Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 822 ggr
emoflickan
0

Problem med analsäckarna

Hejjs!

Willa har ju som jag tidigare skrivit om haft lite problem med att tömma sina analsäckar. Hösten/vintern förra året var jag inne första ggn med henne och då fick dom tömma för då var båda ganska stora och tilltäppta. Sen var jag inne några månader senare och tömde igen, då var det inte lika farligt men o andra sidan var veterinäre ganska osäker på proceduren. Nu tycker jag mig själv känna att dom är ganska hårda, särskilt den vänstra (tycker det är så svårt att känna dom dock..) hur som helst har vi en veterinärtid imorgon så vi ska kolla upp om dom behöver klämmas. Min fråga är dock, hur många ggr skulle ni åka in för att klämma dom? Känner att det här är sista ggn innan jag bokar tid i sthlm för att eventuellt kanske spola dom? Att operera bort dom kommer inte på tal på länge länge! Vill ju helst ha alternativ som inte kräver sövning. Hur har ni gjort med era som haft liknande problematik?

VeronicaKahlbäck
0

Har ju inte haft samma problem med just iller men känner själv att det inte beror på hur många ggr man fått göra det utan om under vilka tidsintervaller.
Har ni fått medicin efter tömning någon gång?

Om det går vi säger ett helt år åt gången vet jag inte om spolning gör någon större skillnad, tror det har mest effekt om de fylls upp snabbt igen.

Det är ju som du säger operation vill man såklart undvika!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

emoflickan
0

Första ggn fick hon medicin, men det var något för att magen "skulle komma igång igen". Nån pasta som skulle ges en gång om dagen. Nu är det ju isf tredje tömningen på säg..kanske 7 månader, vilket ändå är relativt ofta. Det som grämer mig mest är ju att det är ganska plågsamt för willa, förra ggn sa hon inget men första gången skrek hon ju ganska rejält när dom tömdes :(

Nussen
0

Jag har hört att man måste spola för att allt ska komma ut. ska se om jag hittar en länk Glad

HannaM
0

Elliotts sprack upp en gång, tömdes en gång, spolades en gång och därefter tog vi bort dom. Han var då drygt tre och i hans fall var det rätt då det återkom med så täta mellanrum. Efter spolningen och gången dom sprack fick han också antibiotika.

skrollan
0

Intressant! Vi har tömt groggies tre gånger nu. Första gången förra året i februari, sedan i somras och sista gången förra veckan. Ca halvåret mellan gångerna.
Sista gången gjorde valla, och då fick jag tillsägelse att köpa någon salva som människor använder mot hemorrojder. Märkligt eftersom marianne aldrig sagt något om det (två första gångerna)
Ringde henne, och hon sa att jag absolut inte skulle ge det!
Så också nyfiken på spolning? Kanske ska åka till marianne då.

emoflickan
1

Mjo nu tömde dom willas, veterinären tyckte inte alls dom var så fyllda men jag tyckte hon fick ut bra mycket. Får se om willa mår bättre nu, annars får det bli sthlm för nästa besök. Jag skulle nog inte sätta alltför stor tillit till vallas tips, dom brukar vara okej typ 50 % av besöken tycker jag, idag gick det hyffsat. Veterinären idag var väldigt snabb med att föreslå bortoperering av analsäckarna men då sa jag bara att det skulle jag inte göra om det inte vore så att det inte fanns ett enda annat alternativ att tillgå..

Willa är för övrigt så jäkla rolig när vi kommer till veterinären, dom får klämma o sådär på henne och titta igenom henne men när dom ska lyssna på hjärtat, ja då jäklar blir det väs varenda gång :) Nån måtta får det ju vara!

skrollan
0

Nä jag har inte jätte bra erfarenhet av dem tyvärr. Vi hade oskar, och det första han fråga var om groggie bitts ;)
Även han sa att det inte var mycket, ändå fick han tömma i två omgångar.
Marianne tyckte jag skulle be dem om lugnande tror jag det var. Men dem använde inget!

Frågade även om hur jag ska göra med Groggies chipp. Att det sitter kvar, men verkar som han börjar få tillbaka sitt gamla beteende. Kissande och hugger igen.
OM vi kunde sätta in ett nytt, men så det inte blev dubbel dos av det gamla.

Men det hade han ingen aning om

emoflickan
0

Haha, Oskar kanske var lite misstänksam..willa bet honom förra ggn vi var där när han hade tömt hennes analsäckar ;) dom ville inte ge willa lugnande heller men dom sa att de var rädda för att illern skulle få en dålig reaktion likadant med sövning o så, det vill dom helst inte göra där utan rekommenderar att man åker till ett ställe som har mer koll på iller. Det enda jag låter dom göra på valla är ju typ blodprov, sätta in chip & tömma analsäckar, är det större grejjer åker jag upp till sthlm.

VeronicaKahlbäck
0

#7 När fick Goggie sitt chip?

skrollan
0

Haha kanske är därför då ;) Linda som tog blodprov på skrollan med mig och Jossan verkade bra dock. När vi skulle sätta in Chippet var det någon Emma tror jag. Hon misslyckades och fick med Chippet ut och träck igenom samma hål igen. Sved i mamma hjärtat! Marianne tyckte dem kunde gett något och inte göra i medvetande tillstånd som jag förstod det. Veronica tror det var förr förra hösten. Han opererades sommaren där och tidig höst chippning.

JossanH
0

#10 Marianne brukar, så vitt jag vet, ge lite gas när hon chippar. jag har bara haft "problem" med chippning innan jag lärde mig "knepet" och det är godis, godis, godis. Då funkar det mesta :)
Skulle jag få chansen att söva vid nästa chippning skulle jag avstå, men det är klart jag skulle bli lite sne om de fick med chippet ut igen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Marianne brukar fråga hur man vill ha det=) I alla fall gör hon det när det gäller våra illrar.

VeronicaKahlbäck
0

#10 Om de fungerat till nu och man kan utesluta att beteende inte beror på något annat ser jag inget fel att chippa om eftersom det ändå är i medicinskt syfte. Även om man säger att det brukar verka en viss tid så finns det ganska stora marginaler då alla är anskilda individer!

skrollan
0

Ja då sved det i mamma hjärtat när dem gjorde så :( ja Chippen sitter pga av binjurarna. Groggie satte sig i en kompis tå förr förra helgen och då sitter han tills jag eller husse "lossar" honom. Kompisen enda kommentar var att groggie satt fast i tån och att han vägra släppa och det började göra ont. Innan har det gått bra sedan Chippet sattes in.

JossanH
0

Äsch då söta groggie ;) en liten mysputte är han allt i hemlighet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Haha, jag det försökte jag också säga till gästen ;) Haha