kastrering, när och hur?
Hej!
Jag har planer på Att skaffa iller till sommaren men har lite funderingar gällande kastrering.
* Vilka typer av kastrering finns det?
*Hur gamla ska dom vara när det blir dags för kastrering?
* Jag läste i nån tråd här att det finns illrar som dött pga sövningsmedlet. Gjorde mig lite orolig??
Tacksam för svar :)
Det finns 2 typer av kastrering; Operation eller med ett implantat som heter Suprelorin.
Operation (kirurgisk kastrering)
- Fördelen med operation är att det är permanent så det är en engångskostnad.
- Nackdelen är att man har upptäckt ett starkt samband mellan kirurgisk kastrering och binjuretumör. Dessutom är operationer förknippade med risker och i det här fallet speciellt för honorna.
Implantat med Suprelorin
- Fördelen är att man slipper den ökade risken för binjuretumör och även risken med själva operationen. Metoden har få jkända biverkningar.
- Nackdelen är att det måste förnyas vart annat år ± ett halvår. Metoden är ny och det är inte säkert att man upptäckt alla biverkningar på iller.
De ska ha gått i brunst innan kastrering. De brukar vara dryga halvåret men det kan variera en del.
Ja det har hänt att illrar har dött av narkos, speciellt äldre illrar. För honorna är det dessutom en förhållandevis stor operation så de löper större risk än hanarna att drabbas av komplikationer. UlrikaD här på forumet t.ex. förlorade en hona då operationssåret gick upp.

har man tur/ otur räcker det i 3 år verkar det som… amon fick chip för 3 år sedan och har fortfarande inte gått i brunst, vilket är lite irriterade då jag eventuellt hade tänkt låna ut honom till avel i år….
Okej då vet jag alternativen. Dock gör båda alternativen mig osäker, både med ''vanlig'' kastrering då man söver och implantatet som verkar osäkert, hoppas dom finner eventuella risker med implantatet..

Tycker inte att chip är osäkert på ngt sätt, bara exakt hur länge det håller i sig.
Men hur vet man vilket alternativ man ska välja
? Jättesvårt ju
Jättelätt :) är man osäker så sätt in ett implantat och bestäm hur du vill göra sedan när implantatet har slutat verka! Då kan du fundera i ca2 år! Som jag ser det så är det både den ökade risken för binjuresjukdom och den förlorade muskelmassan som gör att jag inte vill kastrera kirurgiskt. Har haft 3 illrar som dött. Alla har varit kirurgiskt kastrerade och alla har haft binjuresjukdom så för mig är valet enkelt. Med tanke på hur de typiska riskerna vid en kirurgisk kastrering så tycker jag att implantatet är betydligt säkrare. Tänk bara på att inte vänta till illern är i full brunst eller fullt löp om du sätter in ett implantat då det ofta tar längre tid för hanen att gå ur brunt och honan kan lätt bli skendräktig.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Aha, smart!
Hur ligger priserna för implantatet?
Man får nog räkna med runt 1000:- det kan variera ganska mycket i landet. Bestämmer du dig för kirurgisk kastrering så är det bra att göra det så sent som möjligt så då är det bara bra om du sätter in ett implantat först :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej
Måste man söka upp någon veterinär som är mer kunnig om just illrar? för det är väl inte vanligaste djuret att ha 

Tycker att fördelarna med implantat är brutalt övervägande. Alla mina som varit kirurgiskt kastrerade har visat tecken på hormonstörningar redan vid 2 års ålder. Det blev bättre efter vi flyttade och de kunde få kallare och mörkare levnadsförhållanden samt att jag började med barf, men så kan inte alla ha sina bebisar. Kostar runt 1000 kr per chip.
Du får också räkna med att första implant kostar lite dyrare då illern måste bli undersökt innan så priset på första implant kan ligga mellan 1500-1600 beroende på vart du gör det. Sedan måste man också tänka på att illrar nu för tiden kommer i första brunst jätte tidigt ( dem borde komma i brunst runt första våren efter födseln men gör det typ redan vid 6 månaders ålder, en av mina pojkar började gå i brunst redan när han fyllde 4 månader) och kastrera kirugiskt borde man göra när de blir könsmogna ( runt 1,5-2 år gamla). Kastrerar man sin iller jätte tidigt kan den få problem, därför tycker jag att om man vill inte vänta ett år med illaluktande monster så borde man först implantera och sedan kan man tänka på operation ifall man känner för det.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Det är inte alla veterinärer som vill chippa med implantat på iller just för att de inte vet något om det, men oftast kan du be dem kontakta Marianne på mälarens smådjurs klinik.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Räkna med 1500kr för implantat beroende lite på vad du bor. Det kostar det i Göteborg oavsett vilken gång i ordningen du chippar.

#12 könsmogna vid 1,5- 2 års ålder?
#11 illern blir könsmogen när den går i brunst/löp, alltså runt 6 månader- 1 år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det står lite olika om det med när de är könsmogna men dem fllesta veterinärer och iller ägare säger att man borde vänta med att operera illern (kastrera kirurgiskt) när den kommer upp i 1,5-2 år. För det att den är i brunst betyder inte så där värst mycket, samma sak hos tex människor - att en 10-årig flicka börjar få mens betyder väl inte att hon är fullvuxen kvinna eller?? mens är ju bara en del av hela processen. Om det vore så att en illerhona tex är fullvuxen vid första löp som hon får när hon är 6 månader så skulle man kunna ta 2 kullar om året. Mamma till våren, lämna en hona efter henne och para ungen vid första löp och ta en kull till vinter - men ingen gör ju det, varför då om honan är mogen nu? :D (vill inte starta någon bråk nu eller nåt sånt ;) menar bara att det är bäst att vänta så länge som möjligt med ett sån ingrepp, samt att tamillrar börjar lopa på tok för tidigt).
Välkommen till ferretplanet.se :)
Jag kastrerade min illerhona kirurgiskt när hon var 10 månader gammal. Operationen gick kanonbra och hon var redo att leka och busa redan dagen efter. Såret läkte fint och pälsen har växt ut till 95%.
Enda var väl att hon var lite dålig i magen i några få dagar efteråt men det gick snabbt över.. Var väl nån form av bieffekt efter operationen antar jag..
Kan tillägga att hon blir 1 år om en vecka.
Könsmogen och vuxen är 2 helt olika saker. Får man mens som 10årig flicka så betyder det att man är könsmogen och kan därför bli med barn, att hon inte är redo för övrigt har inget med könsmognad att göra. Att en iller går i brunst eller börjar löpa vid 4 månader talar om att illern är könsmogen och kan få ungar,om den är redo psykisk eller färdigutvecklad är en helt annan sak. En icke könsmogen iller kan inte producera valpar, en könsmogen iller kan producera valpar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 mitt inlägg är riktat till inlägg 11 och inte 12
och det är ju precis som Jossan beskriver i inlägg 19. dom flesta parar en hona första löp och sedan behåller en hona som dom använder året efter. det är inte alls ovanligt.
Idag vet man tyvärr inte bieffekterna av vad ett implantat kan ge, det vet man först efter ca 10 år så att lita blint på detta är inte att rekommendera, det är helt upp till var och en att bestämma. Det är först när man kan utesluta vissa aspekter om det är så bra som man tror men det vet vi tyvärr inte än.
#21 men vi vet bieffekterna av kirurgisk kastrering.. och har sett de goda resultat som chippet visat på utomlands där de använt det i många fler år än vi..
Sajtvärd på Iller.ifokus