Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1121 ggr
Smullis
2

Hur gamla blev dina illrar?

Hej! :)

Jag undrar hur gamla era illrar blev/är :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

enbartmalin
0

Mili blev 2år
Pyxis blev 1år

Resterande lever ännu och är 4(Millan), 5(Simba) och 5(Nala) år gamla

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Pyret blev 6 år

Grizzly blev 5 år

Lurvas blev 5 år

Erik blev 5 år

Nolita blev 3 år

De som lever nu är:

Snuffe som är 7 år

Oliver som är 6 år

Nalle som är 5 år

Molly som är 5 år

Alma som är 4 år

Alea som är 4 år

Gwen som är 2 år

Misool som är 2 år

Freddie som är 2 år

Molle som är 2 år

Tango som är 1 år

FerretCrow
0

Zeke nästan 3 år (om ålder förra ägaren sa stämmer) (död)

Kingen 7 år (död)

Dede 8 år (död)

Nora 8 år och lever ännu (men ej hos mig)

Miilo 5 år och lever

Thyra 5 år och lever

Lacina 1 år i sommar

Mixxy
0

Vilma blev 5 år Zonic blev 7 månader Donna är snart 3 år Valle är snart 2 år

Smullis
0

Att det kan vara så olika! Men alla som dog tidigt gick väl inte bort av ålder? Undrar nämligen för att jag själv är intresserad av illrar. Kan vara bra att veta hur olika det kan bli. :) Tack alla som skrev!

Mixxy
0

#5 min Zonic fick i sig något olämpligt som fastnade i hans tarm. Tarmen kom aldrig igång igen efter operationen och han somnade in.

[Nathalie62]
0

#2, Har du 11 illrar hi hi ?

Smullis
0

#6 usch vad trist :(

UlrikaD
0

Pyret dog i magsjuka, Nolita dog efter en vanlig kastrering. De andra dog i olika former av cancer.

Smullis
0

#9 nej men usch vad tråkigt :( är det vanligt att dom dör i cancer? Och hur vanligt är det att dom dör av en vanlig kastrering?

UlrikaD
0

#10 Otroligt vanligt att de dör i cancer, den största dödsorsaken tror jag.

Inte vanligt alls att de dör efter en kastrering. Ren förbaskat otur för oss:(

Smullis
0

#11 jättetråkigt att det ska vara så vanligt :/ Ja då var det nog bara extrem otur :( grymt tråkigt :(

JossanH
0

Dexter blev 6,5 Pegasus blev 6,5 Och Skit blev 5,5 lite drygt.. Alla 3 hade olika former av cancer. Jag tror knappt det existerar illrar som dör av ålder och som för övrigt har en frisk kropp. Hemma nu har jag marcello 2 år och vicente 1 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Nä, illrar som dör av naturlig orsak och somnar in i sin ålderdom är det nog få som har haft.

Smullis
0

Så illrar har alltså lätt för sjukdomar? Förresten UlrikaD, skulle du kunna svara på min tråd i Chinchilla iFokus? :)

Doktor-och-Designer
0

Gaia, Nova, Nemo, Grim och Liot blev ca 6,5-7 år.
Leo blev nästan 8 år.
Akira och Enso blev ca 5 år.
Snöa blev knappt 5 månader.

De flesta har dött av olika former av cancer, en hade hjärtfel, en blodbrist och Snöa hade DIM.

Hemma har vi Elric snart 5 år, Luna snart 3 år, Mörke och Isa snart 1 år.

UlrikaD
0

#15 Chillor var det….skuttar raskt vidare över dit då:)

Odis
0

Odis blev precis 4 år dog av akut hjärtinfarkt troligvis pga ärftligt hjärtfel

Smullis
0

Vad beror det på att dom har så lätt för fel och sjukdomar? :/

Odis
0

Den svenska illerstammen är genetiskt ganska svag. Vilket många uppfödare försöker åtgärda och gör ett fantastiskt jobb med bra avelsprogram och kontraktförsäljning utav valpar. Men jag tror att det är en bidragande faktor att eftersom den genetiska variationen är liten så ökar risken för ärvda sjukdomar.

Men jag kan ha fel, bara mina spekulationer.=)

HannaM
0

Elliott hann fyllde sex en dryg månad innan han avlivades. Han var då sjuk och vi lät veterinären ta en snabbkik i honom för att se om det fanns något som var uppenbart fel som tumörer eller liknande men valde att inte kicka iväg några vävnadsprov för analyser. Vi fick väl egentligen inget klart besked om vad det var som gjorde honom såpass sjuk som han blev. Dvs, hon såg inga giantiska tumörer eller så.

I övrigt har vi Belsebub, Valle och Meja som alla fyller fem i vår/sommar, Alinda som fyller fyra och Abercrombie som blir ett i slutet av juni. Alla verkar må bra hitills.

skrollan
0

Här har vi två levande bustroll :)
Groggie fyllde 5 förra veckan och Skrollan fyller 6 i maj, och dem ska minnsan leva minst 3 år till!

Usch, att behöva se så många som går bort runt sitt sjätte år! Det skrämmer mig extremt! :'( Men blir glad att läsa att det är ganska många som levt upp till 7-8 års ålder. Hoppas vi får uppleva det här hemma!

AnnaJosefine
0

Här hemma har vi två grabbar som fyller 1 helt år om precis en vecka =)

Smullis
0

Okej! #22 jag tycker också att det är jättehemskt att de ska dö så tidigt. Hoppas på långa liv för dina! #23 grattis i förskott :D

AnnaJosefine
0

#24 De tackar så mycket :D! Haha =)

Sarah
0

Bubs dog en månad innan han skulle fylla 3. Hade kroniska infektioner som resultat av magsjukan. Avlivades.

Skitos dog lite efter han fyllt 6. Hade insulinom.

Cliff dog då han var 5,5 pga att min illervakt inte gett dem vatten på 2 dygn. Han hade förmodligen insulinom och jag skulle till veterinären med honom då jag kom hem från min resa.

Tjejen var 6 då hon rymde, hade haft en del problem då och då men var frisk. Iris var 5 då hon rymde, hade aldrig varit sjuk. Cathy var 3,5 och frisk då hon rymde.

De som delar sitt liv med mig idag är mellan 2 och 4 år. Friska och glada.

JossanH
0

Jag skulle säga att tamillrarna är så drabbade pga den avel som har rådit (råder), där många avlar på färg och hårlag framför hälsa. Genpolen är låg och har blandats hej vilt och inavlats hårt. Det finns fortfarande många sådana uppfödare och uppfödare som gör allt för att bättra på hälsan hos illrarna. Det är därför det är så viktigt att släktforska innan man parar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smullis
2

Jaha, ja då förstår jag att det är viktigt att släktforska!

Madde
0

Benjamin blev 4 år. (Dog i lymfom) 2009 Sep

Xena blev 3,5 år. (Dog i magsjuka) 2010 Sep

Criss blev 5,5 år. (Dog av binjuretumör / framfall.) Nov

Xander blev 6 år. (Dog av insulinom) Juli

Xac blev 5 år. (Dog av lymfom) Augusti

Lever idag:

Frank Zappa snart 6 år.

Zeal snart 2 år.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Smullis
0

Får man fråga vad lymfom och insulinom är Skäms

JossanH
0

Det är 2 av de vanligaste cancerformerna som drabbar illrar. Lymfom är ofta väldigt aggressivt och sätter sig i lymfsystemet och sprids lätt. Insulinom är tumörer på bukspottkörteln som är som en form av omvänd diabetes.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smullis
0

#31 ajaj. Det låter inte som något kul alls :/

Saga85
0

Maja: Blev 6 eller 7 år (var lite osäkert med födelseår) Avlivades pga insulinom - 2010

Strumpan
0

Alaska blev 1 år och 11 månader

Athlaz blev 1 år och 10 månader

Kentucky blev 5 år 5 månader

Cato blir 5 år i juni

Trubbel fyllde 1 år i onsdags

Mvh Jenny

Smullis
0

Grattis i efterskott till Trubbel!

Strumpan
1

#35 Han tackar och bockar Glad

Mvh Jenny

FerretCrow
0

#34 varför dog dom i så tidig ålder? Och grattis till trubbel

Strumpan
0

#37 Alaska fick en stor cancerknöl i buken. Den satt väldigt nära ett stort blodkärl. Hon klarade OP, men kärlet brast under natten

Athlaz fick en anafalyftisk (stavning?) chock av narkosen efter OP

Trubbel tackar så mycket =)

Mvh Jenny

FerretCrow
0

#38 nej så tråkigt =( beklagar verkligen. illrar är verkligen känsliga mot sövning.

Strumpan
0

#39 ja det var hemska upplevelser. Athlaz klarade OP och vetten ringde för att berätta att jag kunde komma och hämta honom och jag skulle precis sätta mig på bussen när de ringde igen och sa att han hade gått bort. Han hade dött när han hade gått å lagt sig igen (när han hade vaknat ur narkosen)

Jag hatar när djuren behöver sövas. Efter dessa erfarenheter kan jag få ångestattacker flera dagar innan när jag vet att det är ett måste. Jag ser alltid till att de sätter ett EKG på dem så att personalen kan vara snabbt på plats om det skulle behövas.

Mvh Jenny

FerretCrow
0

#40 ena vetten i min närhet söver för att bara skrapa lite tandsten så dit går jag inte i onödan

JossanH
0

#41 man söver vanligtvis när tandsten ska tas. Vore konstigt annars då det ofta krävs tvångshållning för att rensa tandsten och det kan vara obehagligt för djuret och en risk för veterinären.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Jo men jag sa till dom att jag håller och ni skarap för miilo hade enbart lite på en tand. men som sagt dom ville först ge lugnande och sedan söva och sedan ha minst 4tusen för det. dom vill ibland även ge lugnande för att vaccinera =/

Strumpan
0

Alla behöver man väl inte söva för att skrapa på?

Mvh Jenny

JossanH
0

Det kanske är att det i min värld inte är ett jobb för veterinären när man bara har lite tandsten utan det är en sista utväg när det börjar bli för mycket och då bör dom ju ta det med laser för att inte skada tänderna. Tandskrapa säljs inte ens för privat bruk längre (på de flesta ställen) just pga att det är så lätt att skada tänderna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Min tanke var bara att vissa här inne gör det själva. Själv skulle jag aldrig våga.

Jag har tidigare gjort som så att vetten har fått ta bort tandsten med laser när djuren i allafall måste sövas av någon annan anledning. Men efter att jag har börjat ge dem kycklingvingar så finns ingen tandsten att ta bort Glad

Mvh Jenny

JossanH
0

Gör man det hemma så söver man ju förstås inte :P Men hos veterinären förstår jag om man har det som rutin och att de i första hand använder sig av laser och inte skrapa. Tyckte mest att det var ett konstigt argument till varför en veterinär skulle vara dålig att gå till för jag vet ingenstans där de tar bort tandsten utan att söva.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#45 jo finns ju andra sett att ge kycklingvingar men det vill inte miilo ha tyvärr. och ville ta det innan det behövdes sövning och laser. Andledningen varför jag ej går dit i onödan är för att dom flesta där inte ens vågar ta i djuret pågrund av sina fördommar. och om du skall till en vett och vaccinera dina illrar går du då till en vett som vill ge lugnande och söva iller för ett stick i nacken på några sekunder?

JossanH
0

#48 fast anledningen du gav att inte vilja gå dit var ju pga sövning vid tandstesborttagnimg. Om man vill gå dit eller inte pga andra orsaker är ju en helt annan sak.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Soot
0

Har Sot och Kaffe. Båda fyller snart 6 år och är friska och busiga.

FerretCrow
0

#49 nej det är av andra orsaker oxå som jag skrev. men som sagt har jag en kanon vett nu som vid valpningen kommer att komma hem till mig och fixa allt som behövs =)

Gottfridsson
0

Jag låter veterinären ta tandsten på mina illrar och dom sövs under behandlingen. Det blir mindre stress för illern och mindre risk för skador, när den slipper bli fasthållen under behandlingen.

skrollan
0

Vi blev av med massor av tandsten genom torkade kyckling hjärtan/halsar. Från att Marianne sa att det var allvarligt och strax till inflammerat till nu, nästintill ingenting. Hokus pokus ;)

FerretCrow
0

#52 Jo tycker illern det är stressande så är det ju en sak. Men jag bedömde på miilo att han inte är det coh med skrapa petade vi bara lite och poff så var det borta på någon sekund. han reagerade knappt.

#53 jo det fungerar super. Men min grabb började äta men kännde han ben/motstånd blev han för lat helt enkelt. Men nu har jag iaf fått honom till att äta dagsgamla kycklingar men det är det enda oxå.

JossanH
0

#54 illrar som gått på torrfoder kan uppleva det lite konstigt första gångerna de ska äta ben. Jag hade Skit som knappt kunde få av en vanlig sena i kycklingen, han tuggade ocb tuggade, och tuggade.. men efter några veckor med kycklinghalsar som låg och drällde så hade han blivit av med i stort sett all tandsten. Och detta har jag upplevt med fler kött och ben-vägrare. Man måste bara ge det tid och inte lata illern själv komma på att det går att äta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#55 miilo har sedan 8 veckor fått kött men alltid varit för lat när det kommer till ben i kycklingen.

Bogey
0

Bogey fyller 4 i juni och Imie fyller 2 nu i maj.

JossanH
1

#56 Jag tror inte det handlar om lathet utan om ovana.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#58 haha ja då har han svårt att sluta med den vanan då. allt annat i köttväg äter han så nej ej ovana. han gillar helt enkelt inte kycklingvingar. tror jag känner min iller efter 5 års tid och dom får vingar minst 2 gånger i veckan och andra dagar serveras det andra saker.

IzzyR0xx
0

Aimée blir 1 år på torsdag :) Förhoppningsvis kommer hon leva ett friskt och lyckligt liv i flera år till!

JossanH
1

#59 Det är just kombinationen kött och ben som kan vara svårt för illrar att lära sig äta om de inte är vana vid det från början. Jag gav tex Skit kött under hela hans liv, men han fick aldrig kött med ben från det att han var liten och han fick det inte tillräckligt ofta så det lärde han sig aldrig äta. Samma sak med Pegasus och Dexter som älskade rått kött men hade jättesvårt med kombinationen kött och ben för att de inte var vana att tugga på det viset. Jag tror att "lathet" i ett sådant sammanhang är en mänsklig benämning som är lätt att ta till när vi själva vill identifiera problemet med känslor vi förstår och kan relatera till.
Jag har sett skillnaden på hur illrar tuggar som är uppvuxna på kött och ben (en sådan iller skulle aldrig vara "lat", och varför inte det? Jo, för att de är vana vid att tugga på det viset) och illrar som är uppvuxna på torrfoder med kött som komplement. De som är vana vid det reagerar sällan på att köttet och senorna är kladdiga och att benen är hårda. De äter allt utan att blinka, medan illrar uppfödda på torrfoder kan tycka att konsistenserna är obehagliga. Både kladdigt, svårt att tugga och hårt.
Att Miilo inte gillar kycklingvingar (kan även bero på vilket märke du köper) är en helt annan sak än att han inte äter det pga att han är lat.
Det är min uppfattning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#61 ja men nu har han ju inte fått ben utan kött en tid för att sedan få med ben. han har alltid fått kyckling med ben sedan 8 veckors ålder och tuggar på den tills han känner benet då lämnar han det Och det är olika märken. ger jag file så slevar han i sig allt direkt. Och såklart att jag förstår att en iller som inte är van kött behöver tid på sig…. MEN så är nu inte fallet. Nu är det ju så fröken vet och kan allt. JAG känner min iller bäst och inte du som aldrig träffat honom. Om han inte gillar det så gör han det inte helt enkelt inte. Har inhandlat benmjöl nu istället till honom men kommer fortsätta ge honom en bit vinge iaf när dom andra får ifall han ändrar sig. men väldigt osannolikt efter 5 år hittils och inte rört benen. Om du kan allt kan du ju kanske svara på varför han inte gillar annat godis än Bandits och yoogies Flört

jag sätter iaf punkt nu då detta spårat ur helt från trådens grund. förlåt TS. JossanH om du vill fortsätta anta att du känner min iller eller har andra synpunkter så kan du ju skicka PM om det isf så fortsätter vi kanske där Skrattande

Smullis
0

#62 det är lungt Flört

JossanH
0

#62 Jag diskuterar över huvud taget inte om vad Miilo gillar eller inte gillar utan att du benämner honom som lat för att han inte äter kycklingvingar. Spydig kan du vara någon annastans och jag uppskattar om du slutar att kalla mig för saker, speciellt då det är mot skrivreglerna här inne. du kan ju försöka att hålla dig saklig och skippa personangreppen iaf.
Jag har ingenstans påstått att jag känner din iller bättre, det ENDA jag har gjort är att reagera på att du säger att han inte äter kycklingvingar pga att han är lat, medan jag påstår att det är ett förmänskligande av djuret.
Så läs gärna igenom mitt förra inlägg igen så kanske du inser att det jag skriver är helt sakligt och inte handlar om just Miilo än den sista meningen där jag gör ett förtydligande om att det är just ordet "lathet" som jag reagerar på när det kan finnas så många mer naturliga orsaker till varför han inte äter det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#64 ja och jag vet att det kan finnas naturliga orsaker men inget av exemplen du skriver stämmer på honom tyvärr… *punkt*

Inlägget är låst för nya kommentarer