Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 884 ggr
[Nathalie62]
2012-04-25 22:34
0

I brunst

Kan en hona gå i ett och ett halvt år utan att bli könsmogen ?

JossanH
2012-04-25 23:16
1

Hormonella störningar verkar uppkomma lite nu och då. Dock har jag bara hört om hanar som gått i 2 år utan att bli könsmogna.

Honor som lever naturligt verkar dock ha en annan förmåga att reglera sin brunst än honor som bor i inomhusmiljö. De måste inte alltid tas ur löp utan det kan gå av sig själv även om honan inte blir parad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
2012-04-25 23:32
0

#1, så om en hona är i brunst kan den försvinna utan någon åtgärd ? Har för mig det var honor som kunde drabbas av en allvarlig åkomma om inte kastrering görs ?

kredka
2012-04-26 01:02
1

#2 ja, honor är i brunst ca 8-10 veckor och efter den tid borde den börja ge sig av, alltså vulvan borde bli mindre. Om vulvan börjar inte gå ner mellan åttonde och tionde vecka och eftervecka 10 är den fortfarande stor så kallar man det för permanent brunst och då måste man söka hjälp hos veterinär annars hona kan få anemi och dö.

Välkommen till ferretplanet.se :)

IzzyR0xx
2012-04-26 01:38
0

Kan det vara så att de har olika mycket hormoner? Har inte haft mer än en iller men kan kanske jämföra med 2 hundar jag haft.

Lady var det jättetydligt när hon var könsmogen och löpte..

Medan Amber knappt löpte alls och hade inget ändrat beteende..

JossanH
2012-04-26 06:58
0

Honor löper vanligtvis tills de tas ur löp och gör man inte det kan de som sagt drabbas av anemi och dö. Men honor som bor i naturlig miljö (naturlig temperatur, naturligt ljus) har lättare att gå ur löp av sig självt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2012-04-26 08:04
0

är bäst att ta honan ur brunst på ett eller annat sätt. vet av honor som aldrig blivitt kastrerad och levt flera år iaf. Men är man det då värt att ta risken att hon blir dålig och dör? nej inte i mina ögon iaf.

UlrikaD
2012-04-26 09:33
0

Men om en hona är 1 1/2 år så borde man ju märkt om hon gått i brunst eller inte. Vulvan svullnar ju ordentligt och är svårt att missa.

FerretCrow
2012-04-26 11:44
0

#7 Tyvärr finns det många som anser att det är naturligt. sedan kan det ju ha hänt något som gjort att honan aldrig kommit till sin första brunst förren 1 1/2 års ålder

[Nathalie62]
2012-04-26 15:06
0

Anledningen till att jag undrar är för att jag pratade med personen som har den illern som är på annons nu, han berättade för mig att honan är ett och ett halvt år gammal och att han inte visste om hon varit könsmogen, han hade bara varit på ett djursjukhus en gång med henne och där skulle hon bara ha fått en vaccination som hette Fervac D.

Jag beskrev för honom hur honor brukade reagera när dom är i brunst men han hade inte märkt något av det för det var hans dotters iller som är 8 år gammal och det var hon som skulle ha koll på det, hon köper whiskas och andra olämpliga leksaker till honan.

Det var meningen jag och morfar skulle hämta henne idag men så skickar han ett sms om att en bekant ska ta henne istället så dottern kunde hälsa på, dottern och fadern skulle flytta till ett boende nu den 1 maj där det inte tilläts några djur.

TottsiGirl
2012-04-26 15:14
0

Fast e honan bara 1½ år kan hon väl ändå inte fått Fervac D, det va ju vaccinet som fanns innan Febrivac dist och de slutade dom väl med för flera år sedan? Hmm kan de varit runt 2007/2008 eller minns ja helt tokigt nu tro..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

[Nathalie62]
2012-04-26 16:48
0

#10, Vi kan ha missuppfattat varandra, han hade svårt för svenska språket och kan ha menat febrivac dist.