Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1235 ggr
Alexandra83
0

iller som rymde..

Hej. Jag ha ren iller hane på två år som rymde inatt.vi vi bor i sthlm akalla. Har någon några tips på hurjag bäst ska göra för att hitta honom? Han har varit försvunnen 3-4 timmar nu. Jag vet att det är långsökt men jag vill pröva allt så jag kan kanske få hem min älskling igen:-(vi bör nära natur och det finns oändliga platser där han kan gömma sig..

AnnaJosefine
1

Gå runt med pipleksaker, prasslar med påsar (om han brukar leka med dem), kalla efter illern är vad de flesta gör. Mina har t ex lärt sig känna igen hur det låter när jag skramlar med deras godisskål och då kommer de farandes!

Ni kan lägga ut en transportbur med "matte- och hussedoft" som illern kan söka sig till. Bästa hade kanske varit en fälla, men det är inte alla som kan trolla fram en sådan på en kvart!

Hör av er till polisen, radion, knacka på hos grannar och be dem hålla utkik m m!

Och jag hoppas att han kommer tillrätta igen! Lycka till!

HannahRönn
2

Håller tummar o tassar att han kommer tillrätta! Det är bra tips du har fått, vill bara tillägga sätt upp lappar i området o utanför så folk ser att det saknas en iller o kan kontakta dig om de ser nåt.

Lillfemman
0

Skriv ut lappar och sätt upp överallt! Åt olika håll.. Fråga folk med hundar.

Min iller sprang bort förra sommaren vi hittade henne efter nästan tre dagar med hjälp av alla lappar. Det var många som hörde av sig.

Lycka till! Hoppas ni hittar honom

Lillfemman
1

Ha gärna med en bild på din iller på lappen också, för alla vet ju inte vad en iller är och skriv att det är viktigt att han hittar hem!

Alexandra83
0

Tack för era tips. Lappar har jaG satt runt i området och jag ska ut nu igen och kolla runt efter honom och ringa runt hos grannar. Det finns en mini skog nära oss med massor av stenar som han kan krypa under och träd..där brukar vi vara ute och promenera med honom. Men jag vet inte hur långt borta kan han ha kommit..flera km kanske? Jag hoppas han satt gömd på dagen och blir mer aktiv nu mot e.m o kväll. Hoppas vi hittar honom…det är tomt hemma utan min älskling:-(

Sroupe
0

Bor en bt bort men håller ögonen öppna, hoppas det går bra=D

// Sofie, Gosan och Silje. =D

Alexandra83
0

Jaaa! det går jättebra om du kan o bor nära.tack!

[Nathalie62]
0

Hoppas du hittar honom.

Sarah
0

Den har nog inte hunnit till nacka på några timmar. Är ganska långt. Ca 30 min i bil till saltis :) lycka tilll! Hoppas verkligen att du hittar honom.

Lillfemman
0

jag har en stor skog utanför och trodde direkt att det var dit stella sprungit när hon sprang bort.. men hon höll sig troligtvis längs med huskanter och under parkerade bilar för att söka skydd.. senare när hon varit hungrig försökte hon ta sig in hos folk.

tror inte din iller kommit så långt första dagen.. men kan tänkas att den kommer lite längre och längre bort eftersom. titta på google maps och se runt ditt område på kanske 2,3 km åt varje håll och sätt ut lappar eftersom. Det bor ju mkt folk i Akalla så det borde gå att hitta henne med lite hjälp!

FerretCrow
0

okej ja jag vet ej hur långt det är bara reagerade på att båda trådarna var i stockholm

mandariiin
0

håller ögonen öppna i rissne!

Alexandra83
15

VI HAR HITTAT HONOM!!! Han gömde sig inne på en gård 500m från där vi bor. Killen som bodde där ringde oss och vi hämtade hem honom nyss. Han var jätte hungrig och åt mycket och drack. Han verkar lite rädd o skakad efter nästan2dygn ute men han mår bra det är det viktigaste.

HannahRönn
0

Oh så skönt o höra att lillkillen är hemma!!

ElinaPersson
0

#14 Va skönt för er!! Rekommenderar er att kolla skabb i öronen Flört

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Sroupe
0

#14 Vad bra, skönt att ni inte behöver oroa er mer iaf

// Sofie, Gosan och Silje. =D

Madde
0

Vad skönt att han är hemma igen. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Doktor-och-Designer
0

Åhh så skönt att höra att han har kommit hem :)

[Nathalie62]
0

Underbart att höra !

Wisby9211
0

Gud vad roligt att han kom hem igen! Man hör många gånger om illrar som försvinner men aldrig att dom kommer hem igen! Vilken lycka! :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Alexandra83
0

Hej igen. Tack för era värmande ord. . Skall kolla efter skabb - tack för tipset;-) kan man se dem med ögonen eller ska man ha förstoringsglas? Han har aldrig haft skabb innan så jag vet inte vad man ska kolla efter exakt… Så trött han var starkaren….sov nästan 7timmar o vaknade nu..åt lite o nu vilar han igen efter världens äventyr…

skrollan
0

Vad underbart!! När groggie rymde i januari ett par år sedan, hittades han 2 km bort vid järnvägsspåret. Trotts det var januari så plockade vi 52 äckliga små fästingar på honom, små ljus rosa kryp!!

JossanH
0

Vad skönt att höra! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

TottsiGirl
0

#22 Härligt att han är hemma.
Skabb ser du enklast med ett litet fickmikroskåp men förstorningsglas bör också fungera. Ser du något litet djur som krälar på topsen så är det med största sannolikhet skabb. Då behövs en tur till veterinären och få medicin, jag skulle rekommendera advocate. :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

JossanH
0

Har precis haft skabb på en av mina illrar för första gången ;) Ta en tops som du "gröper ur" örat med. Kolla sedan med ett förstoringsglas där det är bra ljus. De kan vara svåra att se men jag såg med förstoringsglas. Det är små vita djur som kan vara svåra att se, så stirra lite på topsen tills du är säker på att inget ljust har rört på sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexandra83
0

#26tack! Jag läste tråden nu. Men min lillkille kliar sig inte alls nästan. Däremot så har han sovit nästan konstant sen han kom hem igen efter 2dyng ute. Han är vaken bara för att äta och gå på toa. Ska jag oroa mig över det? Eller är det normalt med tanke på att han kanske inte sov mycket när han va ute….

[Nathalie62]
0

#27, Jag hade nog gjort en hälsokontroll på honom ifall att men så är jag också nojjig Flört Verkligen skönt att han är hemma, ni får rå om honom riktigt ordentligt så han inte gör om samma dumhet en gång till, även om han tyckte det var kul att utforska lite på egen hand Skrattande

TottsiGirl
0

#27 En iller behöver inte klia sig för att ha skabb. Så de kan ju vara värt att hålla lite koll på öronen ifall ifall framöver så man inte missar något..

Men annars tror ja de ska vara lugnt. Likadant med vissa omplaceringar ja har haft hand om första veckan sov dom nästan hela tiden. Å egentligen är det kanske inte konstigt att dom också blir trötta när det händer stora saker i deras små liv.. Så ja hade nog bara hållt koll på honom, sett så han äter och dricker.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

JossanH
0

Jag tror inte du behöver vara orolig. Han är förmodligen helt utpumpad och har inte ätit och vilat sig som han kan göra hemma. Det tar nog några dagar att komma igen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
0

Ufff…vilken tur att han kom till rätta! Du får först göra en lååååång predikan om att man rymmer inte hemifrån (när han blir lite piggare :p ) och sedan skämma bort han med lite godis ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Alexandra83
1

Det var som ni sa…inget fel på lillkillen han var ute på promenad idag och lekte som vanligt. Så han är sitt gamla vanliga igen. Och mer nära oss….han kanske insåg att det var bättre hemma än på rymmen för han är alltid i samma rum där vi är tom när han sover. Tidigare hade han sov platser i hela lägenheten men sen han kom hem igen sover han med oss i sängen och vill bli klappad mer..kanske bara min inbillning eller önskan men iaf vi är jätte lyckliga att ha hittat honom. Jag har också hört om många illrar som försvinner men som inte hittas:-(((

JossanH
0

Jag har faktiskt hört om andra illrar som ändrat beteende och blivit mycket mer sällskapliga efter en hård tid på rymmen. Det tar väl på krafterna hos dom små ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus