Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 525 ggr
[majsan&melvin]
0

lite funderingar...

Hej!

jag har två illrar och funderar starkt på att skaffa mig råttor, undrar bara om råttor går ihop med illrar? är det någon som har testat satt ihop dom djuren? tänkte eftersom endel katter går ihop med råttor.

tacksam för svar!

rabbitlove
0

Ingen aning men med tanke på att illrar är riktiga små jägare så kanske dem får för sig oh ta dö på råttorna ? :/

Guldheden
0

detta var intressant ( haft råttor i flera år) skulle också gärna vilja veta. då både illrar och katter är rovdjur

AnnaJosefine
1

Jag har ingen egen erfarenhet av en sådan sammaföring, men jag rekomenderar starkt att du inte gör det! Jag hade iaf inte vågat mig på en sådan sammanföring. Illrar har oftast skarpare jaktinstinkter än vad t ex en innekatt har. Att ha både iller och råtta går säkert, men jag tror som sagt inte att det är den ultimata kombinationen att ha tillsammans.

UlrikaD
1

Illrar är rovdjur och råttor är bytesdjur så en sådan sammansättning slutar nog tyvärr med att råttorna blir lunch.

Har man smådjur och illrar i samm lägenhet så rekommenderar jag att ha smådjuren i ett rum med stängd dörr och aldrig låta illern träffa dem.

JossanH
1

Illrar har mycket starka jaktinstinkter och vissa illrar ger sig inte förrän buren är uppbruten och råttorna döda. Tog hem 2 misshandlade råttor för omplacering och de illrar jag hade då gick igång rejält bara av lukten. Så fort någon var i närheten av bordet där buren stod så hängde de i byxorna och ville upp. Att iller och råttor går ihop är undantag och aldrig något jag skulle riskera då man vet marsvin, kaniner, råttor och gerbiler som fått sätta livet till pga slarviga ägare eller dumdristiga beslut. För råttornas säkerhet skulle jag välja att ha dem i ett rum där inte illrarna får vara.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[hanna&billie]
0

okej, vi har en hamster nu i samma rum som illern får vara i, och det funkar jättebra:) tack för alla svar!

UlrikaD
1

#6 Oj, det skulle jag aldrig vågat. Då hade min hamster varit död inom en minut.

[majsan&melvin]
0

Tack för alla svar:-)