Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 784 ggr
ElinaPersson
2012-03-18 10:58
0

Diskussionsfråga

Har vart inne på hemsidor i fokus där jag såg att en tjej skrev på sin hemsida att hon ger sin Golden Retriver X-tras hundmat och doggys hundfoder.

*Länk borttagen av sajtvärd*

Jag är väl medveten om att jag kan verka hård i det jag skriver men är det något jag inte klarar av att se så är det att folk köper dålig mat till sina djur för att man ej har råd med bättre - bör man ha djur om man inte kan ta hand om dom på ett bra sett? Åsikter tack!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Aviendha
2012-03-18 11:46
0

Jag tror väl att de flesta håller med dig i att om man inte kan sköta djuret ska man inte ha det. Och ett bra foder, eller i varje fall ett som inte är dåligt, är en grundförutsättning för att ett djur ska må bra.

Sen är det ju frågan hur man bäst får folk att ändra sig, det är ju ofta en känslig fråga, att påpeka något (negativt) i någons djurhållning. Det är lätt att folk hamnar i en försvarsställning.

Intressant nog så kan faktiskt kritik eller "mot-information" (kommer inte på ett bra svenskt ord för det men jag tror jag gör mig förstådd iaf) göra att den person man försöker övertyga faktiskt blir stärkt i sin tro. Dvs att personen efteråt tror MER på att kass hundmat är bra för sin hund än innan man försökte förklara varför det var en dålig idé. (om man är intresserad av hur hjärnan fungerar när det komer till irrläror och felinformering och hur man faktiskt kan råka förstärka dessa genom att vilja korrigera dem så bör man läsa the debunking handbook)

ElinaPersson
2012-03-18 11:55
0

#1 jo jag kände att jag gick ut fel när jag påpeka maten.. Men att påstå att maten är bra bara för att hunden gillar den är ju sjukt :S och att hunden väljer maten typ…

Aviendha
2012-03-18 12:03
0

Jag menade inget illa mot dig, det var bara en generell tanke då det är så otroligt vanligt att det blir så när man ska lyfta liknande frågor.

Tyvärr är det ett riktigt vanligt argument för just foder. Tom. i reklamen så kör tillverkarna med det ("om katten själv får välja") och många lever ju i tron att djur/kroppen själv vet vad som är bra för den. Sen tror jag att folk ger dåligt foder för att de inte ser att det skulle vara någon fara i det, djuret ser ju ut att må bra, det leker och tycker om sin mat. Många tror sig veta bäst, att de skulle se på sitt djur om fodret var dåligt för dem. I varjefall är det ett argument som jag sett ofta, "jag vet vad som är bra för X, hen leker och mår utmärkt med detta fodret/i den här buren/med den här selen/av att bo ensam".

ElinaPersson
2012-03-18 12:45
0

#3 Tog det inte som att du menade något illa :) Men det är precis som du säger, hunden äter ju det den får för att den behöver äta. Den skulle ju inte svälta sig själv bara för att maten är dåligt för den :p aja hon skrev ju att hon pratat med sin mamma och förmodligen skulle byta mat, får hoppas hon gör det :)

VeronicaKahlbäck
2012-03-18 20:22
0

Spännande diskussion men den kan vi ha utan att hänga/peka ut någonGlad

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

ElinaPersson
2012-03-18 20:45
0

#5 Det var inte meningen att hänga ut henne eller enbart peka på vad hon gör, det var mer allmänt.. Ska jag göra en ny tråd istället? :)

VeronicaKahlbäck
2012-03-19 10:22
1

#6 Förstod att det inte var illa menat! Om du vill få fram en diskussion om frågan så kan det nog underlätta med en ny tråd där du framhäver själva frågan men för mej spelar det ingen roll:)

Själv har jag blivit mjukare i frågan om man kan beskylla någon för medveten okunskap.
Även om jag och många fler (inkl. du) alltid vill veta mer om det mesta och ser det självklart att undersaka saker själva så är människan överlag duktig på att gå på det de hört utan att faktiskt fundera mer på saken.
Tycker att om man besitter kunskap om något som kan vara skadligt ska försöka framföra informationen på ett konstruktivt vis.
För människan har också lätt att avvisa saker utan att egentligen tänka på vad som sagts och därför är att viktigt hur kritiken läggs fram.
Tycker att vi som har djur har ett ansvar att lära oss om vad vi gör för våra djur och hur det påverkar deras livskvalité men försöker att inte dömma någon annan för just brist på kunskap.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus