Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 275 ggr
animal-lover
0

löp

Hejsan allihopa! Jag har en ganska dum fråga men jag måste fråga ändå :) Kan man göra så att en illerhona att börja löpa när hon inte har vill börja ?  Min illerhona på 3 och 1 halvt vill inte börja och jag har hittat en hane som jag ska para henne med och nu så väntar vi på att hon ska börja men hon vill inte. :( Vad kan jag göra ?

Hjälp….

Soffi
0

Du får försöka köra pepptalk med tjejen och övertala henne att löpa är roligt. Skryt om hur snygg hanen är ;) Nej, men seriöst, jag har ingen aning. Jag tror inte det går att göra något..

Sara
0

På hästar och hundar kan man få igång löpet med en spruta med "nått" i, men har inte hört om det på illrar.

Sara

Marina
0

Säker på att hon inte är kastrerad? ;)

animal-lover
0

Hon är inte kastrerad :) Hon kommer från skolan där jag gick och dom har inte kastrerat henne för dom har använt henne till lite avel och så tyckte dom det var för dyrt

JossanH
0

#4 okej…, hur många kullar har hon gått?? Det sliter på en hona varje kull hon föder och är hon 3,5 och fött flera kullar kanske hon ändå bör kastreras?
Finns det även många valpar efter henne kanske det också är läge att kastrera då det behövs uppblandning av generna här i sverige så attt det inte slutar med ett enda stort släktkalas där alla är släkt med alla (vilket är på god väg i vissa linjer)..
Hoppas också att skolan tagit sitt ansvar och kollat upp hälsan bakom illern och att denne har stamtavla. Allt för undvika sjuka djur och inavel!

#0  att få igång honan att börja löpa tidigare är väl beprövat genom att försöka hålla henne ljust- men att inte följa den vanliga rytmen gällande ljus kan föra med sig andra bieffekter och ge sjukdomar så det är inget att rekomendera. Är nog bara vänta som gäller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

animal-lover
0

Hon har två kullar tidigare tror jag, åtminstånde en. Så det här får bli det sista och jag ska ta avelsförbud på valparna, och ja hon har stamtavla :)

JossanH
0

#6 okej, kan inte sluta vara frågvis vettu… tack för svaren!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

Du får ta ett riktigt motivations snack med tösen….eller avancerad mutning "om du går i löp nu så looovar jag att du får den där nya häftiga klätterställningen" ;)

animal-lover
0

It's aokay att fråga på :) sj likadan.  Jag tror hon inte går i löp för att ge mig damp :) den lilla skitungen

Smex
0

haha… men jag har hört att det har funntis honor som har kommit i löp under sommaren. Men det kommer nog gå bra. Som Jossan sa, man kan använda ljusterapi. Det använder man hos hästar som skall komma i brunst så fort som möjligt.

Min häst är född genom ljusterapi. Han är född i Januari månad. Lite tidigt tycker jag. Men men…