Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 6963 ggr
pernillaa
0

Astma- och allergivänliga? m.m....

Hej

Min son har väldigt allvarlig astma och en känslighet mot pälsdjur. Han har inte fått någon diagnos men han reagerar astmatiskt på pälsdjur, ibland.

Jag har ett stort hål i hjärtat p.g.a. längtan efter ett husdjur och skulle vilja ha ett husdjur som sonen tål och som inte är så himla dyrt att ha. Vad behöver de ha hemma och hur stort behöver dom ha? är de väldigt sällskapliga så de behöver vara 2?

Sen undrar jag om det finns någon i västerbotten(umeåregionen) som har iller som man skulle kunna få komma och hälsa på så sonen får exponeras? Eller om det t.o.m. skulle finnas möjlighet att få låna en iller en vecka hem så det blir under lite längre tid?

Knepiga grejer det här. ^^

Ha en bra dag! // Pernilla

[Tassy]
1

Enligt min erfarenhet som allergiker så är illrar riktigt jobbiga.
Jag personligen blir supersjuk på nolltid.

Men bäst är att hälsa på hemma hos någon som har iller, och sen få låna hem ett tag innan köp, så vet du säkert. Vi reagerar ju så olika från person till person.

(edit: såg nu att du redan planerar besök/lån Tungan ute)

Wand
1

Är ingen illerexpert, men en iller är inte ett billigt djur att ha kan jag lova. Det kan bli hiskeligt dyrt med veterinärvård, sedan ska de väl ha riktigt bra mat också. 

Hur stort de ska ha, hur menar du då? En iller går lös som en hund eller katt, så de behöver utrymme.

Illrar trivs väldigt bra två och två, men det finns folk som har en också. Det krävs väl lite mer tid då bara…

Lycka till med illersökandet i alla fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ceciliaolucifer
1

Min erfarenhet är att pälsdjursallergiker tål illrar tämligen bra. MEN det är inte någon garanti och högst individuellt.

Om jag var i din situation så skulle jag inte ens prova eftersom han har allvarlig astma.

Aldrig varit med om ngn illerägare som har lånat ut sin iller på prov. Det är våra barn liksom ;)

[Tassy]
0

vad är han allergisk emot i pälsen?

Är det kvalster eller proteiner?

Nussen
0

# 0 Jag har astma och allergi men blir inte dålig av illrar om dom inte är i brunst eller är valpar dom luktar mera då.

Du kan erbjuda dig att vara semesterhem åt den du hälsar på, kanske behöver dom en illervakt över tex helgen.

Lycka till

Glad

AmeliaH
0

Folk verkar reagera så olika på illrar som många påpekat. Min pojkvän är superallergisk mot inprincip alla pälsdjur, men illrar funkar fint. Det enda som han kan reagera på är om han har dem direkt mot huden, då brukar han få röda kliande utslag.

pernillaa
2

Ja jag tror inte jag törs utsätta honom för det. Risken är att han har en bättre period och det går bra just när vi testar med illern och sen plötsligt reagerar han under en förkylning. Det är inte värt risken.

Tack för alla bra svar. =)

VeronicaKahlbäck
1

#7 Nu har du redan fått en massa bra svar men kan berätta hur det är för mej.

Har astma och allergi och känner av illrarna när de är brunstiga, fäller, valpar eller när jag själv är allergisk mot något annat (tex pollen) eller på annat sätt är nedsatt av tex en förkylning - alltså en ganska stor del av tiden.
Tror du gör ett klokt val, för oss vuxna kan det vara att bara bita ihop men känns inte rättvist att riskera ett barns hälsa eller medicinera regelbundet "bara" för att man vill ha ett husdjur!

Vill heller inte kalla iller för ett billigt djur:)

Kan inte komma på något bra alternativ, allt beror på vad din son reagerar på och sen är s.k. allergivänliga alternativ ofta inte så billiga.
Fiskar och reptiler är överlag inte sällskapliga.
Kaniner och gnagare har jag inte själv reagerat på men det är så individuellt och deras burmaterial är en egen faktor.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

pernillaa
1

Ja det är så synd då man vill ha något djur hemma. Har man vuxit upp med djur saknar man det verkligen. Det är som ett hål i hjärtat.

Och det är bra för sonen också att växa upp med djur. man får lära sig medkänsla och ansvar m.m. Om inte annat är det bra känslomässigt på väldigt många plan. dom lugnar och håller sällskap.

Men jag vet inte vad man skulle kunna prova. sonens farmor och farfar har pudlar vilket har gått bra men jag är inte redo att skaffa en hund. inte som vi bor nu i alla fall. Och en sån där sphynx är rätt dyra vad jag har förstått.
Och reptiler som tidigare nämnts är ju inte så himla sällskapliga av sig. Har fiskar men gör mig av med dom nu för jag har lessnat. De ger liksom ingenting längre. Akvarierna tar bara upp plats.

JossanH
1

Allergier är knepiga. Vad som funkar för en funkar inte för alla. Men visst fäller väl inte rexkatter heller? Raskatter är över lag dyra men sphynx är förstås i överkant och dessa katter kräver ganska mycket av sin ägare då de är mycket känsliga för kalla temperaturer, drag etc pga sin pälslöshet. Beroende på vad din son reagerar på finns det ju nakenvarianter av både marsvin och råtta. Sedan är ju frågan hur bra avel det bedrivits på dessa så det finns mycket att ta ställning till :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

pernillaa
0

Ja det är nog lite väl avancerat projekt för oss för tillfället. Vi får se i framtiden. kanske växer astman bort också. Man vet aldrig. =)

Men tack för er hjälp i alla fall.

ettlitetalias
0

Kollat på en cornish rex-katt? De brukar anses allergivänliga, även om ingenting såklart är en garanti. Finns flera på forumet där som lånat ut katter på prov till allergiker :)

Cocoscream
0

Min lillasyster va döallergisk mot allt vad päls hette när hon föddes, 8 år senare kunde vi ha hästar, får, kaniner, katter o hamster. Vi började med en utekanin(som var min) så hon exponerades bara i små doser genom mina kläder osv i början, vet inte om det var så att hon växte ifrån det eller om det var att hon långsamt blev immun(typ som med vaccinering;)) men det försvann iaf. Min kusin utvecklade ist kattallergi i vuxet stadie efter han flyttade hemifrån o då hade dom haft katt sen han föddes, så vill gärna tro att det kan vara så att om man går långsamt fram så går det att "jobba" bort:) Jag är höallergiker o lätt pälsallergiker, men märker inte av theo, trots att han kom med full brunst:)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

pernillaa
0

Ja alltså jag tror att om jag ska prova med ett husjur här överhuvudtaget som kan vara allergiframkallande så måste det nog vara under liknande omständigheter som "fodervärd". Jag måste kunna lämna tillbaka djuret snabbt eller omplacera snabbt ifall han reagerar. För han skulle behöva testa både under en frisk period och en förkylningsperiod. Reagerar han måste djuret ut direkt. Han är otroligt känslig. Det som är största "faran" är nog det faktum att så fort jag tar in ett djur i hemmet, och han reagerar på det så finns allergenerna fortfarande kvar överallt i mitt hem.

Jag tror också på att det går att jobba bort. Vi är då och då och hälsar på min mor som har katt och min sambos mor som har hund. Sambons bror har hund, katt, häst, höns, får m.m.
Jag tror nog att det måste få vänta ett tag med exponeringen. Astman har blivit successivt bättre faktiskt och i dagsläget är det nog bättre att låta den "vila" tror jag. Och se var det leder.

Förut blev det en resa till akuten eller åtminstone totalt sömnlösa nätter och mycket medicin så fort han blev lite snuvig. Nu var det ett tag sen han reagerade. Han hade en hemsk förkylning då vi tog hem ambulansen men då hade han typ 40 graders feber också. Men de vanliga förkylningarna har gått bra. så det finns ju förhoppningar. ^^

Cocoscream
0

Hoppas att det löser sig för dig:)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

CatchFatch
0

Vet att denna skrevs för ett tag sedan och jag upptäckte den av en slump. :P Men tänkte tipsa om ett husdjur som jag vet kan funka för allergiker, Chinchillor!

Min pojkvän och hans mamma är allergiker mot pälsdjur, spec hans mamma. Hans mamma är allergiska mot i stort sett alla djur, utom just Chinchillor och långhåriga marsvin! :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

UlrikaD
1

#16 Många allergiker kan ha chillor, men oftast faller det på höet, då många pälsallergiker även är hö och gräsallergiker.

Men annars är chillan som pälsdjur, ganska allergivänligt i och med att de inte fäller som andra djur och har en sån tjock och kompakt päls.

skrollan
1

"och skulle vilja ha ett husdjur som sonen tål och som inte är så himla dyrt att ha."

Jag skulle inte påstå att mina håriga barn vart billiga för fem öre! Vet inte hur mycket pengar jag lagt ut, men tacka gud för sparkonto när försäkringen inte räcker till!
Men dem är självklart värda alla pengar i världen! :-)

pernillaa
0

Oj, ja dom var verkligen gulliga. =) Tack för tipset.

Dock tror jag att det kommer skita sig med höet tyvär. =/ Han är allergisk mot pollen och gräs och skulle tro att han även reagerar på hö. Har dock inte testat men oddsen är små att han inte reagerar.

UlrikaD
1

#19 Är man allergisk mot pollen och gräs så är man allergisk mot hö. Hö är ju torkat gräs:)

Sroupe
1

Jag är allergisk mot pälsdjur och har astma, jag klarar inte av en okastrerad iller, men när dom är kastrerade är det inge problem. Min bror klarar också av illrar fast han har allergi.

Det finns ju ett viss minimum mått på hur stor plats dom ska ha, men jag bor i en liten 2 och en ½a, hon har hela lägenheten utom det där typ ½ rummet.

// Sofie, Gosan och Silje. =D

CatchFatch
0

16# och 19#
Kan ju då tillägga att min pojkväns lillebror som fortfarande bor hemma är endast allergisk mot just hö och pollen. Han klarar inte av att bära runt på höet men däremot så kan han utan problem vara i samma rum som burarna. Tror det blir så om man väntar på att dammet från höet lagt sig lite. :)

Jag känner av pollen själv då¨och då men mest under sen sommaren. Men hö är nemas problemas så länge det inte dammar ovanligt mycket, tex som det gör när det börjar ta slut och man bara har böset i botten kvar. :)

Kan ju även tillägga att denna familj har ca 30 chinchillor. :P Så alltid två hö balar framme, en öppnad och en på "förvaring" på bur taken. :)

CatchFatch
0

ÅH! När jag ändå håller på kan jag även medela att min pojkvän reagerar på alla mina djur, häst, hund, katt men inte på min gerbil då han nästan hela tiden är i sitt akvarium och heller inte på mina egna uppfödda kisse katter! ( han har två ungar från min katts första kull ). :D
Mina katter är långhåriga och mamman är renrasig skogskatt medan de han har är blandras då det var en tjuvparning med ena annan katt ute. Så skogis och .. okänd.. :P
( Även hans super duper alleriska mamma tål dessa katter )

Får även en till kull snart så kan ju meddela om han tål de med så kanske ni kan över väga katter?

pernillaa
0

Ja det blir ju lite annorlunda då sonen inte lider av enbart allergier utan även av allvarlig astma, vilket kan triggas av sånt han inte ens är allergisk mot. Ibland har det gått jättebra med min mammas katter och ibland har han börjat hosta direkt. Beror på vilket skick han är i. Så har han t.ex. en förkylning kan han reagera på vad som helst i värsta fall. Vilket gör att jag måste vara väldigt försiktig. Det gäller inte enbart hosta och rinnande ögon utan han kan få rejäl astma. Önskar att han inte var så otroligt känslig och att man kunde veta vad som kan trigga.

Zmellda
0

Min pojkvän är i stort sett överkänslig mot allt inkl massa födoämnen och många djur. Mammas ragdoll är ok. Illrarna gick ok i början men nu har det blivit så illa att jag inte ens kan komma till honom i kläder som har hängt i garderoben hemma utan att han reagerar. Det är ju inte heller kul den aspekten av att ta hem ett djur som man fäster sig vid och sen måste göra sig av med för att allergin blir värre. I vissa fall går det säkert att göra sig "immun" om man utsätter sig för det men det kan också bli värre och värre. Han har aldrig reagerat så mycket på ett djur som han gör på iller. Katter kan han i alla fall vistas med, lite beroende på individ och ras. Hund är snäppet bättre än iller men fortfarande illa. Kaniner och marsvin verkar gå hyfsat bra då han haft det tidigare. I vårt fall blir ska illrarna ut på foder till ett par nära vänner nu i slutet av april. Vi ska börja beta av kattraser som kanske skulle kunna funka och tänkte börja med att hälsa på en sphynxuppfödare med ungar nu om två veckor. Och ja de är svindyra i överkant men jag anser att om man hittar något som fungerar kan det vara värt att spara ihop till dem pengarna. Det är ju trots allt en engångssumma. Vi är studenter båda två så 10-12 tusen är mycket pengar för oss också :)

Saga85
0

Ingen som har föreslagit fågel? Vi hade undulater förr, och grannarna nymfparakiter. Tyckte dock att nymfparakiterna var roligare, mer keliga av sig.

De mår ju bäst av något högre luftfuktighet, och det lär bli mindre dammigt med hjälp av en luftfuktare?

pernillaa
0

Ja det är ju ett alternativ iofs.