Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 2325 ggr
Muschroommedical
1

Iller rör och gångar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan hoppsan all goa illerägare jag har hittat en sida som är underbar och inte alls så dyr som säljer AKRYL,PLEXIGLAS RÖR OCH KUPOLER. samt kommit på en lösning för att illrarna ska kunna springa i branta rör. på denna sida kan man även specialbeställa och få rör i olika färger samt skapa egna former enligt ritningar/mått som man skickar in=) dock vet jag inte vad det kostar men men  det är en bra sida.

_**www.akriform.se**_

här kommer förklaringen på hur man fäster samt gör att illrarna lätt kan springa upp och ned för branta rör och skruvar.

Steg 1

skissa upp hur ditt rörsystem ska se ut samt tänk ut mått och diameter till rören.(OBS illern måste kunna ''vända'' i tunneln)

Steg 2

gå in på sidan www.akriform.se och beställ rördelar och kupoler du vill ha.

Steg 3

kapa ut dina rördelar och här kommer det en bild för att ''förklara'' hur du ska göra.

Steg 4

för att din iller ska få bra grepp när den springer runt i dina nya fina rörgångar ska man såga ner ungefär 2-3cm ner i röret med jämt mellanrum då kommer det bli små springor i plaströret. men va försiktig med sågandet så inte röret spricker. om man är rädd för det så kan man värma upp plasten först med blåslampa eller värmepistol före.

Steg 5

när du har kapat upp springorna ska du ta en blåslampa och smälta lite lite på springornas kanter. du vill inte att din iller gör sig illa på vassa kanter.

Steg 6

för att fästa rören kan man använda en genomskinlig tejp men jag skulle rekomendera följande sätt eller att kombinera dessa. köp remsor med mjukplast som är lätt att böja  och skruva/spika fast det när du har böjt en passande remsa över de två tunnelslutet. en värmepistol är bra att ha här.

Steg 7

när alla tunnelbitar är på plats kan du låta din iller provspringa den medans du bevakar och kollar banans säkerhet medans illern springer omkring i dom.

Steg 8

om du vill kunna stänga tunnlarna så kan du kapa ut en skiva i plast eller trä som är lika stort som tunnels mynning sedan tar du ett grovt gummiband/stålband och fäster det på varsin sida av röred och viker sedan ned över ''dörren'' tänk er en halv 4-kant som man viker ned över ''dörren'' då kan dom inte få upp den och tunnlarna förblir stängda.

Steg 9

du kan om du vill göra extra luft hål men det kommer troligtvis inte behövas beroeende på hur tätt/många springor till fotfästen ni gör. vid gångar utan fästesspringor KRÄVS andningshål.

Steg 10

kolla på din spritt sprongande glada iller fara runt i gångarna som du har byggt åt den. och jag tipsar att använda skruvar för att fästa dom för det blir lättare att ta ner dom vid rengörning som bara behöver skes med varmvatten och såpa. du kan även kombinera fasta rör med tygtunlar för variation.

yttligare tips och ideer  kommer och blir väldigt glad om ni kommer med egna knep och knop=) MVH SAM

Odis
0

Låter som en kul ide om det inte är svindyrt. Jag hade nog passat mig för akryl och akrylfärg dock. Kan vara farligt om djur skrapar eller gnager och får i sig då det är giftigt så jag hade ng kört på plexiglaset isåfall=)

Doktor-och-Designer
1

Dom har bara försäljning till företag :( Vi har varit i kontakt med dom tidigare när vi fixade en avspärrning.