Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 2413 ggr
SusyQ
2012-04-02 13:11
1

Iller önskas!

Som liten hade vi en inneboende tjej under ett år, och med henne flyttade en viltfärgad illerflicka med - Artemisia. Hon var fullkomligt bångstyrig och helt bedårande, en riktig liten lymmel med sylvassa små vita tänder och en uppsyn som gjorde att man förlät henne ALLT, oavsett vilka hyss hon hade för sig. Hjärtat smälte när hon efter sina räder somnade i knät.

Sedan Artemisia flyttade har jag längtat efter iller. Mina föräldrar har dock aldrig förstått sig på den fascinationen, och istället för iller har vi haft katter, hundar, kaniner, marsvin, hamstrar, råttor, möss…

Nu är jag 25 år gammal, sedan länge utflugen, men min dröm om iller har inte försvunnit. Jag är fast boende i innerstan i Stockholm, pluggar till läkare och åker långfärdsskridskor när årstiden tillåter. Jag har hållit utkik efter illerannonser och tycker att det verkar vara många omplaceringar - för många. Just detta är min enda betänklighet när det kommer till illerköp - är det så underbart som jag minns? Kan jag ta med en fluffig liten korv i luvan när jag är ute på mina skridsko- och skidturer, eller vill en iller hellre lämnas hemma? Kan jag fortsätta vara aktiv med en iller? Jag vill INTE vara en av dem som skaffar valp och sedan efter något år inser att det krävs för mycket!

Dessa funderingar gör att jag nu undrar om någon har möjlighet att låna ut en iller ett par veckor? Helst en flicka, eftersom de är lite mindre. Självklart finns det möjlighet att komma och hälsa på i min lägenhet och se att allt står rätt till (Vasastan i Sthlm). Jag har inga andra djur boende i lägenheten.

Imorgon tis 3/4 åker jag ut i skärgården med min systers hund och stannar där en vecka, utan internet, därför kanske jag inte svarar snabbt om du skriver närmaste dagarna.

Hoppas ni alla får en ljus och mild måndag,

vänliga hälsningar

/Susanna

JossanH
2012-04-02 13:27
0

Välkommen hit! :) Problemet eller vad man ska säga är att illrar är otroligt individuella. Vissa illrar älskar att vara ute och vill aldrig bli burna, stan som landet,medan andra helst sitter innanför jackan eller blir stressade av vissa utomhusmiljöer. Du kan få hem en iller som älskar att följa med dig på allt likaväl som du kan få hem en iller som rent av flyr i panik om du sätter den i luvan. Jag tror du ska börja med att hälsa på hos illerägare och få en uppdatering av hur det är att ha iller. Är det som du minns, eller har du förskönat det under alla år? Det är få som lånar ut sina illrar, men kanske kan du ställa upp som semesterhem?

Sajtvärd på Iller.ifokus

SusyQ
2012-04-02 13:36
0

Tack så mycket för ditt svar!

Det är just det egensinniga och individuella som tjusar mig så med illrar, så det är ju typiskt att det är just individualismen som gör att vissa vill vara aktiva och andra är lite mer försiktiga.

Och ja, det låter vettigt att folk inte släpper iväg sina ögonstenar till kreti och pleti :) Det kommer inte jag göra när jag skaffar bus :) Brukar illerträffar anordnas i Stockholmstrakten?

Jag har inte bråttom, ATT jag ska skaffa iller vet jag, men NÄR vet jag inte. Det viktigaste är att den dag en valp eller omplacering landar i mitt hus, ska den ha ett livslångt hem.

JossanH
2012-04-02 14:25
0

Du kan skriva ut en förfrågan här på forumet om det finns någon i sthlms området som tar emot besök. Det finns flera trevliga illerägare som brukar nappa på det och är vana vid att ta emot besök :) Har du vägarna förbi Norrköping är du välkommen hem till mig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Doktor-och-Designer
2012-04-02 15:42
0

Vi lånar inte ut några illrar, men du är välkommen att hälsa på oss lite längre fram. Just nu har vi en (förhoppningsvis) dräktig hona hemma, så vi tar det lite lugnt med besök för tillfället, men när valparna är tillräckligt gamla så är du välkommen att hälsa på oss. Vi bor i Solna och vi har ett helt gäng illrar :)

ettlitetalias
2012-04-04 17:04
0

Jag har en som skulle passa utmärkt som "luviller" och en som skulle få spader om han inte fick springa själv, så det finns nog inga garantier. Rent allmänt så kan jag nog kanske tycka att det är lite onödigt att släpa med sig en iller på skidturer osv. De behöver ju toa- och matpauser titt som tätt, och jag vette sjutton om de skulle få ut så mycket av upplevelsen..