Barn sönder bitet
Fick just denna länk av en kompis i Norge. Verkar som en tam iller har rymt hemifrån och tagit sig in i en bostad, där den bitit ett barn flera gånger i ansiktet :-/
http://www.f-b.no/nyheter/utenriks/selma-ble-angrepet-av-ilder-1.6131926
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det är väl fallet från förra året som blev redan diskuterad här inne eller?
Välkommen till ferretplanet.se :)
Ingen aning. Vet inte att jag sett det tidigare iaf. Men hänger inte här inne så mycket.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Usch, så hemskt! Undrar varför illern fick sådant fnatt…
Tråkig händelse. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ja detta hände i sverige i mars förra året
Illern rymde i januari och det där hände i mars så illern hade blivit förvildad och var antagligen hungrig och rädd.. Den hade väl sökt efter mat och blivit rädd för bebisen så den rivde och bet.. Sånt man får ha i åtanke då den varit utomhus i 2 månader.. Sen att lämna bebisen obevakad är en annan sak.. Vilket djur eller människa somhelst hade kunnat skada bebisen..
#5 Håller med.. det finns många risker med att göra som pappan gjorde där.. Han hade lämnat bebisen ute i sin vagn helt själv och sedan gått in och lyssnat på musik, så han kunde inte ens höra först när bebisen skrek.. Kunde varit en hund, katt eller varför inte en vildråtta.. Att illrar ska få dåligt rykte på grund av detta är inte rättvist.. vi har betydligt många fler olyckor med hundar och barn t ex..

Ja det där vart jättestort när det hände, var nog på alla löpsedar.
Har inte kollat länken men det hände på en altan, alltså inte inomhus, dörren var stängd och pappan lyssnade på musik om jag inte minns fel.
Finns väl flertalet anledningar till hur det kunde hända, illern hade varit på rymmen en längre tid och var troligtvis hungrig, illern kan ha blivit stressad av om bebisen skrek, då spekulerades det i ifall det faktiskt inte var illern utan en fågel som gjort skadorna.
Det som stör mej är hur oaktsam föräldern i fråga varit för djur är alltid djur, inte bara illern utan våra andra husdjur och vilda djur.
Pappan slog ihjäl illern och uttalade sej i media flera gånger om hur hemkt det var att vi hade rovdjur som husdjur, suck.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Då iller är ett ovanligt husdjur ser dom chansen att uppmärksamma det på detta sätt =( En katt hade lika gärna kunnat göra det där. Syster min blev en gång anfallaen av grannens katt. den hoppade fram ur gräset brevid vägen coh bet henne i benet. är ju samma sak. ska vi inte få ha katter efter det?
Sen det om en iller som tydligen hade ätit upp 7 st tår eller fingrar av ett litet barn i USA.. För det första så varför tog den sig in i rummet? Man ska helst ha djuren i ett annat stängt rum under natten om man har barn.. Barnet var knappt året gammal om jag inte minns fel och illern var 6 månader. För det andra: Hur är det möjligt att en liten iller hinner bita av och äta upp 7 tår/fingrar innan föräldrarna kommer dit? Hur skötte de illern egentligen? Var den så utsvulten att den blev förvildad i hemmet? Man kan spekulera men grunden är att det är människors ansvar att se till så sådant inte händer. Man lämnar inte barn utan uppsyn om det finns djur i närheten. Sen kan man fråga sig vad illerägaren gjort då illern rymde.. Om h*n anmälde illern försvunnen, satte upp lappar osv.. Och hur pass hanterad illern var innan den rymde..

#9 jag gissar på att den illern rymt från farm =(
Det ligger ofta mer till grund än det msn får läsa om.
Tex det som skrivs om illern i USA, där det kröp fram att familjen fått anmärkningar på vanvård för husdjur tidigare, att djuren inte fått mat som de skulle och att illern bitit barnet ganska illa vid tidigare tillfälle.
Ang denna iller i Sverige så ska flera ha sett illern utan att försöka hjälpa den. Illern var förmodligen totalt utsvulten.
Det är nog få fall där djur skadat barn där inte djuret varit misskött eller varit utsvultet eller där barnet inte varit under uppsikt så att föräldrarna inte varit uppmärksamma.. Det är mycket sällan ett vanligt husdjur får chansen att skada ett barn på det sättet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mm precis det ligger mycket bakom.. Media tar bara upp här och nu historien när bakgrunden är väldigt viktig.. Vet några som är rädda för iller och de hänvisar till Selma artikeln men de läser inte allt känns det som.. Bara "Iller attackerade bebis!". Senaste som hänvisade till artikeln så förklarade jag att illern varit ute i 2 månader under våren då det fortfarande är kallt så den var nog rädd och utsvulten.. Och säkert frusen eller skadad..

Att hänvisa till liknande händelser för att visa hur olämpligt något är känns bara så trångsynt, det finns människor som äter människor, gör personskador på olika vis, barn som mördat barn, katter som legat ihjäl barn, hundar som både skadat, dödat eller ätit upp människor men det är inget generellt förekommande utan tragiska olyckor under tragiska omständigheter.
De flesta av oss dödar olika djur enbart för att äta upp dem.
Äta är något alla djur gör för att överleva, ser inget konstigt i det.
Tycker bara att det är tragiskt när vi människor inte ser vårat egna ansvar.
Just "barn som dödar barn" faktumet är ju ett väldigt bra motargument till just "att ha rovdjur som husdjur". (Hund och katt btw???) Då ska vi ju inte ha barn heller för att barn är en risk för barn… :P
fyfan vad vidrigt, no offence men nu blev jag heelt avskräckt för illrar faktiskt. tänk er ett lömskt djur som smiter upp i en barnvagn och vill äta ett barn spelar ingen roll vilket djur det än är.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

#15 Jag ska genast gå och berätta för våra illrar att dom är lömska jävlar som borde äta barn. Jag tror nämlien dom missade det i sin utbildning… senast imorse låg Valle som en trasa tvärs över mina fötter och var social och sällskaplig.
Ja, illrar kan skada, hundar med, och katter och definitivt större papegojor… och ormar och spindlar…
Haha Hanna! Kan du lära Millan samtidigt?
Hon älskar nämligen barn och gör allt för att få vara med barn, hon har inte förstått att hon ska tugga dom i ansiktet, hon slickar bara en massa :P
Barnen kan misshandla henne brutalt och hon älskar dom lika mycket ändå..? :P
Hälsningar Malin
#15 När jag var liten så skulle jag klappa en hund som jag varit i kontakt med under hela mitt då korta liv. Den bara högg mig i handen helt utan anledning.
Skulle även till skolan en dag och så kom en katt som strök sig emot mitt ben och kurrade, så då klappade jag den. Då flög den på min arm och rev sönder hela den.
Det har satt sina spår, men jag tror ju fortfarande inte att alla katter och hundar är farliga, blodtörstiga bestar.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#16 menar att det är hemskt när man tänkte på hur det antagligen gått till. skrev även att det inte spelar roll vilket djur det än är
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#15 Som det stod i artikeln och som vi skrivit tidigare så hade illern rymt 2 månader innan och eftersom det ofta är kallt under januari-mars så fanns det väl inte så mycket föda utomhus så den sökte väl sig till villaområden och ville väl undersöka barnvagnen, se om det fanns mat, om det gick att göra den till ett bo eller något och så hittar den ett barn där som troligen blev rädd och då blev illern också rädd och klöste och bet..
Jag tycker att föräldern till barnet gjorde fel i och med att han lämnade barnet ensam utomhus i barnvagnen och dessutom så var hon instoppad i en filt eller hur det nu var så bara huvudet stack upp.. Han hade gått in för att lyssna på musik. Personligen tycker jag att han kunde sitta utomhus och lyssna på musik med barnet för då har han iallafall uppsikt.
Sedan skulle jag inte låta mina framtida barn vara ensamma med djur överhuvudtaget när de är små. Det ska vara inom uppsikt så man snabbt kan ingripa om det skulle hända något.

#15 Hur många gånger jag än läser ditt inlägg så får jag det till att de flesta av oss här inne har äckliga djur.
Jag måste helt klart ha en grav sinnesrubbning som förra veckan var ute hos en barnfamilj (fyra barn) med min "äckel"-iller Oliver, barnen undrade om de inte kunde få behålla honom och om Oliver kunnat prata hade han frågat när jag egentligen tänkt ge honom en bebis att leka med…
Du kanske bara uttryckt dej otroligt klumpigt men jag tog åtminstone illa upp och om det verkligen är så du känner kan du väl gå in på någon av de andra djursajterna där det inte finns äckliga djur eller åtminstone hålla dina tankar för dej själv.
#22 har aldrig sagt att det är äckliga djur, sa att jag blev avskräckt av illrar och att det inte spelar roll vilket djur det är, det är en äcklig gärning ändå
#22 Håller med, känner som dig..
Men som #15 skrev så är det väl så många människor också känner om de inte har träffat iller tidigare.. Att de är vidriga, farliga och lömska saker som bara skadar.. Den uppfattningen har jag fått..
Okunskap gör att folk blir rädda och har förutfattade meningar om djuret eller vad det nu kan vara.. Det okända är skrämmande. Men vi som har illrar vet att de är fina djur och visst kan de bitas lite speciellt då de är valpar, men vilket djur gör inte det nån gång i sitt liv? Människor är långt värre än djur.. Människor förstör naturen, dödar djur och andra människor.. Människor kan döda enbart för nöjes skull medan djuren gör det för överlevnad.
Jag önskar fler kunde vara lite mer öppensinnade och tänka efter lite.. Se saker från en annan synvinkel.. Om nu illrar vore så hemska, varför finns det så många som har de som husdjur då? Sen att kunna läsa mellan raderna är också viktigt som det faktum att illern varit ute i 2 månader och blivit vild. Sen står det inget om det är en farmariller eller en tamiller, hur mycket ägaren engagerat sig i illern och liknande…
Samma med större hundar som rottweiler, amstaff, dobberman osv.. Vet folk som anser att de är mördarmaskiner.. Djuret FÖDS INTE till att mörda utan djuret blir som man gör det till.. Om inte djuret får det den behöver så blir den såklart frustrerad och det kan leda till aggressivitet..
Blev lite långt nu men.. Det är hur jag tycker iallafall.
Ja det är väl klart.
Men mördare är inte heller äckliga, dom har ju bara en psykisk störning

#23 Ne men vidriga. Vet inte om det är bättre?

#26 Delvis sant, vissa mördare har konstaterats ha psykisks störningar och andra inte, därför det finns rättpsykiatriska undersökningar. Så mördare dom är inte vidriga ifall de har en psykisk störning men djur är vidriga om de går på människor oavsett omständigheter?
Det är rovdjur vi har, blir de hungriga ser de till att skaffa mat, blir de rädda försvarar de sig.
Håller vi dem mätta och trygga är risken att sånt här händer väldigt liten.
Sen tycker jag det är oerhört oansvarigt att låta sitt barn sova ute obevakat. Det finns många rovdjur som kan skada men de gör det inte av elakhet utan för att de är just djur.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Pappan hade många olika historier om hur illern dog. I telefon till mig så vred han nacken av den stackars lilla och när jag pratade med kommunen fick dem ta hand om illern pga inre skador när "pappan" kastade iväg illern. Så tråkigt att jag själv aldrig stötte på din lilla eftersom det var samma område!