information
jag undrar hur gammal en illerhane kan vara innan man kastrerar honom. Tycker att min lille luktar starkt redan och jag fick hem honom igår. Jag förstår ju att jag måse vänta men hur länge ?
Ajuste, har ja hört rätt att roslagstull (eller hur det stavas eller heter ) kastrerar illrar för en billig peng? tycker mig ha hört eller läst det någonstans ? annars, var har erat billigaste ställe att kastrera eran iller någonstans varit ?

Var idag på Roslagstull. 550 kronor kostade kalaset. Helt oki tycker jag :o)
okej, mycket billit för det tycker jag såna fall. Själv betalade man 1050 på animalen i södertälje. känner mig lurad ;)
#2 Men honor kostar mer än hanar. Det priset för en hona är ganska normalt. Upplands väsby tar 510 kr för att kastera hanar.

Jo. O tänker man sedan att det kostar 490 för en enkel hälsoundersökning med lite koll på hjärta med stetoskop så tycker jag att 550 för kastrering är billigt…faktiskt :o)

#2 men det är ju bara för honor ;)… hanar kostar 950 eller 850 lite osäker på vad hon sa :) hehe
Ju senare man kastrera dem desstå bättre….men man bör inte kastrera dem förrän de går i brumst (hane) absolut tidigast är 6 månader…gärna senare eftersom tidigt kastrering kna ha ett visst samband med binjuretumörer.
han är väl valp din kille? eller hur gammal e han? Är han valp så luktar ha "valp"..de har en rätt speciell doft i början..inte så mycket att göra åt, mer än att kanske ge honom att bad.
Okej, ja dom sa att han var 8 veckor nu vilken dag som helst. kanske jag ska ge honom ett bad, men min pappa var precis här och kollade in honom . Och pappa hittade en massa svart gägga i hand öron och han tyckte det var jäötte skönt när pappa kliade honom vid öronen. Så att tror ni att det är öronskabb? då måste mamman haft det väl, för att det var bara mamman och syskonen som han trääfade under tiden. Usch..
#7 Oj! det var inte gammalt! ja det låter som öronskabb det….bäst att ta honom till veterinär och kolla upp det.
Glömde att säga att har han skabb måste du behandla alla fyrfotade i familjen ;(
oj, nej, det var inte det jag behövde. usch, bäst att kolla honom fort då. fy, men vad är det annars som man kunde småbadda honom med i örat?
måste man gå till vetrinären och kolla, kan man inte bara gå till apoteket och köpa ut medicin, fast det kanske är doktorn som måste skriva ut det ? Usch, det är ju vetrinären som är så dyr :(
veterinären måste skriva ut recept för att få stronghold. En skabb koll brukar inte kosta så mycket. Tillsvidare kan du droppa i parraffin olja, men det e bäst att behandla på riktigt sen.
Du måste tyvärr till veterinären och få ett recept på stronghold till illrarna iaf. Vet inte om det finns nått annat till katten?
Illrarna ska ha 2 doser (1 dos och den andra dosen efter ca 2 veckor på huden mellan skulderbladen) var för katter upptill 2,5 kg.
Ett paket stronghold för den vikten har 3 doser och kostar runt 155:-
Sara
Okej, ringde vetriunäre jag brukar gå till, han tar ca 400 kr för att kolla , som en vanlig undersökning ser han det som. usch, tycker dte är dyrt.
#14 kolla runt bland andra veterinärer..det brukar skilja mycket i pris.
ok. jag ska ringa henne som jag köpte av också. o maman och syskonen kanske har det ocksp.
jag blir så sur, jag tycker att hon borde ha sagt något. Tycker dom borde ha sett det också när dom vaccinerade honom och syskonen. Bryter det ut snabbt eller.
Skabb bryter inte ut av sig själv…utan djuret måste antingen ha träffat ett annat djur med skabb, eller vistast på ett område där något djur med skabb varit… antagligen hade mamman eller pappan det och har smittat varann, och sedan valparna. Det e mycket bra om du informerar henne ifall det skulle visa sig vara skabb. Det är inte bra om det går med det för länge. De kan tillslut göra dem döva eller ge dem hjärninflammation, vilket tillslut faktikst kan ta livet av dem.
Det behööööver ju inte vara skabb även om de kliar sig och/eller det är mkt mörk vax och lukt. Men säkrast är att kolla upp det.
Trodde helt säkert att Trazan hade det men nope och de fick ett riktigt bra prov. Han luktade blä i öronen och kliade sig (iof kliar han sig super mkt ändå pga hormonproblemen.).
Sara
Oj, okej. Ja, jag ska ringa henne imorgon. Tror nänmligen också att hon har redan fått iväg några av syskonen =/ Men ska ringa imorgon, efter vetrinärer också. Men kan man köpa en stor flaska eller vad det är som räker för två illrar och en katt såna fall. så man inte behöver köpa en massa små, måste bli dyrt såna fall.
Måste jag ta med mig alla djuren såna fall också, eller bara den lilla ?
Okej, ja, han har ite liat sig vad jag kan se iaf. Men han tyckte det var skönt när pappa kelad med honom vid örat. Men kan dey också vara något bäbismojs där ? Ska ringa imrogon oiaf. Någon som vet någon billig i södetälje kommun eller mot gnesta och nysköping hållet ?
# 20 Stronghold finns bara i pipetter (mig veterligen) men du behöver bara ta med ett djur oftast. Men väg katten så du vet vad den väger så du får rätt styrka till den.
Sara
Okej. Det är så det går till. Men då tar jagmed mig den lilla eftersom att det är han vi misstänker. men jag kokade lite vatten nu och hällde i loite salt, ska jag badda det i örat försiktigt med honom med topps? kan det hjälpa lite så länge ifall det kliar osv?
Ja stronghold finns bara i pipetter….3 stycken i varje ask…så du behöver 2 st askar för båda illrarna…visar det sig att katten ska ha samma styrka kan du använda de 2 till henne också.
Fast katter behöver bara en dos. Har precis givit mina föräldrars katt en omgång.
Sara
#25 ahhh det had ejag ingen aning om ;)
Okej, så att om jag köper två stycken så blir det 6 tillsammans, då kan jag ge till alla tre eftersom att illrarna ska ha två var och katten en ? :D kanske slutar gott iaf :)
#27 yup ;)
men det beror på vad katten väger….iller dosen gäller för djur som väger mindre än 2,5 kg…(rosa tub)…väger de mer gäller andra styrkor
kan jag badda om lite med vatten ch salt i örat försiktig? då kanske det ska minska på att det kliar om det gör det ?
Nej…vatten å salt skall du absolut inte ha i örat! Vatten kan ge öroninflammation, och salt där är inte bra!
Ta hellre lite matolja, parraffin olja, eller öronrens utan alkohol…doppa en tops i det och rensa öronen.
matolja som man har isället för margarin eller ?parraffin olja har jag inte hört föut =/
matolja, rapsolja, olivolja funkarm inte smör eller matlagningsfett!!! :)
Parraffin olja köper man på apoteket, och som illerägare är det guldvärt att ha hemma…dels för att rensa öron, men framförallt om illern skulle äta något oläpligt så kan det hjälpa dem att få ut det igen.
Japp, matolja som man steker i. Parraffin olja köper man på apoteket och är bra att ha hemma om illern skulle svälja nått icke ätvänligt. Det gör så att tarmarna rör sig mer.
Sara
Okej, men då ska jag testa med matolja imorgon tills jag kan komma iväg till vetrinären :) tack för tips och råd :)
Gör så, för han tycker säkert det är gott att bli av med lite smuts i öronen oavsett om det är skabb eller inte.
Sara
ja, precis :)
#21 I nyköping är dom väldigt dyra.
Okej. Kanske ska dra mig upp lite dårå.
jag tvättade den lillas öron med matolja. han blev helt ren och det såg ut att bara vara skit. men jag ska få tag i henne som jag köpte av.
ja..skabb ser ofta ut som svartaktig smuts bara..och även om det blir helt rent efter åt så är skabben kvar (om det nu e skabb)
Okej. Jah ska kolla honom om han kliar sig och få tag i henne, förstår inte varför hon inte svarar när jag ringer ! Men blir det svart i örat då igen på honom ? eller kligar det bara ? dom andra djuren här hemma har inget, men dt kanske tar tid innan det bryter ut på dem ?
ja det tar tid innan gegget kommer..det är egentligen öronvax och typ avföring från skabb djuren. så det tar ett tag innan det bildas igen. så dina pälsar har antagligen fått det men det syns ännu inte.
Vad vad det för färg på kletet? dte behöver nämligen inte vara skabb. men det är ra att kolla upp det
det var mörkt. Typ svart. Det var ganska mörkt när man kollad ein i örat (han är så vit) men när vi rensade var det lätt att få bort allt. var ingen klump eller så, såg kanske mera ut som grus. Men jag vet inte, det var sambon som gjorde det. vad tror du ?
ser vetrinären lika bra om det är skabb fast vi tvättat "bort" det ?
#43 ja det låter ju som skabb..men det behöver det inte vara. veterinären tar en tops långt ner i örat och kollar sen i mikroskop, så de ser precis lika tydligt även om ni har gjort rent
Okej, men då ska jag höra mig för imrgon. :D
Nu har jag äntligen vart hos vatrinären. Det var skabb i örat på min lilla kille :( Usch, fick se det själv i förstoringsglas. Äckliga djur och göra det obahalgigt i mina djurs öron! Men jag fick både recept utskivet + att han sa att jag kunde droppa dropper med babyolja i örat på dem, så att det alltid är vätska i örat i ca 14 dagar så kan dom försvinna. menmen…
ibland kan de försvinna..genom att man dränker dem..men eftersom skabb djuren har en livscykel på 21 dagar får man hålla på lääääänge om man skall få död på alla..baby oljan dödar inte heller äggen…har man tur lyckas man, men långt ifrån alltid
Hur skönt är det att gå omkring i flera veckor med olja i öronen..
Sara
Ja, jag vet. Det kan inte vara kul ! Men jag vet inte om jag ska låta dom ha det så länge medans jag måste försöka att fixa pengar, har redan lånat för att kunna komma till vetrinären. Men får sncka med pappa igen . Men vetrinären var osäker på vad han skulle skriva ut efetrsom han aldrig vart med om en iller som hade skabb, men vi skrev ut det som även hundar och katter får. Jag sa att jag visste att det var indelat i rosa och blå och kostade 155 kr : D
Men kan båda illrarna gå på en rosa kur för 155 kr ?
Stronghold heter det,…och de ska ha den lägsta styrkan…för djur under 2,5 kg. Det e 3 pipetter i ett paket…varje iller behöver 2 så tyvärr behöver du köpa 2 paket ;( men du kan spara de som blir över ill nästa gång ;) för skabb lär de få fler gånger.
Du behöver inte köpa båda paketen samtidigt för de ska inte ha nästa dos förren om 2 veckor.
Däremot är det viktigt att du ger katten samtidigt som illrarna annars smittar de varandra igen.
Sara
#52 hehe smart! tänkte inte så långt ;)
nu fattar jag inte! Det är bväl bara två "paket" jag ska köpa ? =/ Det kommer väl att kosta 310 kr ? :)
jag fick bara recept å¨att ge dom en gång var =/
du måste ge dem 2 pipetter var, med 14 dagars mellan rum…du får ringa å informera veterinären ;)
åhh, vad sur jag blir. Jag hade läst om det förut här inne att man skulle göra det, och sa det till honom. Men han sa bara nej! :@
måste man även ge dom igen efter två veckor ? Varför gör man det på iller och ej på katt?
Jag har då fått den ordinationen av vetten att det ska upprepas efter 2 veckor.. fast ja ser nu att det på mitt paket står 3 gånge rmed 2 veckors mellanrum men jag vet att hon sa att man skulle behandla 2 gånger..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Vet inte riktigt varför man gör det 2 ggr på iller och 1 gång på katt. Vet bara att skabben inte alltid försvinner på 1 gång på iller.
Sara
Alltså har du fått ett paket (3 pipetter) till illrarna och 1 paket med en annan styrka till katten? Alltså det fattas en pipett till illrarna?
Sara
styrka 60 my/ml 3*0,25 ml & 3*0,75 ml
det står så typ :S
och det står Stronghold spot on?
Sara
Kollade på Fass nu och paketet till illrarna kostar 155,50 och till katten 232,50.
Sara
Okej. ja, det står det ocksp på det :)
Suck, det är dyrt! Aja, jag får behandal dom en gång och hoppas det hjälper, annars är det berggrens fel :@
Jag har en pipett över sedan jag behandlade mina illrar. Du kan få köpa den om du vill. Det känns lite onödigt att bara behandla en gång och bli tvungen att göra om det senare bara för det inte hjälper. Då blir det ännu dyrare.
Jag vill ha 50:- för den, det är vad den kostade mig. Men du kan betala den när du får pengar.
Sara

Det är ju ingen idé att utsätta illrarna för en behandling bara när det behövs två. Skabb är ju ändå något utav det billigaste i sjukdomsväg dina illrar (och katt) kan råka ut för..

Illern får med stor chans tillbaka det om du bara behandlar en gång. Mina illrar har fått skabb fler ggr med något års mellanrum, och jag råder alla illerägare att alltid kolla sina illrars öron hos veterinären när ni är där. Jag har haft det även om mina illrar inte visat symptom, och mina illrar har alltid åkt på det efter en illerträff, hur säkrra de andra illerägarna än är på att deras illrar inte har skabb… hehehe…
Hur som helst måste man behandla minst 2 ggr. jag har vart med om att jag behövt behandla hela 3 ggr, med 2-3 veckors mellanrum. Även jag behandlar just nu mina illrar för skabb, och min veterinär sa att jag skulle återbehandla om 3 veckor, men ni andra har hört 2v, så jag kör efter 2,5 veckor. :)
Ett tips är att INTE tvätta illrarnas öron innan veterinärbesöket, iom att det då är svårare att hitta krypen. Har vart med om att min veterinär inte sett några kryp, bara för att jag tvättat öronen för nära inpå, kanske 3-4 dagar innan hade jag tvättat dem på vanligt sätt. Och som sagt, det är inte alltid som illern visar att den har öronskabb, de kliar sig inte alltid lika galet. Har du dessutom nyligen haft öronskabb, som behandlats, kan det vara smart att hålla ögonen öppna efter kliattacker nån månad senare. Och har du vägarna förbi en veterinär, gör en extrakoll. Ibland försvinner de inte av behandligen.
Skrollan: Har du koll på att örontvätt hör till återkommande illervården (precis som kloklippning)? Och att man då och då bör tvätta illrarnas öron med tops och t ex öronrens för katter UTAN alkohol (alkohol i kan skada illrarnas öron, nån sorts fryseffekt kan uppstå?!?), eller med lite olja på topsen. Jag tvättar mina illrars öron när de synligen börjar bli skitiga, kanske varannan månad. Man bör dock inte tvätta dem för ofta, då detta triggar ögongeggproduktionen som bara blir värre och värre ju oftare man tvättar. Så lagom är bäst!
Lycka till! Och som sagt, behandla alla dina djur, annars kommer det tillbax. Brukar även passa på att tvätta allla djurfiltar och sovplatser, utifall om att…
Sara , det skulel vara jätte snällt. Gud vad gulligt. Så att i en sån pippet så finns det så att jag kan behandal mina illrar en andra gång ? :)
ja, juste. Det är ju smart att tvätta alla filtar som dom brukar ligga i också. men hur stor risk är det att om ja bahandlar dom och dom kan få tillbaka det av en filt som jag kanske har glömt att tvätta ? Är dom som mask att dom dör när dom kommer ut ur örat. Hur stor är risken att dom får det igen genom att dom ligger på sin snuttefilt ?
okej, men då ska jag börja att tvätta öronne på dom kanske en gång i månaden med lite olja som jag fick råd om sist här inne :)

Tror egentlgien inte att det är någon risk att de får tillbaka det av sina filtar, men det är bättre att vara på den säkra sidan.
Varför man behandlar dem flera ggr är för att när man behandlar dem 1a gången dödar man alla levande kryp. Dock överlever äggen som de levande krypen redan lagt. Dessa kläcks efter ca 2 veckor, och därför behandlar man igen, för att döda dessa innan de hunnit lägga nya ägg.
Jo örontvätt då och då skadar inte. Man märker tillslut när det är dax att tvätta dem, när de börjar bli för skitiga. Var mycket försiktig bara när du tvättar. Själv har jag ett vilddjur här hemma som vägrar hålla sig still när jag tvättar hans öron. Och sist jag gjorde det så lyckades jag peta honom i ögat med topsen. han sprattlade så fort att jag inte ens märkte att jag petat honom i ögat, men märkte det efter då hans öga rann. Det visade sig efter ett veterinärbesök att jag skadat hans hornhinna. *dålig matte* Men det verkar ha läkt bra efter 10 dagars behandling med ögonsalva. Men snacka om att manhade dåligt samvete efter det… Ett tips är att hälla lite vetegroddsolja (eller en olja han gillar) på magen som han kan slicka i sig samtidigt som du tvättar. Ett stadigt grepp i nackskinnet kan ev behövas åxå, eller en hand runt nacken, så att du kan hindra ev sprattel. Ev kan det vara bra att vara 2 innan du fått pli på honom, tillräckligt så att han håller sig still… Dessa knep funkar även när man klipper klorna, som man ju behöver göra kanske minst en gång i månaden, man märker när klorna blivit för långa. För långa klor kan göra att de fastnar i tex sin filt… + att de kan klyvas och bli extra knepiga om man inte klipper tillräckligt ofta. Men det vet du säkert redan… :-D
#68 Nej det finns inte tillräckligt i en pipett..
Första gången du behandlar behöver du en pipett per iller.
Andra gången du behandlar behöver du också en pipett per iller.
Men det är ju så att det i en förpackning endast finns 3 pipetter. Därför erbjöd sig sara att du kunde köpa en löst av henne så slapp du köpa 2 förpackningar och sparar just nu lite pengar då…
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#69 Om jag inte minns helt fel så kan skabb leva utanför värddjuret ett tag. Och därför bör man tvätta filtar och mattor och sånt som illern sover i. Rätta mig nån om jag har fel.
Du halöser ut ett paket med 3 pipetter. Om du sedan köper min pipett så har du sammanlagt 4 pipetter.
Du har 2 illrar som ska ha 2 pipetter var. Först 1 pipett var och efter 2 veckor 1 pipett var till.
Alltså efter första omgången du sätter så har du en pipett sparad ur paketet du löste ut och med "min" pipett så har du deras andra omgång.
Pma mig din adress.
Sara

Hade hon inte en katt åxå? D¨å saknas ju pipetter… hehehe…
#69> Jo det kan de väl, annars skulle inte en iller kunna bli smittad utomhus, utan att ha träffat ett annat djur. Men jag har en känsla av att det inte är vidare många dagar som krypen klarar sig utan en värd.
Och finns det kryp kvar i illerfiltarna/kattfiltarna så borde dessa dö innan de får fäste i den skabb-behandlade illern. Men man vet nog aldrig, säkrast att tvätta på. :)
#74 men jag fick uppfattningen att katten skulle ha en större dos i en större förpackning så hon får ju ändå köpa 2 förpackningar den lilla för illern och den större för katten.. men tar hon saras pipett slipper hon ju köpa två förpackningar till illrarna :)
Är katten en utekatt så lär ju skabben komma tillbaka då och då eftersom utekatter får öronskabb rätt lätt.
Öronskabb är äckligt och obehagligt för illrarna men det är väldigt vanligt och inget att skämmas för. Man får bara se till att behandla varje gång det uppkommer.
Sara
Nej, katten är inte utekatt. Okej, men till katten har jag utskrivet och till en iller var, så att om jag nu kan köpa av sara aså är allt löst ? :D
Ja, det med klor vet jag. Vi klipper ett par gånger i månaden. Men ho är så duktig iaf : D
Ja, du behöver 4 doser sammanlagt till illrarna och 1 dos till katten.
Sara
ok :D