Ledsen :'(
Kände bara att jag behövde skriva av mig lite. Mina kompisar bara skrattar åt mig. Men jag har fäst mig så himla mycket vid min Melkerö. Gör så ont i hjärtat nu när jag måste göra mig av med honom, gråter verkligen hela tiden. Det gör så himla ont… Kände att jag kunde skriva här på iller.ifokus eftersom ni själva har illrar och säkert kan tänka er hur det känns för mig.. Jag vill verkligen inte göra så här.. Min knasiga Melker..

Du kanske inte behöver flytta hem till dina föräldrar igen eftersom de är allergiska? Du kanske kan skaffa eget?
golf.ifokus.se
Om jag hade haft råd hade jag gjort det.

Kan de inte ta allergimedicin då?
Eller kanske ni har något uthus illrarna kan bo i ett tag?
golf.ifokus.se
Jag tror inte det. Jo jag ska prata med min pappa om det, om vi kan göra om lekstugan till illerhus så länge. Tills/Om jag skaffar eget snart.
kan inte en fodervärd vara ett alternativ?
hmm. jag vet inte ens vad en fodervärd är för något?..
som att ge den ett semesterhem hos någon tills du har möjlighet att ta dem igen.
ja..det var ett smart förslag…att någon passar dem tills du har antingen fått egen bostad, eller har löst lekstugesituationen hemma….

nej stackars dej :'( Melker som är så go :(… säg till om du vill att jag ska vakta honom tills ni gjort iordning ngt :) jag ställer gärna upp =) hur ska ni göra med Blunda då ??
Fodervärd låter väl bra, det finns säekrt många som skulle kunna tänkta sig att ta hand om melker, bland annat jag själv.
hoppas det löser sig för dig för det är absolute inte kul att behöva omplacera en vän. jag vet exakt hur du känner.*kramar om*
Fy vad tråkigt!
När det tog slut med min sambo och jag var 19 år och inte hade råd till eget boende så gick jag till soc. Har du flyttat hemifrån och inte går i gymnasiet så är de skyldiga till att hjälpa dig med bostad och levnadskostnader. Vill de att du ska flytta hem så dra en vals att du inte kommer överrens med dina föräldrar.
Sara
ja soc har absolute ingen rätt att låta dig bo på gatan. dom har även hjälpt mig när det blev en väldig vändning när skolan bara poff drog in mitt boende bidrag jag fick av dom.

#12 Tyvärr där jag har varit i kontakt med Soc fick jag väta att dom endast hjälper barnfamiljer med bostad, alla andra får klara sig själv…
Inte ens pengar fick jag för de ansåg att min ex-sambo var skyldig att betala för mig.
#14 låter ju inte klokt :O Det var inte mycket till välfärd!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#15 Nejp, men som tur var så var min ex-sambo snäll och kastade inte ut mig…så jag hade någonstans o bo och fick mat men inte var det roligt. Men sen lyckades jag skaffa jobb och kunde försörja mig själv.
#7 Fodervärd är inte alls som att ge ett semesterhem.. Tyvärr tror många det.. Men egentligen så innebär fodervärdskap att man köper djuret till halva priset eller "får" det gratis beroende på om man är hel el. halvfodervärd + att det beror på personen.. Är man fodervärd är man delagare på djuret fram tills uppfödaren tagit ut sin avelsrätt på djuret och när den har tagit de kullar som det är skrivet i kontraktet så äger man djuret helt efter det. Så att sätta ut ett djur på foder är inte alltid att ge den ett semesterhem :P Men allt beror ju säkerligen på hur man kommer överrens om saker och ting =) Visst kan det ju vara som ett semesterhem, men oftast är det för att uppfödaren/personen vill ha den i avel, men inte har plats själv eller möjlighet att behålla den själv.
#17 vad man kan kalla fodervärd skiljer sig nog mycket mellan olika djurslag och arter skulle jag tro.
Jag vet att många i hundvärlden och kattvärlden gör så som du beskrev när de själva har ont om plats för att bedriva sin avel på, men när det gäller djur som i regel är kastrerade (som iller) kan ju inte fodervärdskap ha med avel att göra.
man får nog helt enkelt skriva ett kontrakt på att personen i fråga tar hand om illrarna under en viss tid men att Carla (i detta fallet) fortfarande står som ägare och har all rätt att ta hem sina små igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jasså?
Men i hästvärden är det iallafall som ett semester hem.
Man lånar ut hästen på ca 1 år(skrivs ett kontrakt)
Efter ett år lämnas hästen tillbaka, eller om man skriver i kontraktet att man vill ha tillbaka hästen när man fixat boxplats eller liknande? ????
# 14 Soc har absolut ingen rätt att neka dig pengar om du är ensamstående och inte har inkomst själv. Ett boende får man oftast fixa själv men själva hyran ska soc hjälpa dig med. Det står till och med i lagen.
Det är bara snack från soc för att de ska spara pengar.
Sara
#19 jo, precis vad jag menade.. det skiljer sig nog ganska mycket beroende på djurslag.
Sajtvärd på Iller.ifokus
tycke att vi ska föröska att hålla tråden till det carla ville. jag kan tänka mig att hon ville ha stöd från oss här inne. tycker att vi ska ge henne det såna fall. Tänker på er nina och carla :)