Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 761 ggr
Evelinanord
2012-04-03 21:23
0

Hjälp

har en iller som spyr för första gången. han spyr mycket och vi trodde till en början att han skulle hosta upp en hårboll. Han har också bajsat som vanligt.

har försökt att få honom att dricka men han vill inte. Hur ska jag göra ?

Mixxy
2012-04-03 21:28
0

Om du har parafinolja hemma så ge honom en tesked. Då ser du om det kommer ut på andra sidan ganska snart. Gör det inte det, åk till veterinären. Har du tur så är det bara lite går som jäklats i magen på honom.

Evelinanord
2012-04-03 21:33
0

Han bajsade nu utan att vi har gett honom olja. Men vill kräkas hela tiden. Borde man åka till vetrinären då också?

HannahRönn
2012-04-03 21:45
0

HÅll koll på han så att  han inte blir uttorkad det ögr du genom att ta han i nackskinnet, det ska "ploppa" tillbaka omgående. Är han uttorkad är det bäst att ta han till vetrinären på en gång, de blir snabbt dåliga. Håll sten koll på hans allmäntillstånd o verkar han seg så skulle jag råda dig att åka in med honom så att det nte är något som sitter fast lr liknande i magen på han

Mixxy
2012-04-03 21:47
0

Han kan ju ha fått stopp i tarmen efter att han ätit så då kan det vara det sista som kommer ut. Testa att blanda lite torrfoder med lite vatten och se om han vill dricka det, det brukar funka lite bättre. Om han bara fortsätter kräkas så skulle jag nog ha åkt direkt till vett, har gjort det misstaget en gång att vänta med att åka in just pga kräkningar och det gör jag aldrig om. Jag tar hellre det säkra före det osäkra, men det är bara du som kan avgöra om du verkligen ska åka in, jag ger bara min synvinkel.

Mixxy
2012-04-03 21:50
0

Om du åker in med honom, be om att få göra en kontraströntgen, då ser dem direkt om och vart det är stopp.

Evelinanord
2012-04-03 22:00
0

Han drack ganska mycket nyss tack och lov. Han kan gå från att ha panik när han ska spy till att vara busig och kraffsa på som v anligt här hemma. Dock ser han lite omskakad och och glansig ut i ögonen.

JossanH
2012-04-03 22:31
0

Har du paraffinolja hemma så ge det! Om något irriterar magen hjälper oljan till att få med det ut och ni får bevis på att magen fungerar om oljan kommer ut. Hostar han, gnisslar tänder eller drar framtassarna i munnen/runt nosen? Det är alla tecken på illamående. Hur ser kräkset ut? Är det torrfoder, skum eller har det någon annan färg? Hur gammal är han? Vet illrar som fått blodsockerfall och då mått mycket illa och tuggat skum.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
2012-04-03 23:00
0

Kräket såg ut som ljusbrun havregrynsgröt kan man nästan säga. Dock kan jag inte påstå att det ser ut som det är skum. Han är lösare i magen än vanligt och har bajsat två gånger sedan han kräktes. Måste också säga att han fäller så otroligt mycket hår och han går runt och fnattar sig hela tiden… Funderar på om mängden hår han får i sig kan vara boven i dramat ?

Mixxy
2012-04-04 11:39
0

Hur har det gått?

Evelinanord
2012-04-04 11:50
0

Han har inte spytt mer under natten och verkar ganska pigg. Han både dricker och äter som vanligt. Han har haft lite svårt att få ut bajset men tillslut kom det. Vet fortfarende inte om man borde åka till veterinären.

JossanH
2012-04-04 12:22
0

Förmodligen är det hår som har satt sig i tarmen. Kolla gärna bajset och se om det är hår i (ser väldigt trådigt ut). Och du kan fortfarande ge lite olja för att smörja upp i tarmsystemet och hjälpa till att få ut det sista om det är något kvar. Är han pigg, äter och dricker så kan du avvakta men håll koll på bajset.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
2012-04-04 18:41
0

Han verkar vara friskare idag. Dock är bajset fortfarende lösare och har en annorlunda färg än vanligt. Kunde inte heller hitta så mycket hår i det så jag vet inte vad felet kan vara. Han äter och dricker på som vanligt och har nästan varit vaken hela dagen.