hälta och smärta!?
Hej!
- det är en olycklig och lite orolig matte som skriver dessa rader. Ska ringa till veterinären imorgon bitti, men tänkte i afton höra mig för här på nätet angående smärta och hälta hos illrar.. förstår givetvis att sådant här är högst individuellt och beror på vad orsaken är, skadans placering osv, men jag skulle ändå vilja höra med er om någon har erfarenhet av hur illrar uttrycker och upplever obehag och smärta? - Är orolig för att lillskrutten ska ha ont, då han inte visar något när man rör vid hans skadade framben.
Såhär ligger det nämligen till: Min Hund Herman vart passad av min mor i helgen och var hemifrån ett dygn. När han kom hem igår kväll så var han "väldigt på" Julius, på ett sätt som han annars aldrig är. - Sprnag efter honom och skulle nosa och hej å hå.. Ungefär som om vi hade ett nytt husdjur i huset. Men det hela gick lugnt till fram till att jag hörde Julius väsa/skrika ifrån sovrummet, sprang in och drog en uppjagad Herman därifrån. På något sätt hade de tydligen rykt ihop i en trång passage mellan sängen och väggen. Det hela verkade inte så farligt, men Julius gömde sig under den stora sängen och ville inte komma fram. Kan ju säga att det inte direkt luktade mumma i sovrummet. Stackarn.
Hur som helst så haltade Julius när jag väl hade lyckats locka fram honom och kunde inspektera honom. Jag såg inga synliga skador, men han ville som sagt inte gärna stödja på ena frambenet. Det var sent så vi gick och lade oss och tänkte att det kanske dkulle vara bättre idag. men icke - Julius har varit väldigt stilla hela dagen, och är bara uppe för att äta och dricka samt gå på toa - han reagerar inte när man rör eller undersöker benet, men han vill inte stödja på det.
- Är givetvis orolig för min lille skrutt och ska som sagt ringa till veterinären imorgon, men samtidigt är jag orolig för vad de (inte) kan hjälpa oss med.. - antar att det inte hjälper mycket att de känner på honom, och då är väl nästa steg troligtvis att röntga honom, gissar jag.. - och då måste han väl sövas? Vilket jag är jätteorolig för, då det vart lite struligt sist han sövdes för kastrationen.
Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till i detta inlägg men jag blir inte klok på om Julius har ont eller inte, och det känns givetvis väldigt svårt. Troligtvis har han ont eftersom han inte vill stödja på benet, men ni förstår kanske hur jag menar. Så er andras erfarenheter, tips eller råd tas tacksamt emot..
Mvh en rörig Tessan
Vet inte så mycket om hälta men det kanske är så att det ena benet är urled? får ni röra det framåt eller bakåt?
Förstår er oro tycker så synd om er blir det inte bätre får ni vell söka vetrenär hjälp.Hoppas att det löser sig till det bästa
Tack för ditt svar. Ja det är lite skumt för Julius verkar inte reagera när vi rör hans ben, han vill inte röra på det själv men jag har sett honom sträcka på framtassen så han har ju "styrsel" i det.. - men tyvärr är det svårt att lokalisera skadan när man inget känner eller märker på den lille.. 
Är det lika illa imorgon så ringer jag veterinären direkt. Planerar att göra det så det blir till att ställa klockan.. =)
Mvh Tessan

Hoppas att det inte är något allvarligt utan att det är bättre i morgon! Vi håller 4 tummar och 6 tassar.

Jag hade nog åkt in med honom. Det är inte alltid som dom visar smärta när man tar på dom men han haltar ju av en anledning och då har han säkert nån skada.
Håller alla tummar för att det inte är något allvarligt. Pussa på honom från oss!

Jag hade nog valt att nonchalera det ett par dagar, då det rör sig om att de rykt ihop och inte om en klämskada.
Försök att inte låtsas om hans onda ben och kika lite på honom när han tror att ni inte ser. De är ruggiga ögontjänare ibland.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hej! Min Max haltade i några dagar av okänd anledning, jag hade ont i hela hjärtat, men det verkade inte på honom heller som att han hade ont när man rörde benet utan han låg helt stilla bara när vi kände på honom.så han kan ju kanske ha sträckt sig eller nått, men det här gick alltså över efter 2-3 dagar, så går det inte över så tycker jag du ska åka till veterinären.
Hoppas att det löser sig, det brukar de ju göra
Kraam Sandra

Hur har det gått Tessa? Är han bättre i benet??
Hej allesammans och tack för era inlägg! *tacksam*
Idag var vi hos veterinären som undersökte den väldigt lugne Julius länge och väl.. Veterinären böjde, vred och vände benet (det andra också dessutom) åt alla håll och kanter, och kunde sedan konstatera att skadan antagligen satt längre upp, vid skulderbladet till och inte i tassen eller själva benet. Han kunde inte känna eller se någon svullnad eller skada, och inte heller någon fraktur, men vi beslutade att Jullen skulle röntgas för säkerhets skull. Så han fick en dos lugnande och blev ännu slöare, stackarn. Tror att kisen har väldigt ont eftersom han sovit ovanligt mycket, men han skötte sig verkligen som en ängel hos veterinären - så stolt över honom!
Hur som helst så blev Julius röntgad - flera gånger dessutom eftersom de första bilderna inte blev bra. Medan vi väntade hörde vi att det fanns en kanin samtidigt på kliniken, så det vart mycket prat personalen emellan om att de måste byta kläder och tvätta sig ordentligt om de skulle in till kaninen efter att ha varit inne hos oss. pysselpyssel. - det kändes som vi var storfrämmat på kliniken minsann =) Djursjukvårdarna vart extra förtjusta i "illern" som det pratades om, och det visade sig att en av dom tidigare hade haft iller, så vi kände oss faktiskt väl omhändertagna.
Stackars Julius verkade alldeles groggy av medlet, men fick uppiggande medel och blev snart sig själv igen. ja så gott som, så pigg man nu kan var efter en sådan här pärs. plåtarna visade ingenting (som vi trodde) utan veterinären trodde att han helt enkelt fått en smäll på något sätt som orsakade smärta i benet. - han trodde att det snart skulle läka så Julius fick smärtlindring och ett recept på droppar som ska ges i maten i två dagar. - "metacam", 1,5 mg/ml, - 10 mlx1.
Nu ska vi tillbaka nästa onsdag för uppföljning och för vaccination, den andra i ordningen (grundvaccination). Så fortsätt hålla tummar och annat för att Julius nu snabbt ska bli bra i fossingen och fit for fight igen..
Tusen Tack till Er som har tänkt på oss och hållit tummarna, det värmer.. =)
Mvh Tessan & en utmattad Julius

Hoppas allt löser sig. Pussa sötnosen massor från mig!!!
Det låter ju som att det verkar lösa sig. Gud så skönt. Håller tummarna jag med. =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Vad ni är snälla och söta! Julius tackar och vinkar (med det friska benet) från sängen.. matte också förstås! =) Skriver några rader och berättar hur tillfrisknandet går här framöver. Förhoppningsvis blir det bara goda nyheter.
Ha det gott vänner!

va skönt att det inte verkar va något allvarligt. Stor kram till Julius!!

Hoppas att han piggnar till snart. Sååå skönt att höra att det inte var brytet i alla fall.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Idag ser Julius lite piggare ut men han sover verkligen massor! Jag hämtade dessutom ut "metcam" på apoteket som han fick fem droppar av i eftermiddags.. han ska totalt bara få 10 droppar av denna hyffsat stora flaska, sicket slöseri! =) Men ändå inte förstås! Antar att illrar bara är väldigt mycket mindre i sin doseringar än övriga djur..
Julius verkar inte ha lika ont när han går idag och det är skönt att se! Hoppas bara att Jullen snart piggnar till hela han och blir sig själv igen.. =)
- Än en gång, Tack för era rara kommentarer!
Kram från tessan & Julius
ps. Skickar med en bild på dagens muntergök Julius och jag själv. Julius ser sådär lagom nöjd ut men jag insisterade på att vi ju måste visa att han lever och frodas efter de senaste dagarnas vådligheter.. =)ds.

Vad skönt att det verkar lösa sig utan större problem =)
Pussa så mycket på honom från oss =)
Julius kramas tillbaka och tackar glatt för alla pussar han får.. en riktig pusstratt är han =)
Inatt visade Julius en betydligt mer pigg sida än vad han gjort under veckan.. Han kom dessutom fiffigt på att det är jätteroligt att försöka gräva ur så mycket skumgummi som bara går, ur den stora "sittpuff" som vi har till soffan - skitbra ställe att gömma stulna "hundkulor" på också;
- "hehe, här har jag minsann att göra hela natten", myste Julius.. sicken råtta säger jag! =) Men det känns jätteskönt att Jullebullen verkar vara på god bättringsväg. Lite orolig är man förstås att smärtlindringen "lurar" honom till att känna sig bättre i benet än vad han egentligen är, men just nu sover han som en kung på kudden i stora sängen så överansträngning är nog ingen risk för vår älskade påg… dessutom föredrar vi ju givetvis att han slipper ha ont, framför att han inte vill röra sig pga. smärta.
Ha en underbar helg vänner!
Önskar Tessan & Julius
Pussa på den lilla sjuklingen från oss så att han snar är sitt vanliga jag
Det är just Metacam som Niima äter en gång varje dag. 0,7ml får hon av den :-) Synd att vi inte bor närmare varandra, kunde ha köpt resten av flaskan annars, måste ändå beställa nytt till henne snart :-) (Den håller ett halvår öpnnad, sa dom på apoteket).

Inte för att jag egentligen har med saken att göra. Men Paula och Tessan har ni tänkt på att det snart är utställning i Stockholm ;-)
Någon kan kanske ta med sig flaskan dit till Paula? Eller? Är jag ute och cyklar nu?
Vill bara försöka hjälpa till med tips i alla fall.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars