Parafin olja
Man ska ju ge iller parafin olja om olyckan är framme men hur mycket ska man ge? kan man överdosera det? Jag har haft turen att aldrig behövt använda det men bra att fråga innan det händer något ;)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Brukar stå doserat på flaskan =)
Okej, men vart köper man det? jag hittar det ingenstans?
På apoteket kan man köpa det.
Okej tack Nathalie, Med alla mina år med iller har jag inte behövt det så jag har haft tur i oturen då dom dött av andra själ. =/
Ett tips kan vara att köpa en flaska och ha den hemma just in case. Olyckor brukar alltid ske när apoteket är stängt eller liknande. Så de kan vara väldigt skönt att ha en flaska hemma så man e beredd bara ifall att tycker iaf jag.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Exakt det jag tänkte :P
Man ska aldrig överdosera sånt för då kan djuret dö.
just därför jag frågade :P
Då får man överdosera i flera dagar om ett djur ska dö av paraffinolja. Jag brukar ge ca en tsk i timmen (i 2 till 3 timmar) om mina illrar ätit något olämpligt eller visar tecken på det.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej då vet man :) tänkte att det alltid är bra att veta om det skulle ske :)
Men är det farligt att ge det om man bara misstänker att illern ätit nått dumt?
fast om man ger iller i flera dl så dör den..
#11, nej det är ingen fara att ge om man misstänker något! Jag brukar även ge lite nu i fällningstider då det minskar risken för hårboll i magsäcken!
#12, tror knappast någon skulle få för sig att ge en iller en hel flaska paraffinolja, tror inte man skulle få i illern flera dl heller för den delen. Det är ju ganska sunt förnuft.
#11 det man ska tänka på är att inte ge under för lång tid då det hindrar illern att ta upp annan näring eller vätska, men att ge en tsk då och då är inga problem. #12 skulle man tvinga i sin iller flera dl så dör den förmodligen, precis som den skulle göra om du tvingar i en iller flera dl vatten på en gång. Det är liksom inte riktigt fysiskt möjligt för dem att få i sig så mycket på en gång. Och nu talar vi att överdosera, inte tvångsmata helt orimliga mängder, för då kan man även överdosera mat till dem..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej man då vet jag och sen tror jag inte att någon skulle ge sin iller flera dl :P
Även om illern skulle få i sig en dl eller så skulle den inte dö för oljan tas inte upp av tarmen. Det är näringsupptaget som försämras så man ska inte ge för ofta, mängden är av mindre betydelse.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus