Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 886 ggr
Gasoline
0

Illersäkra hem

Är det bara jag som är blind eller finns det inget mer på denna sida mer än hur man illersäkrar krukor och balkonger? Finns det ingen som vet någon sida, artikel eller som har lust att skriva lite allmänt om hur man illersäkrar hemmet?

hannis
0

Jag kan berätta vad jag har illersäkrat här hemma.. Vi har satt fast trä under kyl och frys så ingen kommer under. Vi har häftat fast tyg under soffan och under sängen för att de inte ska kunna ta sig upp underifrån och in i. Det står inga krukor på golvet och alla möbler som illrarna kommer upp i står långt ifrån fönster så att det inte kan ske en olycka där. Sen är dörren stängt till garderob och toalett om vi inte är med där inne.

Det är säkert massor med saker som jag har glömt att ta med nu. Det bästa är nog att lägga sig på golvet och krypa runt för att se var det finns hål och konstigheter. Sen rekommenderar jag starkt att kolla illern noga första gången den kommer hem, jag lovar, den hjälper till bra att visa var du behöver illersäkra mer. Jag passade en iller som kunde ta sig upp överallt vilket innebar en hel del omöblering som inte behövs när bara Indra är här. Vissa öppnar ju även köksluckor mm som innebär att man får köpa starka magneter och sätta fast.. detta vet man ju dock inte innan illerna är hemma.

Velsan
0

Kolla under köksskåpen om det finns hål inunder, barnlås på alla skåpsluckor, bakom kylen, under diskmaskin och ugn, kan de va i badrummet eller inte? de kan öppna avloppslocket om man har dusch å vissa badkar, man kanske inte vill att de kommer in under badkaret eller bakom tvättmaskinen. Kan de med hjälp av nått annat ta sig upp på vardagsrumsbordet? får de va i sovrummet eller inte? kommer de ut genom brevinkastet?

AlbaStiffler
0

Jo avloppen har vi haft problem med här, i duschen alltså. Är det ett metallock kan man ta upp det och bända ut kanterna lite på metallen och sedan klämma tillbaka det så att det sitter hårdare.

Större blomkrukor som står på tex golvet har vi klätt in med hönsnät.

Gasoline
0

Ok, tack för alla bra tips. Om jag skaffar iller innan jag flyttar hemifrån så ska den vara i mitt rum och i hela lägenheten under uppsikt. Jag vet att det inte är några problem ifall illern tar sig in under badkaret, där finns inget farligt. Min katt låg ofta där när han var kattunge, gud vad jag vart orolig första gången, jag hittade ju inte honom och han hade varit borta länge!

illergudrun
0

ja har fått göra alla de saker som har blivit sagt redan, men du kommer att märka vad du behöver ändra å fixa till.

det ända problem ja har kvar av agneta är att hon hoppar upp i soffan sedan bordet å stjäl godis å dyl under natten eller om ja glömt det, anners vet hon att hon inte får va där, kommer ja in å hon står på bordet så piper hon iväg fortare än kvickt.

ja har stora blommor på golvet men agneta  gräver inte där längre….

hon gillar att va på toaletten, men när ja skulle kissa en gång så satt där en mycket frösen å blöt iller ner i toalettstolen så tos dörren är stängd för illrar nu…. tänk på de…lycka till…

Faxlin
0

#0: det är en brist i våran artikel serie. Men vi jobbar på den faktiskt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gasoline
0

#5 Ok, men jag är ingem blom människa så blommer blir nog inget problem. Ok, ska tänka på det där med toaletten.

#6 Ahh, det är lugnt. Går ju alltid att fråga här inne, då är det lättare att ställa frågor oxå. Men det skulle vara kul med en sådan artikel, men stressa inte ;)