Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 228 ggr
skrollan
0

bra/dåligt?

Jag har precis ghort så att illrarnas bur är indelat i två stycken, så att på den ena sidan är et en filt som dom kan sova i när dom vill. och på den andra sidan har jag lagt fullt med jord som dom kan gräva i. Har märkt att illrar tycker det är kul efter alla blomkrukot som grävs upp. men nu har jag märkt att dom nyser mycket eftersom att nosen är ömtålig. så att min fråga är, kan dom avgöra själva när dom inte ska gräva mera p.g.a av nosen tex. Det kanske inte var bra det jag gjorde med buren ?

Och till min andra fråga: Jag har mäkt att lilleman här hemma förösker att snutta mycket på skrollan och så. Min fråga är om han är för tidigt född eller om alla valpar gör så när dom precis lämnat mamman. Men han har ändå vart här en vecka imorgon. Dom sa att han var sju och en halv vecka, så attjag frågade när han var född, då sa dom den 13 april och det fick jag till 5 veckor då. Men då sa hon att hon sa fel datum, hon var så förvirras och had einte koll på det eftersom att hon själv fått barn!!

Soffi
0

Den första har jag faktiskt ingen aning om. Skulle nog inte tro att det är farligt för dem att gräva för mycket i jorden, men jag vet inte.

Vad det gäller snuttandet så kan just detta beteende uppkomma om valpen är tagen från sin mamma tidigt. Den snuttar då på vad den får tag i, kanterna på filtar och handdukar eller andra illrars öron, kanske ditt finger mm. Det växer bort så småningom. Valpen kan även få beteendet även om den tas från mamman i rätt ålder, men det är större "risk" att beteendet uppkommer ju tidigare valpen tas från mamman.

skrollan
0

Okej. Jag kan faktiskt just tänka mig att han är förtidigt tagen eftersom att han snuttar på skrollans mage , örgon ibland våra fingrar, när han inte ska bitas. Men han ska bita mycket på täcke och matte (fransarna på mattan) vet inte om det kan kila eller vad som hlest med tänder?

Okej, men då var det kanske n bra liten lekpark till dom med jord, dom uppskatter den mycket iaf, fast dom måste nysa ut jorden hela tiden ;) Men lilleman har ägnonen öppna när han ska gräva. men han lär sig väl han också. kanske jag får ha mina blommer ifred! :D

skrollan
0

puttar upp om det finns fler som kan tillägga något ? Är lite småorolig eftersom att skrollan speciellt nyser sådant nät hon gräver, men vill ändå fortssätta!

[Falo]
0

Det kan mycket väl vara så att det handlar om en vanlig förkylning. Att gräva är en naturlig del av illrars liv de ska inte ta någon skada av det.

Angående snuttandet så har valpen lämnat mamman för tidigt, kan även vara så att den inte får i sig alla näringsämnen den behöver. Testa att skaffa vitaminer att ge den någon vecka och se om snuttandet avtar. Oavsett om en valp lämnar mamman vid 9 veckor så kan det vara för tidigt.

Faxlin
0

Att de nyser beror på två saker. Antingen är illern förkyld och nyser därför. Men då nyser den inte enbart när man gärver. Vilket jag uppfattde det so att hon gör.
Så antagligen får ho jord i nosen. Det är inget farligt. Att hon nser gör hon för att rena nosen från jord helt enkelt. Inte kul att han hela nosen igentäppt med jord. Så svårt att lukta då :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

Ja, precis. det var precis så jag tänkte. :) vad skönt. Bara undrade eftersom man hört att nosen är så känslig :)

Sara
0

Mina frustar pch nyser alltid när de gräver i jorden. Efter ett tag så blir ju jorden kruttorr så jag brukar vattna den så den känns som när man köpte den.

Sara

skrollan
0

Okej, det är bättre alltså att den är lite fuktig än snustorr, sara? :)

Sara
0

De nyser inte så mkt då och jag tror de tycker det är roligare att gräva i den. Sen är det bara positivt att det inte skräpar ner lika mkt oxå. Skrattande

Sara

skrollan
0

Haha, smart. Det ska jag rista in i huvudet :D