Uppsalaträff = öronskabb
Inga pekfingrar här, men vill bara varna alla som var på illerträffen i uppsala för några veckor sedan att mina illrar fick öronskabb på träffen.
Var hos veterinären precis i samband med träffen och kollade då efter skabb, men de hittade inget då. Nu några veckor senare, och mycket kli senare, så återvände jag till veterinären som hittade de där äckliga monstrena i öronen på dem. Slutsatsen borde vara att Stiffler fått det på illerträffen i Uppsala (alba satt ju typ innanför min jacka hela träffen och gick knappt ner). Så fram med microskopen och topsen, eller åk till veterinären. Även om de inte kliar sig så värst mycket kan de ha det, så har det vart med mina illrar iaf.

Förresten, jag fick Stronghold som medicin mot öronskabbisarna. Är det samma som ni andra fått mot öronskabb? Enligt min veterinär så har de tydlgien slutat med de gamla sprutorna som man förr gav…
Verkar ju vara ett väligt effektivt medel, mot både magmaskar, loppor och annat skit… universalohyremedel.
Fick ordinationen att upprepa dosen efter 3 veckor, är det samma mellanrum som ni fått ordinerat? (för att ta död på nykläckta ägg)
#0 Bra att du informerar, men är du säker på att illrarna fått det vid Uppsala-träffen. Dom kan ju fått det t.ex via någon (person eller djur) ni träffat vid något annat tillfälle, precis före eller efter träffen. Vi kollar alltid våra illrar veckorna efter att vi varit på träffar och liknande, Tets och Contesse har klarat sig.
Mvh /Ammi
Jag fick stronghold ordinerat till Gustav när han hade skabb… Men jag fick att kuren skulle uppprepas igen efter 14 dagar. Men efter vad jag hört så verkar det ganska vanligt att dom ordinerar olika tid mellan 1a och 2a behandlingen..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#1 Stronghold är super….ivomecsprutor e inte så vanligt att man ger längre…
de flesta veterinärer ger lika anvisningar…jag brukar upprepa efter 2 veckor.

Finns det egentligen någon fördel gentemot frontline?
det är alkoholfritt…så man riskerar inga förfrysningsskador.
mina har inget iaf :) men de kan ju få skabb från katter också tex, få in det utifrån. När min första iller fick skabb så droppade jag parafinolja i hennes öron nån gång per dag å de funkade perfekt :)

#2> Om det vore så enkelt… mina illrar umgås inte med några andra illrar och inte heller med andra djur. Visst, chansen finns att de kan ha fått det av en promenad i naturen, där ev nåt skabbigt djur gnuggat sig mot samma ställe som mina illrar. Men det känns troligare att de fått det på illerträffen eftersom det kom precis efter träffen. :) Tur att dina klarade sig iaf… Du skriver att de kan ha fått det av någon "person", kan människor få öronskabb? *förvånad* Isf ska jag hälla Stronghold i min sambos nacke inatt när han sover… *Skämtar*
#4> Var precis det jag anade, minns nämligen att man ibland upprepade sprut-medicineringen efter två veckor… Men men, det kanske är hugget som stycket om man kör 2 eller 3 veckor efter… Jag kör nog på 2,5 veckor bara för att säjfa…hehehe…
ja de kan väl va från träffen då, men frågan e ju vem som hade då :P men hur som helst så är ju inte öronskabb så svårt att få bort. alla får det förr eller senare verkar det som :) men bra att du berätta iaf så folk kan kolla sina nogrannare :)

Nä, det är tur att det är lätt att medicinera. Och som sagt, detta inlägg är inget pekfinger mot den som ev smittade, utan tvärtom en uppmaning till alla som var på träffen att kolla era illrars öron.
Intressant nog så hade inte mina illrar något öronkladd alls i öronen, de var förvånandsvärt rena. Därför var det jättesvårt att få ett bra prov på örongeggan hos veterinären.
Mina illrar har haft öronskabb kanske 4-5 gånger, minst, under de 7 år jag haft iller. Och alla dessa gånger har de, tyvärr, fått det efter diverse illerträffar. Komiskt nog är den siffran ungefär sammanfallande med antalet illerträffar jag varit på. Så det verkar som om det är extremt extremt smittsamt, och att det alltid finns nån iller som har öronskabb på träffen utan att det märks. Så ja, man får nog räkna med att få illerskabb då och då om man går på illerträffar…hehehe. Eller är det bara mina illrar som har otur, år efter år? :)
#10 nejdå..inte bara dina…mina har oxå fått sin beskärda del av öronskabb från träffar…nu senast var i januari..suck
#8 en männsika som har klappat ett djur med öronskabb kan lätt ta med det in och överföra till husdjur därav kan illrarna bli smittade av människor.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12> Låter rimligt. *får lust att tvätta händerna, fast jag inte klappat något djur idag*

Och de kan få det ute när man är på promenad… Det har mina lyckats med förr.