Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 498 ggr
sofie
0

Kastrerad hane

Igå kastrerades hanen som här hos oss tillfälligt. Och vi som bara har kastrerat honor, blev lite fundersamma. Ska dom inte ta bort bollarna? Och brukar dom sy eller ska det läka ihop ändå?

sarae
0

Nej de tar inte bort dem helt, den första tiden ser det ut som att ca halva kulorna är kvar…och de syr oftast inte igen dem…de bränner väl av blodådrorona tror jag.

dette
0

kastrerade göran för några veckor sedan.. dom tar ju bort kulorna och lämmnar kvar påsen och syr ihop. var orolig när dom skulle kastrera honom men det var ju knapt man såg att dom hadde gjort något och redan samma dag så vart det fult ös på han.. och det läkte på tre dagar.. stygnen försvinner ut av sig stjälva..

Strumpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De ska ju ta bort testiklarna. När jag kastrerade Athlaz så sydde de inte ihop såret. Det blev lite rött och svullet och det höll sig så i några dagar. Du behöver inte göra något, bara kollaså detinte blir infekterat eller så.

Jag bifogaren bild på Athlaz när han blivit kastrerad. Tyvärr så syns det inte så bra, men det är från samma dag som ingreppet.

Mvh Jenny

Strumpan
0

En bild till

Mvh Jenny

Strumpan
0

En till

Mvh Jenny

sofie
0

Okej vad bra att allt är som det ska. Det ser jätte fint ut såret och han är hur pigg som helst och idag ska hans matte komma och få träffa han.

Strumpan
0

Det låter jättebra. Se bara till att de kollar så att såret inte blir infekterat. Skulle det börja rinna lite så kan de skölja av såret med lite vatten bara.

Mvh Jenny

sofie
0

Han ska bo här ett tag till så vi kommer ha koll på hur det ser ut. Och att det läker som det ska :)

Strumpan
0

Låter bra ;)

Mvh Jenny

JossanH
0

vanligast är att dom inte syr ihop såret, men på detxer sydde dom också.. jag föredrar osydda sår.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

#10 Jag håller med dig. Osytt gör att risken för infektion minskar.

Mvh Jenny

Strumpan
0

Vad jag däremot känner oro över är att jag vill skaffa mig en tik sen. Men där känns det läskigare med kastreringen. Det var ju någon här inne som hade en nykastrerad tik som rev upp sina stygn. Att kastrera honorna verkar mer riskabelt, även om det är ett måste om man inte ska avla

Mvh Jenny

UlrikaD
0

Jag kastrerad min tjej för en vecka sedan. Och jag var också jätteorolig i och med att jag bara har kastrerat pojkar innan. Men hon har skött sig exemplariskt och inte varit det minsta intresserad av att slicka på såret alls. Har inte haft några problem alls med det. Och om några dagar ska vi tillbaka och ta stygnen.

Strumpan
0

Ok, vad skönt. Jag har hört att det finns "vettar" som har sytt innåtvända stygn. det tycker jag verkar säkrare efterom tänderna inte kan fastna i något. Men jag tror inte att Roslagstull gör det så jag ska (har inte bråttom än=)) leta efter vettar som gör det

Mvh Jenny

JossanH
0

#12 man kan be veterinären att sy från både insida och utsida för att det verkligen ska hålla. Tänk också på att man de första dagarna kan hålla honan på en mindre yta där hon inte har klätter eller hoppmöjligheter så att såret får läka till sig lite innan det är full fart framåt igen.. ;)

Har ocka bara kastrerat pojkar och skulle själv vara mycket orolig för en tjejkastrering, det är ju ett större ingrepp.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sofie
0

Har kasterat tre av våra tjejer och alla gånger har det gått bra. Dom två sista gångerna har vi vart på Upplands väsby. Och dom kan jag rekommendera.

Strumpan
0

Det kan man ju göra for just in case. Bra idé!

Mvh Jenny

Sara
0

Trazans operationssår var sytt inuti och limmat utanpå. Super!

Sara