brunst
Jag behöver hjälp nu
Mr.frost's ena kula har kommit ner nu och han är jätte brunstig han drar runt på mercedez och lägger sig på henne även fast hon säger ifrån. Vet inte riktigt hur vi ska göra kan ju inte kastrera honom förren hans andra kula har kommit ner.
Vi bor i en liten 1:a med dålig planlösning alltså hall och kök och vardagsrum, just nu är han instängd i köket när vi inte är hemma och båda har blivit vädigt uttråkade av att inte vara tillsammans..
Behöver hjälp vad kan man göra??
Hur lång tid kan det ta innan hans andra kula kommer ner? den kom ner för snart 2veckor sedan

Han kanske bara har en kula? :P
golf.ifokus.se
#1 hehe enligt veterinärs besiktningen har han två:P

Med tanke på hans föräldrar och bristen på info om hans härkomst kan han mycket väl vara kryptochid.
Du kan ju fortfarande kastrera honom men då krävs det en operation som gör att man går in i buken och plockar ut den andra kulan den vägen. Eller så väntar du och ser ifall nåt händer.

Alltså, han har inte bråck eller så då så den andra inte tänker komma ner?
golf.ifokus.se
#3 en dum fråga kanske men vad är kryptochid?? Jo vet att man kan kastrera honom men att dom måste gräva fram den andra kulan, men tänkte om man kunde sätta i suprelorin chip i honom nu eller om man måste vänta ut den andra kulan innan?
Brukar kulorna komma ner nästan samtidigt? är inte så erfaren av hanar:S
#4 har ingen aning

Melwin fick sina samtidigt, annars vet jag inte, har inte kollat in någon annans kulor :P
golf.ifokus.se
#6 haha okej:P

Det är när en eller båda kulorna inte vandrar ner som de ska. Den som ligger kvar måste man operera bort för det är stor risk för cancer. Det betyder alltså att är han krypto så måste kulan ut vare sig du chippar eller inte.
Illrar som är kryptochida ska man absolut inte avla på då det är ärftligt.
Hanarnas båda kulor ska ha fallit ner innan de flyttar hemifrån och de ska alltså ha båda nere vid en veterinärsbesiktning, annars får man en anmärkning på det. Så har inte båda kommit nu så bör han kollas.
Du kan nog hitta en massa info på nätet om det om du söker.
#8 okej, usch vad tråkigt, då blir det att ringa veterinär i morgon och kolla vad dom säger och vad det kostar:S det lär ju inte kosta som en kastrering precis

Har för mig att det är rätt så mycket dyrare än en vanlig kastrering. Men det beror kanske lite på var man bor också.

Det är ju också möjligt att veterinären säger att ni ska vänta ett tag till och se. Det kanske finns en möjlighet att den ramlar ner självmant.
Jag skulle def vänta en tid till och se vad som händer. Har för mig att jag har läst om folk som haft krypto-illrar som fått ned sin sista kula en hel säsong för sent, men att den iaf har kommit ned.. Men vet inte hur länge man bör vänta med att plocka ut den om det är så att den aldrig åker ned.
När du säger att han är brunstig, är han verkligen det eller tycker ni bara att han är lite "på" er hona??
En brunstig hane stinker betyyydligt mer än en icke brunstig hane. När en hane går från valp till "man" (inte brunstig utan bara till att bli vuxen) så blir deras lukt starkare, men inte alls som en iller i brunst. Du känner så fort du kommer innanför dörren att det finns en herre i brunst där.
Kulorna växer och blir rejält stora om hanen är brunst. Ibland stora som valnötter.
En brunstig hane brukar även revirmarkera på allt (och alla). Kiss ska dras på varenda kant som står upp.
En hane brukar vanligtvis inte gå i brunst förrän till våren.
Det är inte bara så då att han känner att han börjar bli så pass gammal nu att han faktiskt kan försöka plocka ned Mercedez från att vara högst i rang? Marcello gör så på skit hela tiden. Att ta i nacken och släpa är ju ett rangbeteende och behöver inte nödvändigtvis ha med parning att göra.
Ser ni några tecken på att han faktiskt vill para sig med henne eller ställer han sig bara över henne och har ett lättare tag i nacken? En iller som försöker para sig håller sig fast, böjer kroppen och biter tag riktigt ordentligt för att han ska komma åt att göra det han har tänkt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
TS…Du kan kastrera honom kemiskt nu, så minska problemen med brunsten och Merceders får det lite lugnare om en tid.
Sedan kan du välja om du ska göra en vanlig kastrering eller sätta i ett nytt chip, när det gamla slutar verka.
Risken för canser i testikeln, är inte större för en krypt hane, än för en kemiskt kastrerad hane. Testiklarna finns kvar hos båda.
#11 okej, har inte fått tag på våran veterinär ännu, vi har nämligen ingen illerkunnig veterinär här i stan eller i närheten förutom i stockholm,men dom har kontakt med Marianne tornvall ifall det har med iller att göra.
#12 Mr.frost stinker väldigt mycket mera nu än tidigare och går och drar sig på allt han kommer åt,han juckar även mot han favvo nalle:/ tyckte det var tidigt jag med eftersom dom brukar gå i brunst på våren:S..
#13 okej, så man kan sätta i chip nu och vänta med att kastrera honom till han går i brunst igen.
Just nu kan dom inte vara tillsammans för han har rivit upp med en tand i hennes nacke och varje gång han tar där så skriker hon så får försöka hålla koll när dom är ihop vilket dom är hela tiden när vi har koll och är hemma då istort sätt hela tiden då vi är arbetslösa och nästan alltid hemma.
#13 Hos en kryptochid hund ökar risken för tumörer i den eller de testiklar som inte vandrat ned till pungen så det är därför man ofta väljer att operera, för att undvika den ökade risken för cancer. Skulle tro att det är samma hos iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 Som sagt, när dom blir "vuxna" vid 5-6 mån ålder så börjar dom lukta väldigt mycket mer än innan.. ändå inte i närheten av brunst ;)
Dom stryker sig också mot det mesta men kissar inte så som en runstig hane gör. Dom kissar verkligen på allt! (vet en brusntig hane som höll om alla stolsben i köket och kissade på dessa…)
Kulorna blir betydligt större. Hur stora är hans? som ärtor eller valnötter?
Du kan ju sätta in chippet nu och besluta om du ska operera den kulan som inte kommit ned senare.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Flikar in med en nyfiken fråga:
Om man då chippar fastän ena kulan inte ramlat ner, hindrar man att den eventuellt kommer att göra det, eller fortskrider den processen ändå?
#17 Jag tänkte samma sak faktiskt.. Men eftersom det inte ska kräva en brunst för att kulan ska trilla ned så borde det inte spela så stor roll.. Men å andra sidan är det ju ingen vanlig situation så det kanske krävs en brunst för att den ska trilla ned, om den nu ens gör det..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 Ja, det känns ju som att det ändå borde ha med hormonernas framfart att göra att de trillar ner från första början, och det hindrar man väl genom att sätta i ett chip, så då borde man ju hindra kulan från att trilla ner också?
Klurigt!

Ni skriver att en hane inte ska revira överallt om den inte är i brunst ? Men Nhero revirar överallt, t.o.m på MIG! Och hans nötter är som två ärtor i stlk. Han luktar vuxen iller, men inte brunstig.
#15 "Hos en kryptochid hund ökar risken för tumörer i den eller de testiklar som inte vandrat ned till pungen"
Jo, risken för canser ökar, eftersom tesikeln finns kvar i kroppen. Testiklarna finns kvar i kroppen även när man gör en kemisk kastrering, så riskfaktorn är lika hög. Orsaken till att en eller flera testiklar inte vandrar ner, ligger vanligtvis i att passagen ner till pungen inte är helt okey.

Enligt allt jag läst så ökar risken för cancer om testikeln är kvar UPPE i kroppen, alltså inte ifall den är kvar nere i pungen.
Och tydligen ska riskerna öka ganska rejält också.
#22 enligt vad MarianneT har svarat på frågor ang. chipet, så är det testiklarna (för honor livmoder/äggstockar) som är cancerbenägna organ när dom är kvar.
Det är därför hon inte vågar svara på, om vi byter binjurecancer, mot livmodercancer/äggstockscancer (honor), testikelcancer (hanar), när vi gör kemisk kastrering, isf. kirurgisk. Det kommer (enl. MarianneT) att ta många år innan vi vet något resultat.

En testikel kan vandra upp eller ner fram till 6 månaders ålder, så det finns ingen garanti för att en valp inte är kryptorchid även om den hade båda kulorna i pungen vid vet-besitningen. Om den inte är nere vid 6 månader (för hund, har dålig koll vilken ålder som gäler för iller) så kan man välja att operera. Risken för tumörer ökar med 10-15% har jag för mig.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#23 Men skillnaden på en kryptohane och en kemiskt kastrerad hane är ju att jag kan känna pungkulor på min kemiskt kastrerade. De är små och hänger inte långt nere men de är inte uppe inne i buken där de faktiskt kan orsaka mer skada vilket är ganska så väldokumenterat. Det är en viss skillnad däremellan ändå.
Med det inte sagt att det inte finns någon cancerrisk för att de hänger där de ska och är kemiskt kastrerade, bara att det torde vara en större risk när de ligger uppe i buken där man vet att de kan ge problem.
Paulina
#23 Det är klart att man kan få cancer i testiklarna när man inte kastrerar men risken ökar (ännu mer) om testikeln ligger kvar inne i buken än om den ligger nere i pungen. Ska man se till hundar så är det inte så väldigt vanligt att man kastrerar hanhundar (inte på samma vis som med iller och katt) men där är det alltså många som väljer operation på en kryptochid hane då den testikel som ligger i buken har lättare för att utveckla cancer än den som ligger i pungen.
Så det har egentligen inte med chippningen att göra. Att risken ökar när man inte kastrerar är ju en sak, men att risken ökar ytterligare när den ligger i buken är en helt annan sak.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Även om vi kan palpera testiklarna, så är dom fortfarande cancerbenägna organ.
Och enl. MarianneT (som det i flera trådar hänvisas till som, den kunnigaste illerveterinären i Sverige och den veterinär som har mest kunskap, när det gäller kemisk kastrering) så är det en risk att vi byter binjuretumör (cancer) mot testikelcancer på hanarna, när vi kastrerar dom kemiskt.
#27 Jag har inte sagt annat, vilket jag påpekade ^^
Det jag menade var att det finns en förhöjd risk när de ligger i bukhålan - där de är opalperbara. Det vet vi för faktum. Sen kan de givetvis få cancer i testiklarna oavsett, men risken är förhöjd för kryptohanar.
Jag tvivlar inte alls på Mariannes kunskap, tvärtom. Men det har ju inte riktigt med saken att göra här. Hon har, såvitt jag vet, inte uttalat sig om kryptohanar vs. kemiskt kastrerade vs. intakta.
Paulina

Frågan var ju om kryptochida hanar har större risk för att få cancer, vilket de har.
Inte om fördelar/nackdelar kemisk kastrering.
#28 Risken är förhöjd för båda sorterna, jmf. med en hane som fått testiklarna borttagna.
Skillnaden i procentuell risk mellan en krypt hane och en kemiskt kastrerad hane är för tidigt att uttala sig om, eftersom det (enl. Marianne) är för tidigt för att svara på, om vi byter binjurecancer, testikelcancer, när vi gör kemisk kastrering.
Ett förslag…den som vill ha svar, går in på deras hemsida och frågar MarianneT, eftersom jag endast kan referera till de svar jag fått och MarianneT kan mycket väl ha fått ny info. sedan jag senast ställde frågor.
Men man kan ju egentligen inte göra en jämförelse för risken med testikelcancer och ta med en kastrat.. Givetvis är det då en högre risk för båda andra, eftersom de kan få cancer i en kroppsdel de har kvar.
Och ja, vi vet inte om vi byter ut cancerformer men den diskussionen har egentligen inte med den här tråden att göra. Vi vet inte på den fronten, det kommer visa sig. Det man däremot faktiskt vet är att det finns en förhöjd risk om testikeln ligger i bukhålan.
Jag säger det inte för att "försköna" eller sätta kemisk kastrering i god dager då det inte handlar om det. En kryptohane löper en större risk att drabbas av cancer än en intakt men icke krypto. Sen vad man ska göra åt det och hur man ska ta illern ur brunst är ju egentligen en helt annan diskussion :)
Paulina
Jag tror du missförstår diskussionen här Ammi. Säg att det är 20% chans att en iller som är okastrerad får testikelcancer. Är sedan en av testiklarna kvar uppe i buken (kryptochid hane) så ökar risken ytterligare med 30%. Förstår du skillnaden?
Du har ju alltid en risk när du behåller organen- självklart- men den ökar ytterligare om testikeln ligger i buken och inte nere i pungen.
läs lite om kryptochida hundhanar så kanske du förstår vad vi menar. Där är det vanligt att hanarna är okastrerade men ligger ena kulan kvar uppe i buken väljer man operation (vilket man förmodligen inte skulle göra om risken var den samma som att hålla hunden okastrerad och man inte har planer på att kastrera den) för att minska risken för testikelcancer, inte för att man tar bort testikeln utan för att testikeln är mer tumörsbenägen när den ligger i buken gentemot pungen..
Sök lite på goggle så får du se att man råder till att kastrera kryptochida hundar för att testikeln i buken är mer tumörsbenägen än om den skulle ligga i pungen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har missat detta men hur gick det med frost?
Vi var till vetrinären med frost och satte i ett chip ringde marianne och rådfråga henne och ho. Tyckte vi skulle sätta i chipet för att se om båda kommer ner vid nästa brunst tillfälle just nu är han inte i brunst än. Men blir antagligen att kastrera honom nästa gång han är i brunst. Vilket lär bli ett stort ingrepp om inte båda kulorna kommer ner den här gången.
Intressant diskussion om testiklarna här. Något som alla missade att peka ut är ju pungens funktion. Testiklarna måste hållas i en viss temperatur och det är därför som de vandrar ner i en pung, där de har möjlighet att reglera temperaturen. Är det kallt så kryper de upp mot kroppen och tvärt om. En testikel som inte vandrar ner i pungen läper större risk för tumörer eftersom den inte kan reglera temperaturen.
Dock testiklar i pung är ett naturligt organ, och även om dessa löper risk för tumörer så kan vi ju inte neka att det är så naturen och evolutionen skapat våra hanar. Testiklar finns av en orsak och ska inte ses bara som en "tumör-magnet". Hanar av olika djurslag som används i avel har ju sina testiklar kvar och det är ett fåtal som faktiskt får tumörer. Sedan de som inte ska avlas med kastreras ju mest för att få bort oönskade beteenden som uppstår med en sexuellt frustrerad hane.

#34 Vad härligt håller tummarna att båda kulorna vill komma ner nästa gång så det inte behöver bli ett stort ingrepp
Precis som du säger är det förstås pga temperaturen som testikeln lättare kan drabbas av cancer hos en kryptokid hane. Detta har diskuterats i en annan tråd där vi diskuterade chippets inverkan på testiklarnas placering i kroppen. Man känner lätt testiklarna på en chippkastrerad hane som små ärtor precis vid/i pungen. De drar sig inte längre upp i kroppen än hos en intakt hane som är helt ur brunst. Självklart kan det finnas undantag, men detta är mina och många andras erfarenheter av chippkastrering och testikelplacering.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#37 Jo jag såg den tråden efter jag postat här^^
Becka, jag skulle råda till ett ultraljud innan operation. Är han väldigt rund om magen så det är svårt att palpera?
Jag ångrar att jag inte gjorde ultraljud eftersom ingeppet på Blight blev så stort. Men iom att det stod i besiktningsprotokollet att han hade båda testiklarna så utgick jag ifrån att det fanns en testikel till.