Är Gosan sjuk?
Hej, jag behöver hjälp!
Jag fick hem min iller Gosan 11 mars och hon kastrarades 12 Mars eftersom hon varit i brunst väldigt länge, hon fyllde 2 år den 23 mars, och därför ville jag kastrera henne så fort som möjligt.
Så det är vell typ nu som chip kastreringen kommer igång, samtidigt som hon nu byter till sommar päls.
Jag har inte tänkt på detta tidigare efter som hon har hår som döljer det, märkte här om dagen när jag kammade henne att hon nästan har helt kala fläckar, det växer typ inget hår där alls. Det gäller hennes båda bak ben, jag kan lägga upp en bild senare. Jag har alltid tänkt på att hon kliar sig väldigt mycket, hon vaknar ur djup sömn för att det kliar.
Är det någon som vart med om detta tidigare eller har något tips på vad det kan vara och/eller om det finns något man kan göra, så skulle det vara awesome
Tack för svar!
// Sofie, Gosan och Silje. =D
Jag oroade mig också för kliande beteende förut, men sen efter att ha träffat lite illrar (och deras ägare) så har jag fått uppfattningen att illrar kliar sig rätt mycket i allmänhet, utan att det behöver vara något fel på dem. Mina vaknar också ut sömn, hoppar upp och börjar klia sig, men folk har sagt att det är normalt.
De kala fläckarna vet jag inte. Ser huden irriterad/torr ut? Annars kan det kanske vara något som hänt hos förra ägaren fast det är läkt nu.
Får hoppas någon av "experterna" svarar snart, jag har bara haft iller i drygt ett år. ;)
Nej, det ser inte irriterat eller torrt ut,
tack ändå=D
Har du kollat om hon har öronskabb? Illrar kan klia sig över hela kroppen trotts att problemet sitter i öronen.
hmm nej, hur ser det ut då?
Du kan ta en tops och gnugga henne i örat. Slå av så mycket det går på ett vitt papper och försök se om det rör sig. Du kan få sitta ett tag innan du ser nått. Testa även att gnugga några gånger extra i öronen på fall att det inte kom med något första gången. Rör det sig sågar hon snabb. Har du någon sorts förstoringsglas så kan du kolla lite närmre om du vill. Ingen trevlig syn kan jag lova.
Förstod det redan när jag läste om att det kunde röra sig, ska kolla när jag kommer hem.
#6 Rävens skabb går inte på iller, så det kan du utesluta.
Det finns så mycket som kan orsaka kala fläckar, så jag tycker du ska låta en veterinär titta på henne, ifall det är någon annan orsak än pälsbyte.
Okej tack, skönt att slippa vara orolig för rävskabb iaf

Jag har aldrig sett pälsbyte så på ett ben någon gång. Men det kanske någon annan har. Ser ju lite märkligt ut.
yes, tycker det med

Fast å andra sidan har jag inte hört talas om nån sjukdom som ger pälsavfall på benet heller så det är väl positivt.
Min iller har också kala fläckar! Har startat en tråd om det för ett tag sedan.. Min har inga som helst symptom på binjureproblem (den vanligaste orsaken till håravfall), har implantatet och är allmänt i super-skick - förutom de kala, kliande fläckarna. Har varit till vetrinären i skytteltrafik, men de hittar inga fel…. Han har haft alla tänkbara undersökningar.
Personligen så tror jag på matintrollerans. Han blev liteeee bättre när jag bytte kranvattnet mot vatten på flaska, så nu försöker jag utesluta födoämnen för att se om det är något han är allergisk mot.
Jag har en kompis vars iller började fällningen på bakbenen och blev där nästan kal. Du ser om illern fäller genom att kolla i hårbotten om det är mörka hår som sticker ut där. Fäller inte illern så är pälsen ljus längst ned mot huden.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hon har kort mörkt hår där, funderar ändå på att gå till veterinär
Då är hon i fällning. Testa att dra lite lätt i pälsen runt benen och på ryggen och se om det lossnar. Ibland fäller dom nästan allt på en gång och kan verkligen se hemska ut då. Jag brukar "plocka" den lösa pälsen och då ser dom förskräckliga ut men man slipper päls i hela huset ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Glömde nämna att det borde röra sig om fällning om det är kort päls där hon tappat den gamla pälsen. Annars borde det bli kala fläckar utan päls där hon tappat den gamla pälsen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Just där tappar hon inte, hon har väldigt kort och mörkt hår där. Men hon tappar hår överallt annars=D TACKAR! Nu känns det som att jag förstår vad det är!