Ferret safe peanuts??
Har någon testat detta?? När jag letade efter bilder på ideer för iller rum har jag hittat massa kort med typ baljor, lådor osv fyllda med…tjaaa jag visste inte riktig vad var detta men det fanns verkligen överallt - känns som stor poppis utomlands. Nu vet jag att det är nåt som heter ferret safe peanuts och det är nämligen stärkelse från majs eller potatis. Tror ni att det är nåt bra för en iller? Som sagt verkar vara en riktig poppis utomlands och kan inte hitta någon info ifall det finns någon iller som blev sjuk eller förstoppad av detta..Och det verkar vara en riktig bra och rolig alternativ till vanliga grävlådor fyllda med jord… Har någon testat detta förut eller vet om det går att köpa i sverige??
Här kommer en bild: Bilden kommer från holisticferret.proboards.com
Välkommen till ferretplanet.se :)

hehe ser ut som frigoliten som brukar vara i tv och stereo kartonger =)
Jo såna där "peanuts" av frigolit är nog inte så bra om illrarna äter eftersom de kan fastna i magen, men som Kredka skriver finns en variant gjord på majsstärkelse och de är ätbara. I.a.f. för oss människor.
I vilket fall så "smälter" de som ihop när de blir blöta. Ungefär som popcorn gör fast ännu mer.
Borde funka för iller. De kanske inte ska äta några mänder av det men det borde inte vara nån större risk för stopp i magen om de i nått obevakat ögonblick tuggar i sig en bit.
Kanske funkar med majskrokar för barn?
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

jag hade aldrig vågat testa, och absolut inte om det är av majsstärkelse..

Haha Jag tänkte också på majskrokar men usch så dyrt i mängder!
Jag hittade folk som testade detta och dem är väldigt nöjda, säger att peanuts smälter helt vid kontakt med vatten -alltså en iller en inte kapabel att äta upp den, då den försvinner ;) och så fort försöker dem äta upp den och den smälter så börjar dem spotta ut den ;) Den dammar inte så ingen fara för ögon eller näsa heller ;) Hahahah gissa nu vad ska mina pälsar få?? Äntligen slipper jag jord i grävlåda! :D

jag skulle inte våga testa iaf då iller iaf får i sig stärkelsen. då har jag hellre jord och sand som är naturligt

nja jag skulle endå inte riksera något. jord eller en låda med par boilled ris skulle jag hellre rekomendera.

Låda med tidningspapper som prasslar ;)

#9 papperspåse! vad vore livet utan papperspåsar ;)
#8 Vi körde med ris i grävlådan till en början men Bogey började äta av det. Det passerade visserligenm rakt igenom honom men han åt inte så mycket annat under under några få dagar tills vi upptäckte varför.
Kan inte tänka mig att en majspuff av det där slaget skulle kunna ge några större problem än ris. Visst, får du en iller som får smak på dem och börjar äta dem istället för mat så är det förstås ett problem men det upptäckte vi att även ris kan vara.
Utfodrar du med torrfoder får de ändå i sig en del stärkelse i någon form, så jag skulle kunna tänka mig testa sånt där packmaterial men inte utan uppsikt.
som sagt dem där puffarna smälter (inte kladar sig som majskrokar) vid kontakt med vatten/ blöt så illrarna kan inte äta upp dem, plus att dem brörjar spotta ut det när det börjar smälta i munnen på dem ;) en person på annan forum har lagt ut en film på hennes illrar där man ser hur dem spottar ut detta.
undrar om någon vet hur heter dem i Sverige och hur mycket ungefär kostar dem? Såg att tex 200l påse kan kosta ca 50 kr så jag undrar hur mycket kostar det här på plats :)

#10 haha japp här gör man djurens dag om man lägger en sådan på golvet ;)
#12 kan du länka till den filmen? Har ingen aning om vart dessa sälj då jag aldrig tidigare hört talas om dom
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kan man se i ca sekund 18 till 20 att en iller hoppar ut med peanutsen i munnen från låda men sedan spottar ut den och lämnar ifred för att leka vidare -som ägaren själv skrev den började smälta i munnen så illern spottade ut den ;) inget roligt att tugga på nåt som försvinner
Hi hi, skulle också vilja veta var man köper det, är man med och leker med dom och har uppsikt är det ingen fara, illrarna verkade ha jätteskoj på videon.
Svårt att hitta nån som säljer såna där "majschips"
Här har en i.a.f. såna i storpåse till salu, fast slut i lager.
http://www.lilon.se/foerpackningschips-miljoechips-p-3151.html
Sen hittade jag en tillverkare av "miljöchips" som finns i Tidaholm
http://www.miljochips.se/
Men om de fortfarande tilverkar dessa vet jag inte men nån som bor i krokarna runt Tidaholm kanske kan åka förbi o kolla.
Kontorvaruhuset har haft men nu utgått ur sortimentet.
http://www.kvh.se/Article.aspx?article_id=20100111132539VSKYRLV2QQH7Q6EOBN
ersättningsartikel är av polystyren och förmodligen inte lämpligt för illrar.
#16 Hade jag haft bilen kvar, så hade jag kunnat kolla. Får hoppas någon annan har möjlighet.
#16 oj då! dem var dyra dem i första länken…800 kr för 500 l ush… då väljer jag att köpa 200 l för 50 kr ;)
njaa…då blir det att lägga en beställning och invänta tills dem kommer :)

#18 men om du redan vet vart du kan köpa så varför frågar du efter det?
#19 jag hittade idag vart kan man köpa dem men det är inte i sverige så därför frågade jag om vart kan man köpa dem i sverige ;)

#20 jaha okej. men är det dyr frakt från där du hittat då?
#21 väntar nu på svar från dem som säljer annars ska jag kolla runt med kurir firmor eller posten ;)
Firman som har dem skickar inte paket till utlandet så jag bad en kompis att köpa och skicka den åt mig och det blev för 200 liter plus frakt ca 250 kr :)

#23 men då fick du ju till mer än halva priset var dom tar här i sverige =)
#24 jag tog snabb paket med vanligt post och det gick på 200 kr alltsa själva peanuts kostade 50 kr ;) när jag har testat dem och ska beställa mer så ska jag hitta nån transport firma och då blir det mycket billigare med frakt ;) nu vill jag bara testa och vill ha det snabbt ;)
Sett såna där peanuts för länge sen o velat testat men den illeraffären shippar inte internationellt :( Så det är super lyxigt att du kredka lyckats fixa det o så billigt! :D Om det funkar bra kanske det är nåt för Ferretplanet o börja sälja ;)

#25 ja och kan du hitta en bra firma att skicka med kanske du kan sälja det genom butiken om andra vill ha detta =)
#16 jag bor i Tidaholm;) Dessutom typ granne med byggnaden! Kan gå o höra med dom om ni bara säger vad för info ni vill ha:)
#28 Först och främst om de säljer till privatpersoner och i så fall förpackningsstorlekar, pris och fraktkostnader inom svea rike.
Det vad jag kan komma på så här på rak arm nu när hjärnan börjar gå ner på "stand by"
Kikar på detta imorgon om dom inte har öppet när jag kommer hem ikväll:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hahahha dem är helt underbara :D roligast att dem prasslar till när gubbarna leker i dem så det ger lite extra spänning :D Endast Nikodem försökte äta upp dem men snabbt började spotta ut och ingen mer försöker att knappra på dem ;) istället så var det fullt rulle här ;) och nu har jag några väääldigt trötta gubbar under soffan ;)

Mysiga killar!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#31 Verkar roligt för dem. Synd att de där majspuffarna är så svåra att få tag på härikring. Jag såg Kontorsvaruhuset har haft såna men gått över till syntetiska istället.