeliz
1

Nå har vi barfet siden 2006.. Og vi gir veldig lite tillskudd..

Vi forer med kyllingskrog, kyllinghjerte, kyllinglever, oksehjerte ,okselever,
dagsgamle kyllinger, mus, kyllingmage, tidvis får de kjøtt av gris, okse, elg og svin.

det vi bruker i tillegg er egg, og det gir vi mest pga kosens skyld. hender jeg lager en blanding av blod, fiskeolje og egg! og det er stor stas for dyra! :)

jeg gir ikke beinmel som tillegg, da de får i seg det de trenger via kyllingskroget..

våre ildere har tykk, blank og glatt pels. men klart, det hjelper også at våre bor slik at de følger årstidene.. detv vil si at på vinteren får de en tykker pels, pga kulden. våre ildere bruker å ta med seg en del på utstillingene vi er på, så jeg er veldig fornøyd med måten vi forer dyra på. (sier ikke dette for å skryte, men det er tross alt på utstillinger man kan få vite om pels,tenner o.l er bra. med mindre man har dem hos veterinæren i tide og utide.)

kan bare si meg enig i det sarae skriver! for det hun sier funker! ;)

beklager hvis jeg svarer rart, men jeg må ærlig si at jeg har ikke tatt meg tiden til å lese hele tråden! ;)

ninaeliz
0
ninaeliz
0