Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 314 ggr
HannaM
0

katter

En hundägare är allti ansvarig för allt en hund ställer till med, men hur är det med kattägare?

Det finns typ en miljon katter i vårat område och 99% av dom tycker att illrar är något man ska smyga på och sen anfalla…. elliot skiter fullständigt i dom och jag får ägna mig åt att jaga bort dom konstant när vi är ute och går… har inte lust att stå där med en halvt ihjälslagen katt och iller.

Har kattägare inget som helst ansvar för vad deras sötnosar gör?? Snart kommer Elliot få äta upp dom bäst han vill=p

skrellet
0

jag vet att en katt får gå vart den vill och göra sina behov. vill man hålla dom borta så måste man fixa "fy spray" själv.

för det har det vart en massa bråk om där mamma bor.

jag vet inte hur det är för övrigt och ansvar tyvär.

HannaM
0

det låter ju sunt och förnuftigt att jag ska behöva spraya min iller i fy-spray… hmm

HannaM
0

förresten, någon som vet varför katter får gå som dom vill men inte andra, typ hundar…

Velsan
0

hehe, när jag va liten så var det katter som smet in i vårat hus å försökte ta mammas å pappas smådjur. å de bajsade i sandlådan å sånt. så pappa samlade alla grannar på "fika" å bara nämnde att han hade problem med katter "men det var lätt åtgärdat, för nästa gång en katt kom in i hans hus så skulle den inte komma ut igen" ;) de såg en granne hoppa över våran höga häck för att gripa tag i sin katt å fly en gång :P vi har inte haft nå katter på tomten sen dess :P

HannaM
0

haha det låter som en bra lösning… undrar om jag kan samla ihop typ alla hundramiljoner kattägare här och berätta att nästa gång dom vill ge sig på elliot får dom göra det.. men jag ansvarar inte för vad som händer när han försvarar sig=p

ViktorMarina
0

Det enda jag kan säga er, som själv är kattägare, är att tala om för era grannar om ni tycker att det är störande att deras katter springer på er gård. Er gård är ju er gård, där har ju faktiskt ingen rätt att vara om ni motsätter er. Många går till handling innan de pratat med ägarna, i vårt kvarter har det blivit så fel och sjukt att någon skjutit en katt till döds! Utan att ens nämnt till ägarna att personen i fråga inte gillar att katten rör sig på h*ns gård. Det finns inte ord för den vrede jag känner för en sån sak!

Sen om ni träffar på katter när man är ute och promenerar och rör sig kan man ju inte göra så mycket åt, visa för katterna bara att det inte är okej att bråkas med din iller. Men på ett bra sätt, säg schas eller stampa i marken eller nåt, absolut inte med våld! Inte för att jag tror det om er, men jag måste säga det :)

HannaM
0

jag brukar fräsa åt dom och stampa och dom fattar ju, men jag måste göra om det varje gång och det finns så otroligt mcyket katter… det är det som är så jobbigt, att ständigt bli förföljd av katter som smyger på elliot..

ViktorMarina
0

Förstår att det är lite jobbigt, men katterna har faktiskt lika mycket rätt att vara där som ni så man kan inte göra så mycket. De är ju bara nyfikna!

Du kan inte promenixa nån annanstans då? Ni har ingen park eller skogsområde där ni bor? Katter brukar oftast hålla sig kring husen där de bor, så om du kan komma iväg en bit från "bebyggelsen" slipper du ju problemet på ett enkelt sätt :)

HannaM
0

hmm alltså, det är verkligen MASSA katter.. och hus nästan överallt.. om jag ska bort från dom måste jag gå en bra bit.. och såklart dom har rätt att vara där, men varför har dom rätt att vara där hursomhelst och smyga på min iller? alltså inte nyfikna utan dom verkligen antar jägarposen och smyyyyger sig på bakifrån…

ViktorMarina
0

Busiga katter bara, det är väl jäkligt intressant med en iller :P

Nej men jag förstår verkligen att det är störande, men det finns nog inte så mycket att göra. Det är ju en annan sak om det skulle vara på er tomt, då kan man ju prata med ägarna. Men nu får man kanske bara sucka åt saken..

HannaM
0

ja jo, men det jag undrar är varför dom har rätt till det, en hund har ju inte det..

HannaM
0

och vem är ansvarig sen om katten ger sig på elliot och han försvarar sig? jag som har illern i koppel eller kattägaren?

ViktorMarina
0

Ingen aning faktiskt, har ingen koll på det.. Kanske nån annan har?

Ett svar på varför katter får gå lösa utomhus kan vara att man väl strävar efter att husdjur ska ha så "normala" liv som möjligt.. En katt klättrar ju t.ex. i träd, fångar små möss, kryper under buskar och gömmer sig och busar på.. En promenad i koppel tillgodoser nog inte allt det.. Sen är nog en hund lättare (iaf mer intresserad av det) att träna upp att komma på inkallning m.m. så man kan släppa den fri i skogsområden och så så den får rusa av sig och busa runt. Rätt svårt med en katt..

HannaM
0

ja har någon annan någon aningen om vem som har ansvar??

skrollan
0

Jag har inte heller en aning. Men fy vad hemskt om man skulle skada katten för att den är på en annans tomt! Visst att man kanske ite vill det , men det är ju för hudans inte kattaens fel, hur ska den kunna veta bättre?! Usch för såna männiksor. Katter är ju världesns underbarste djur bl.a :)

ViktorMarina
0

Ja, visst är det sjukt att det finns folk som gör så? En katt i vårt kvarter har blivit skjuten, en har försvunnit och en är skadad. På typ en vecka. Mest troligt är det ju någon som är irriterad och bestämt sig för att göra nåt åt det, SJUKA MÄNNISKA! Har ingen som helst respekt för en människa som väljer att göra så, så ofantligt omdömeslöst och groteskt.

HannaM
0