Hängig iller
Hej. Jag har just nu en iller som i princiop inte rör sig ur fläcken och bara ligger på mage. Han vägrar parafinolja, men blandade det med vetegrodsolja så han fick i sig lite, och försökt ge honom matskeda med vatten.
Han vill inte äta, inte ens i vatten, och inte heller godis.
Han KAN ha fått i sig choklad under natten, men jag är mycket tveksam till det, och isåfall enbart slickat på det.
Såg i hans låda tidigare att han var väldigt lös i magen, i princip som.. brunt vatten.
Han brukar sova mycket om dagarna så jag tänkte inte på det först, men nu kan man putta honom och lyfta som man vill. :/
Hans nackskinn ploppar heller inte tillbaka på direkten, men inte alltför långsamt heller.

Åk till veterinären nu tycker jag med den beskrivningen du ger
De runtom här har stängt och jag har ingen bil. Men vad tror du kan vara problemet?
Sätter man honom på golvet så går han ju runt och klättrar på saker, men sen går han och lägger sig med zuri. men nu ligger han i sovpåsen och vill bara sova :/

Håller med ovanstående. När en iller beter sig på det viset så är det bara att packa ihop sig och åka in. Om det tar lite tid för nackskinnet att åka tillbaka så är han uttorkad.
Han kan ha fått i sig någonting farligt, det kan vara stopp i tarmen, det kan vara lite vad som helst.
Men det kommer inte att gå över av sig själv utan han behöver veterinär och det ganska på direkten.
Har varit i din situation och det där låter inte bra alls.
Nu springer han runt iaf och äter skinka, och mer parafinolja!

Ja det är som ulrika säger att det kan vara stopp i tarmen men även mycket annat. Om han har diare och varken vill äta eller dricka så är det förstårligt att han får vättskebrist och det kan gå fort på iller så då tycker jag du ringer någon med bil eller i värsta fall ringer en taxi.
Nu springer han runt iaf och äter skinka, och mer parafinolja!

Skinka?
Han gick just på lådan också, fortfarande lite löst men nu vill han ha mer skinka och har börjat leka!
Ska ringa och höra med någon akutjour och ge honom mer vatten.
#7 han fick det för att få i honom parafinoljan :p
bättre att ge honom något så han får i sig det hellre än att strunta i det eller?

Blanda det då hellre med vetegroddsolja som du gjorde första gången. Skinkan är ju salt som inte heller är så bra om han är i dåligt tillstånd

Men han gick från att princip inte röra sig alls, till att springa runt och leka och busa på en halvtimma?
Vad hände under den halvtimman?
han vägrade det den här gången. Nu har han fått i sig en massa vatten iaf, och han går runt i lägenheten och kikar.
Att han inte bajsar så bra kan ju också ha att göra med att han kanske haft ont i magen idag, och därav inte orkat äta något. För aprit verkar han ju endå ha när han fick skinkan
Jag har hällt i honom vatten, lyft upp honom och försökt få igång honom ett bra tag nu. Han har bajsat och fått mer olja, och han tigger efter skinka.
Min andra gjorde likadant när jag först fick henne, hon låg dock och kaskadkräktes ett tag. sen började hon bara springa runt och leka och äta/dricka direkt.

Vad hände med din andra iller för att hon skulle göra så då? Det är ju inte direkt normalbeteende och kaskadkräkas. Då är det ju något som är galet också.

Ja vare sig han rör på sig nu så skulle jag åka om han varit så borta som du beskriver
#14 Hon hade druckit lite fil.
Jag förstår inte varför alla ska börja leta efter fel helt plötsligt, allt jag gjorde var att be om råd, så om ni inte har några utan enbart vill leta efter fel så kan man ju faktiskt, enligt mig, hålla sina åsikter för sig själv. Inte för att vara den som är den, men folk här verkar ha en tendens att vara relativt duktiga på det har jag fått höra.
Det är inte så att jag struntar fullständigt/missköter mina djur, utan det händer olyckor ibland. Och nu vet jag inte vad som är fel. Han verkar vara dålig i magen mest, och jag ger honom massor med vatten så han inte ska bli uttorkad, och låter hans mage vila.

#16 ja absolut ingen här kan ju veta vad som är felet vi skriver ju bara vad det kan vara. men är han piggare nu då så avgör du ju själv vad du gör. ditt djur ditt val. men kanske en koll hos vett iaf på måndag kan vara en ide då.
#17 Jag är hur nojig som helst med mina illrar, såfort de går lite konstigt eller börjar hosa flyger jag upp och ska titta till dem och sitter med en telefon i handen. Vad jag fått höra nu verkar han bara mest vara lös i magen, av en anledning jag inte vet. Och jag fick rådet att hälla i honom vatten och låta hans mage att vila. Jag ville tidigare åka till veterinären men der verkar inte vara akut nu då han är "med i spelet", fast han mest verkar vilja vila. Ser jag ingen förbättring blir det ju självklart en taxi till närmsta akut!
Jag har haft illrar som kaskadspytt 2-3 gånger men som sedan har mått bra igen. Har satt sig på mina nerver och gjort att jag varit halvt hysterisk en liten stund till att illern blivit helt normal igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 det är vi alla ;) Jag är likadan

Jag, personligen letar inte fel. Men jag har varit i samma sits som du, där det varit på håret när. Därför är jag väl extra nojjig när jag läser sånt här.
Naturligtvis är det upp dig själv att veta om din iller nu är pigg och kry igen.
Men när du sen skrev om din andra, så bara undrade jag om det var vid samma tidpunkt som denna, om det fanns nåt i huset de inte tålde osv.
Jag försökte bara hjälpa till, men jag kliver ur tråden nu.
Lycka till.
Emelie, jag ska berätta vad som hände mina illrar, det började med samma symptom som din.
Förra sommaren en torsdag var Pyxis slö och väldigt uttorkad, jag åkte direkt till veterinär med henne. Hon dog på operations bordet på fredagen.
Dagen efter(Lördag) Tyckte jag att Mili verkade sova lite mer än vanligt och att hon var pytte lite uttorkad. Jag åkte in med henne direkt. På måndagen avled hon.
Bara en tankeställare till nästa gång.
Hoppas din iller mår bra.
Hälsningar Malin