Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1021 ggr
-eM-
0

Illrar & Bur

Eftersom det ofta diskuteras det här med bur och vad man får och inte får så tycker jag att det skulle kunna vara intressant att höra vad som räknas till bur och inte? Om man har iller i bur och i så fall varför? Ut, inne? Ja allt möjligt som kan tänkas. Men Jag antar att det kan bli en livad diskussion så det som ger sig in i leken får leken tåla. Men försök att vara snälla och trevliga med varandra. Vi är trots allt vuvna människor dom flesta av oss.

babsan
0

Jag har en bur till Bab´s :) men den står öppen hela tiden :P…så inget att oroa sej över :P hon fick den i present för att hon kastrerades :P… men det var för att det va så mycke rör o sånt i den :) men den står öppen :)

-eM-
0

Åh, låter ju trevligt för den lille! Du har ingen bild på denna bur?

babsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

joo, men det är inge bra :P men här e en likadan :P men ja la in 2 toa-lådor o en säng o  en kattmöbel där oxo ;)

ferretgirl
0

Mina illrar springer fritt på dagarna i hela lägenheten, på natten har jag dom uppdelade i 2 stora burar som är ca 120cm höga  ca 1m lång och ca 80cm bred.

anetka
0

Min lilla tjej springer fritt dygnet runt. Vi hade en bur innan, men ställde upp den på vinden för ett tag sedan. Hon sov i den ibland men annars stog den bara där o var ful och tog upp plats.

emoflickan
0

våra springer lösa, har inte ens ngn öppen bur längre då dom aldrig använde den så :)

Robinsnel
0

här är de lösa, vi stänger sovrumsdörren på natten nu, pga milton.

Aelsklinn
0

Vi har ingen bur. Men har haft dem i utställningsburen en kort stund när vi höll på och damsög vardagsrummet. Bara för att vi inte skulle råka köra över dem. Men nu får de vara fria när vi städar, vi var bara lite njiga i början :P

Jag tycker man kan ha en bur som typ illerhus, som står öppen hela tiden. och det KAN ju faktiskt vara bra att ha en bur så att man kan stänga in i bland om man skulle behöva (jag tänker; glaskross över hela golvet, eller rejäl ommöblering av en enrums lägenhet etc.)

Sen tycker jag det verkar awesome om man skulle kunna ha en stooor utebur, nästan som en "illergård" där man kunde ha en mass rör och grenar och allt möjligt som de kan busa med. Och få vara ute mycket. Visst var det väl en tjej här som höll på att bygga värsta gården till sina illrar?

UlrikaD
0

Hade en bur som stod öppen från början men insåg att ingen någonsn  var i den så den blev chinchilla-bur istället.Flört

Illrarna har massor med olika sovplatser överallt istället.

TottsiGirl
0

Även jag har en ganska stor bur som står öppet dygnet runt.. DÄr sover ted nästan jämt. det är hans slott och fristad.. När han är där inne får han vara ifred plus att han älskar att ha ett riktigt bra ställe att gömma sig på när den hemska dammsugar draken kommer smygandes Räcka ut tungan

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

Har ingen bur hemma, och illrarna springer lösa även på natten. Skulle inte med gott samvete kunna stänga in mina pälsar, om det inte är helt nödvändigt (tex utställning) de får total fnatt, å tjurar på matte i minst en vecka ;)

Sara
0

Har illrarna lösa utom på natten då de är i datorrummet som är ca 9 kvm.

När jag bodde på landet var de ibland ute på dagarna i en bur som min pappa byggt. Den var ca 6 kvm och hade några rör, ett par vindtäta sovställen plus en massa leksaker.

Sara

Nettan
0

Mina springer fritt i vardagsrummet. Jag har burar men de står i förrådet.

Jag hade min utställningsbur inne när jag hade hand om Tindra och Tomte. Ior och Turbo kunde nämligen inte låta bli att bita Tomte. Så då blev det till att skämmas i buren. (som om de hade vett att göra det)

-eM-
0

När jag blev tvungen att flytta hem igen och jag och illrarna tvingades bo på bara några kvm så hade jag dom först lösa. Det resulterade i att min nya 180's kontinental säng var sönder kraffsad, blommor uppkraffsade, bajs i sängen och på andra otrevliga ställen.. osv. Så jag fick lov att ha dom i en liten inhägnad på natten och när jag var borta på dagarna. Tycker ni att jag gjorde rätt eller borde jag ha omplacerat dom? Det här Handlar om ett akut boende tills jag fått ny bostad. Nu har jag fått ny lägenhet och flyttar inom någon vecka, men just nu så bor ändå illrarna ute så det spelar mindre roll för dom. Men det här har på gått från ca december-april.

TanjaS
0

#14 kan du se att illrarna lidit nöd av detta?

Livet e föränderligt för oss alla… de kan hända vad som helst att vi tvingas flytta… Tror mig jag vet… Du säger att du flyttar snart så hoppas ni ska trivas ihop då och att du kan ha dem lösa ….

-eM-
0

Ingen nöd skulle jag säga nej. Inte vad jag kunde märka. Lite fetare kanske denna vinter, men det är bortsprunget för länge sen.
Japp nu flyttar vi tillbaka till där vi bodde förut och då får dom hela köket till sitt residens.

Sara
0

# 14 Det är ju inte idealiskt men jag hade nog gjort samma sak.

Sara

Smeagol
0

Jag har en bur hemma. Den har vi haft sedan smeagol var liten. I början hade vi honom instängd på nätterna men aldrig annars. Buren står alltid öppen så att han kan gå in och ut i den. Det är hans trygga plats (eller va tills frallan kom). Han har mat o vatten och hängmatta i den. Ibland så får jag lov att stänga in smeagol där tex när de kommer nån på besök som är livrädd. Men annars så brukar jag inte göra det. Och jag har blivit mycket strängare på att gästerna får faktiskt lov att annpassa sig när de är här! och de går faktiskt bättre och bättre!!

smalltowndude
0

Bra tråd! Jag ska skaffa iller och är lite osäker vad gäller burar och så. Jag skulle nog behöva ha den i bur (i början iaf) inomhus ungefär 7 timmar om dagen, då jag går i skolan. Hur skulle det funka, och hur stor bur behöver man? Kan man ha en liten "inhängnad" av typ kompostgaller, på ca 1,5 kvm?

sarae
0

Illrar är egentligen inga bur djur. enligt lagen skall de ha en bur på 5 kvm som minsta tillåtna yta. men det finns många som har en bur som står öppen, som krypin. Har du inte möjlighet att illersäkra ett rum som illern kan få vara i kasnke? De mår inte sådär jätte bra av att vara instängda, även om man kan göra det ibland i nödfall.

skrollan
0

jag har en bhur som  jag fick med när vi köpte skrollan. Den stod först i inne, men det luktande så mycket, men eftersom att hon tyckte om att sova i den (den stod såklart öppen jämnt) så flyttade vi bara ut den på balkongen nu när det är sommar/vår .

smalltowndude
0

Okej, jag läste i nån annan tråd att man helst ska vänja den vid att vara ensam korta stunder. Det funkar nog bra, eftersom jag ska skaffa en när jag har sommalov. Men bur blir det just när ingen är hemma. Annars kommer buren såklart att stå öppen hela tiden.

Robinsnel
0

#19 jag jämställer iller med hund och katt, skulle du stänga in en katt eller hund i en bur när du är i skolan? Som sagt är iller inget "burdjur".. Kanske vänta med iller tills du gått ut skolan eller flyttat till eget där illern kan ha tillgång till hela hemmet…?

Soffi
0

Lucifer och Lilith har tillgång till hela lägenheten hela tiden. I början var vi mer oroliga och stängde in Lucifer (Lilith fanns ju inte då) i badrummet eller i köket när vi sov eller jobbade. Han bajsade annars överallt och detta var ett sätt att få honom att lära sig gå på lådan, det är lättare på ett mindre utrymme (och så ser vi lätt var han bajsat utan timmars bajsjakt) Nu är han nästan 100% rumsren och springer fritt. Jag tyckte det var ett bra sätt och funderar på att lära upp Lilith på samma sätt eftersom hon totalt bojkottar lådan. Matte eller husses knä är roligare att bajsa i tycker hon..

-eM-
0

Vad säger ni om uteburar då?

[Falo]
0

Första tiden då jag hade iller låste jag in honom om jag behövde gå hemmifrån tills jag kännde mig helt säker på att jag inte missat något han kunde skada sig på. Det handlade då om ca: 10 timmar i veckan han var instängd. efter några veckor utan att han lyckats hitta något farligt så har jag inte haft någon iller instängd i bur. Den bur jag haft har stått öppen men är nu borttagen eftersom de inte vistades där så mycket. Skan man skaffa sin första iller tycker jag man ska se till att ha en månad eller mer utan arbete eller skola. På så vis slipper man ha dem instängda. Så snart man känner sig säker på att inga bortglömda fällor finns där illern vistas så kan man börja lämna den själv utan att vara instängd.

Behöver man av någon anledning ha sina djur instängda i bur en kort period så tycker jag det är okej men att låta dem sitta i bur hela dagar eller med jämna mellanrum en längre tid så tycker jag man ska fundera på om inte djuren skulle få det bättre i ett annat hem. Det är lätt att intala sig själv att man gör något för djurens bästa när det egentligen är ens egen oro man försöker dämpa.

Hade jag själv tvingats ha mitt djur i bur under en period av någon anledning så hade jag försökt hitta någon som kunde ta hand om djuret en tid. Att ha kvar djuret hemma och begränsa dess frihet är nog inte djurets bästa. Det går alltid att hitta allternativ.

Om någon skulle starta en tråd och be någon ta hand om en iller under några månader för att enda allternativet var att den skulle sitta i bur hela eller delar av dygnet så skulle jag se det som något enbart positivt.

Angående uteburar så tycker jag de är jättebra! Det enda jag vill peka på där är att de ska vara rymliga så att illrarna får motion och att det finns rör och annat som de kan roa sig med. Tak över en del av buren är ett måste om man inte är hemma hela tiden och har koll på vädret. En annan sak är att det är viktigt att vänja dem vid en lägre temperatur sakta. Det går inte att skicka ut illrar i en bur då det är kallt om de levt i innomhustemperatur innan och således inte fått möjlighet att bygga päls som klarar kylan.

strumpanskompis
0

Vi använder bur ibland. På dagarna är Strumpan fri men på nätterna sover hon i köket (ett hyfsat stort sådant). Problemet är att hon har gjort det till vana att vakna runt 5-6 och krafsa på dörren och eftersom vi oftast stiger upp 6.30 brukar vi slänga in henne i en stor transportbur en stund. Det konstiga är att när hon väl är instängd vräker hon i sig mat och går och lägger sig, krafsar inte på gallret.Buren brukar även stå öppen och hon lägger sig väldigt gärna där, den verkar erbjuda henne någon form utav trygghet. 

Min åsikt är att illrar bör ges så mycket utrymme som möjligt men att man även ibland måste anpassa illerns liv efter sitt eget liv.

[Falo]
0

#27: Det kanske går att sätta något på nedre delen av dörren, tyg exempelvis som gör att ni får sova?

Kanske är någon annan som haft samma problem som löst det på något annat vis?

strumpanskompis
0

Låter som en vettig ide. Ska testa det.

Soffi
0

Jag hade det problemet när vi lådtränade Lucifer och därför höll honom instängd i köket under nätterna. Han kraffsar som en tok, men vi hängde en tjock handuk i dörrhandtaget på hans sida av dörren och klämde fast ena sidan i dörren. På så sätt hängde handduken i den kanten där dörren öppnas (Lucifer kraffsade bara där) vilket dämpade ljudet och fick honom att sluta kraffsa nästan på en gång. Ställ annars hans transportbur som han sover i framför dörren som blockering..?

[Falo]
0

#29: Glöm inte karmen, min erfarenhet är att det är främst där de krafsrGlad

#30: det var inga dumma tips!

-eM-
0

Mina älskar att vara ute. Buren är ju inte riktigt färdig, men jag har en skyddad del och en helt öppen del. Sen har dom ett rör som går från ena delen till den andra. Mina illrar får vara där hela sommaren då det är såvarmt i lägenheten att dom kan få värmeslag. Än får dom vara inne på nättrena men när det är varma sommarnätter trivs dom jätte bra ute och har världens race i röret.

skrollan
0

Jag har hört att det är ologaligt att ha illrar om man har dom i ett rum bara. Dom ska ha minst ett rum, men som sagt, bättre ett rum än en bur! Jag skulle aldrig stänga in mina i bur, då skulle jga hellre låta någon passa dom under tiden som det kanske var kris för mig. Men jag skulle aldrig kunna skaffa ett djur som jag måste ha instängt vissa tillfällen, tex. natt eller skolan. Då skulle jag vänta med en iller. :)

sarae
0

#33 det är olagligt att ha dem i en bur mindre än 5 kvm. vad gäller rum finns inga restriktioner men man tycker ju att det borde vara samma storlek

skrollan
0

Jo , det är klart. Det var fel det jag hört då. Jag trodde det var så faktiskt , alltid trott det Generad

-eM-
0

Mina illrar får hålla sig till ett rum - köket, förutom ibland så dom får rusa runt i hela lägenheten utom sovrum & vardagsrum.