fästingmedel
Tänkte kolla med er om hur det är med fästingmedel på illrar. Jag så på en reklampelare att det har kommit ett nytt medel som ska skydda mot löss, fästingar och något mer… Proline.vet tror jag att det hette. Kan man använda sånna medel på illrar??
Mvh Jenny
det beror lite på vad det innehåller. produkter som innehåller alkohol bör undvikas på iller eftersom det kan ge förfrysningsskador.
Ok. Jag försökte att gå in på fass. se för att läsa lite om det, men jag kunde inte hitta medlet… Jag får gå in på apoteket och fråga
Mvh Jenny

Strumpan> Utsätts din iller för mycket fästingar och har de någonsin satt sig på en iller?
Själv vistas jag i fästingfarliga marker där det kryllar av fästingar, men jag har under mina 7 år med illrar bara sett 2-3 fästingar på illrarna (att jämföra med flera 100 på familjens hund/år). En av dessa har vi inte upptäckt när vi kollat dem efter promenaden, och därmed fäste den vid Albas tass där vi såg den några dagar senare.
Så jag skulle nog klassa problemet/riskerna med fästingmedel som större än chansen att verklgien få fästingar som fäster. Bara man kollar illrarna efter promenad så känns oddsen små… eller vad säger ni andra?
Många fästingmedel är tom dåliga för hundar, varför jag skulle vara försiktig med illrar. Men jag har ingen koll på märken, eller om det medel du nämnde är dåligt eller bra…
Jag tänkte mer på förebyggande syfte…
Mvh Jenny

#4> Var just det jag menade, att det kanske bara är dumt att behandla i förebyggande syfte om risken för att de får fästingar är så små (enligt mig och mina fästingtäta trakter). Och därmed kanske den förebyggande medicinen kanske bara är sämre än vad det är värt, kanske rent av farlig för dessa små djur.
Baserar dock inte mitt påstående om att det kan vara farligt på något fakta för illrar, bara på att jag vet att vissa fästingmedel är starka och även farliga för vissa hundar.
Kanske kan du söka igenom katt och hund iFokus och kolla vad de skrivit om fästingmedel för katter och hundar. Står säkert massa rön där… skvallra hit om du hittar något! :-)
Låter bra! Jag återkommer=)
Mvh Jenny
Jag satte mig på katter i focus, och tydligen så verkar frontline vara bra,men som du AlbaStiffler sa; kanske dumt att smeta i förebyggande syfte… Jag vill inte ta några risker så att Athlaz blir sjuk…
Mvh Jenny
jag tror nog du kan använda frontline i förebyggande syfte. droppa lite i nacken och så har han skydd i 4-6 veckor (tror jag det är). verkar vara mkt fästingar i år, jag hittade en på gimli häromdan och vet att Jossan alltid får plocka massa fästingar på sina när hon varit ute med dom.
Jag har faktiskt inte hittat någon än. Jag tänker bara på sjukdomar som fästingar kan medföra. Men när jag har läst på hund och katt sidorna så verkat dessa medel (jag syftar egentligen på halsbanden) rätt läskiga. Visste ni att dessa medel är nervgifter??!! Jag gjorde det inte…
Mvh Jenny

Smetade på min häst med ett medelnu som kan till och med ta skada på grundvattnet. Känns som att man inte riktigt ville smörja in sitt djur i det men det gjorde jag i alla fall. Skulle aldrig våga mig på att smörja på något fästingmedel på mina illrar. Då håller jag mig hellre borta ifrån långt gräs.
När jag hade häst så smetade jag på någon salva (kommer inte ihåg namnet) som innehöll enbart eucalyptus och det fungerade suveränt. Enbart ekologiskt =) Har du din häst kvar, jag kan försöka ta reda på namnet om du vill??
Mvh Jenny