Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 398 ggr
sofie
0

Tandsten

Vi har suttit och tagit tandstenen på illrarna idag och igår. Men vi har inte gjort det på varken Göris eller Örjan för det har vart så mycke. Fem år och sex års tandsten kan inte va lätt att få bort trodde vi. Men vi besluta oss för att testa. Och vi har fått bort all Örjans tandsten efter mycke skrapande. Och idag va det Göris tur. Oj va mycke det va. Men det gick också bort. Tog bara en tand idag. Men super skönt att veta att det gick att få bort så dom inte får inflammation i tandköttet.

[Falo]
0

Starkt jobbat! Man blir lika glad varje gång man ser en stor flaga tansten trilla loss.Glad

sarae
0

Oj! vilket jobb! Härligt att ni verkar få bort allt! önskar jag kunde söga det samma om mina pälsisar ;)

monicany
0

Vad använder ni och skrapa med?

TanjaS
0

Undra samma fråga som #3 vad använde ni för att ta bort tandsten med?

Robinsnel
0

Man kan köpa tandskrapa för katt i djuraffärer, ibland får man fråga i disken efter dem.

Skönt för er att ni fått bort lite! Det kan ju verkligen vara ett företag, men det känns ju så värt det att slippa söva dem särskilt när de är lite äldre.

Soffi
0

Hur stor risk är det att "göra fel" och t.ex. skrapa tandköttet? Har aldrig gjort detta innan, borde jag gå till veterinär, eller testa att skrapa lite försiktigt själv?

Robinsnel
0

Visst är det riktigt pillrigt.. Det gäller ju att man kan hålla illern i fråga helt still. Man behöver i regel vara två och ha en iller som "ger sig till tåls", så får man hålla ett tag i nackskinnet och hålla huvudet still. Visst tänderna är ju små, och tandskrapan sylvass, men har man en stadig hand och är försiktig kan man klara det själv. Men jag skulle nog inte råda någon att prova om man känner sig osäker.. Annars kan man ju passa på hos veterinären om illern ska bli sövd pga ngt annat. En veterinär kan ju göra jobbet mycket bättre och få bort verkligen allt..

TanjaS
0

Men de är lättare att sköta sin illers tänder än sina egna… de blir ju så DYRT för en annan… snart får man väl ut och tigga med illrarna eller prostutiera sig….

"Jag har ingen mat, Jag har ingen bostad, Jag har inga rena kläder, MEN JAG HAR FINA TÄNDER!" (T Stenbro)

Sara
0

# 0 Använder ni plaque off på era?

Sara

sofie
0

#3 och 4 Ja vi använder en tandskrapa :)

#9 Nej det gör vi inte.

Sarah
0

Mmm, tar alltid tandstenen på mina om de sövs. Jag och Cilla hade ett guldgrepp och tog alla våra på löpande band för ett år sen, nu har jag glömt det tyvärr och det blev inte alls lika klokt senast. Men, nu i veckan ska det göras igen inför utställningen.

Gilla
0

nu kommer den  dumma frågan…eller kanske inte. När börjar en iller få tandsten…typ ålder?

Robinsnel
0

#12 jag kan redan se lite missfärgningar på milton.. De får väl hela tiden, men beroende på kost o sånt varierar det nog hur fort det går..

JossanH
0

#8 men ändå… tandstensborttagning på iller brukar väl ligga på runt 1000 spänn så det är inte gratis det heller..

Sajtvärd på Iller.ifokus