Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1391 ggr
Nilam
0

Seg i löp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran lilla Frysa här hemma har börjat lukta, så jag anar att löpet är på gång, men det syns inget på hennes kön. Tycker att hon är lite seg att komma igång, vi är en bit in på våren nu. Lyssa som är ett år äldre var i full löp redan i slutet av januari förra året. Och där slutar våran erfarenhet av illrar^^

Ska jag vänta tills könet svullnar upp innan vi sätter in implantatet? Finns det några negativa effekter av att kastrera innan de är i fullt löp? Hon började lukta illa för flera veckor sen och det är ju nästan så man inte vill gosa med henne nuSkrikandes

IzzyR0xx
0

Syntes ingenting på Aimée heller men hon blev kirurgiskt kastrerad förra veckan och mår bra. Aimée är Frysas syster.

FerretCrow
0

Ska du sätta in ett implantat tror jag ej det spelar någon roll. när man kastrera lirurgiskt brukar veterinären vilja att honan är i full brunst då dom har lättare att få ut allt som ska ut =)

UlrikaD
0

Implantat kan du sätta nu direkt, det spelar ingen roll.

Men hur luktar hon? Har aldrig direkt känt på lukten på mina honor att de börjat löpa.

Gwen har ju brunstat ett tag nu och jag var tvungen att stoppa näsan i pälsen på henne, men jag känner ingenting. Eller så är jag helt förstörd i näsan helt enkelt:)

Doktor-och-Designer
0

Som Ulrika har skrivit så kan du sätta in implantatet nu om du vill. Annars kanske det är dags för ett bad om hon gör som syrran gjorde i dag, sov i toalådan ;)

FerretCrow
0

#4 men hallå. en sådann smutsfia vill vi inte komma och hälsa på ;)

Doktor-och-Designer
0

#5 Haha, jag får försvara henne med att säga att lådan var precis rengjord och nya fräscha pellets hade fyllts på när hon la sig där och sov. Det mest komiska i det hela var att när jag kollade till henne lite senare så hade tydligen någon av de andra blivit nödig och lagt en stor korv på lådan, men så långt bort från Isa som möjligt och hon verkade inte ha vaknat Tungan ute

Nilam
0

Då ska vi se till att beställa tid hos veterinären då :)

Det är ju inte så att hon stinker upp hela rummet, men har man henne under näsan så känner man en rätt frän lukt. Sedan kanske vi är lite känsligare än såna som har haft iller flera år eller lever med 5-6 illrar ;) Vi skaffade första illern för ett år sen och har nu vant oss vid en rätt så luktfri iller ^^

FerretCrow
1

#6 eller så somnade tösen om av ångorna =) hihi

VeronicaKahlbäck
0

Känner att en av mina honor också fått en starkare doft men inte visar några andra tecken på att vara på väg in i brunst, hon är dock chippad (april, -10) så jag får snällt vänta med att chippa om då jag inte vill ha "dubbla chip":)

Tycker det är otroligt olika mellan olika honor hur de luktar, har inte träffat någon som luktar som en hane snarare att de luktar mer iller när de närmar sej.

Att chippa i tid har sina fördelar, bland annat att man minskar risken att honan ska bli skendräktig avsevärt.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

Jag skulle nog sätta in ett chipp så fort som möjligt för att, som Veronica skriver, minska risken för skendräkrighet. Jag har känt att löpande honor kan lukta riktigt starkt. Det är som med hanar, vissa luktar mer, andra mindre. Och alla veterinärer vill inte att honan ska löpa när de kastrerar kirurgiskt. Det är lättare att se det som ska tas bort, men risken för blödning ökar också så det är olika från veterinär till veterinär.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

jossan jag skrev oxå att dom brukar vilja det inte att dom VILL det Glad

skall man kastrera kirurgiskt är det nog bäst att fråga veterinären man ska till vad den föredrar helt enkelt.

JossanH
0

Och förresten, kanske du är känsligare mot starkare illerlukt nu när du är gravid? Själv höll jag på att spy av lukten av brunstig illerhane.. :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#12 ja så kan det oxå vara. jag var fasen känslig mot allt.

Nilam
0

#12 Jo, jag avskyr de flesta lukter just nu. Speciellt stekt ägg! (Så lever man med en man som vill ha stekta ägg till frukost) Skrikandes

FerretCrow
0

#14 grattis till magen. haha många reagerar på stek os

Nilam
0

#15 Tack, men den magen är rätt stor nu (38 veckor gånget), så går bara runt och väntar på att bebisen ska ploppa ut ;)

FerretCrow
0

#16 oj då är det pirrigaste tiden alltså =)

Nilam
0

# Japp ^^ Haha synd att jag inte fick bild på Frysa när jag skulle ge henne lite godis idag och hon hoppade upp i mitt knä och satte upp framtassarna på min mage xD

FerretCrow
0

#18 gillar dom att sova på din mage? vi hade en katt som hatade att gosa men då jag blev gravid och fick rejäl mage så var hon som besatt och skulle ligga och vakta magen konstant.

Nilam
0

#19 Nää den är för rund ^^ De glider bara av den. Lyssa låg på min mage förut när den var lite mindre och bebisen började sparka, men Lyssa förstod nog inte att det inte var mina magmuskler som hoppade utan faktiskt någon från insidan ;)

FerretCrow
0

#20 haha sparkande struntade katten i totalt. och på slutet då hon låg där blev nog pojken i magen less för attans vad han kunde sätta igång när katten la sig. men hon skumpade bara på i sin sömn ;)

Nilam
0

#20 Haha ^^ En fd granne till mig berättade att när hon var gravid så satt hennes lilla hund mot magen, och när bebisen sparkade på honom stirrade han på magen och tassade tillbaka xD

Sarah
0

Sätt i chip direkt, kan man slippa skendräktig hona och bebis så skulle jag se till att slippa det :) Skendräktiga honor kan vara hysteriskt jobbiga.

Nilam
0

Kan dem bli skendräktiga utan att ha träffat en hane? Trodde de bara fortsatte i löp tills de blev parade.

VeronicaKahlbäck
0

#24 De kan bli skendräktiga även utav andra djur i hemmet eller suprelorinchippet, enkelt förklarat sätter ägglossning igång och honan blir därmed skendräktig.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sarah
0

De blir skendräktiga då de tas ur löp utan att ha bebisar på plats :) Därav det trevliga att inte få dem i löp.

JossanH
0

#24 Chippar du i löpet reagerar kroppen på honan som om hon blivit parad (tas ur löp) och kan därför bli ganska så jobbig att ha och göra med under skendräktigheten. Ännu värre om hon får för sig att ta dig eller din man som valp. För då blir hon mycket bestämd och "sur" på er när ni inte bara vill ligga still och bli omhändertagna av Frysa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Även om hon tar ngt annat som bebis kan det bli jobbigt :) Tjejen försvarade sina bebisar mot mitt ex. Kom han nära gick hon till attack. Den ena bebisen, ett torkat hamburgebröd, kunde även hittas på de mest märkliga platser, typ i tvättmaskinen osv. Sen är det väldigt jobbigt för andra illrar i hemmet om de råkar bli bebis. Då blir de runtsläpade på, precis som hamburgebrödet, men stressen hos honan blir lite större då illrarna går iväg från de valda gömställena… Jag har fått sära på illrar under skendräktighet, men det mår honan inte heller bra av. Skulle säga att skendräktighet är det ngt av det jobbigaste med illrar.

Nilam
0

Oj, det låter inte kul. Lyssa blev ju kastrerad när hon var inne i löp, så hon visade aldrig sånt här beteende. Det enda som tyder på att Frysa är på väg in i löp är lukten, annars är hon hur go som helst. Verkar inte uppstressad eller "brunstigt sur" så det är väl lagom att sätta in chippet nu då. :)

Sarah
0

Det är just om de blir kastrerade i löp som de kan få det beteendet. Ni hade tur som slapp det :)

Nilam
0

#30 Men hur kan de bli skendräktiga om man plockar bort hela fortplantningsorganet? Lyssa är kirurgiskt kastrerad, inte kemiskt.

Frågar för att jag är intresserad av ämnet, inte för att spela dum och reta upp någon ;)

FerretCrow
0

Jag har aldrig heller fått någon hona som blivigt kastrerad kirurgiskt som blivit skendräktig

Sarah
0

#31 ahaaaa, det har jag aldrig haft ngn eftersom jag inte kastrerat i löp :) det får ngn annan svara på :P men, å andra sidan har hannarna som kastreras kirurgiskt fortfarande hormonbildning eller vad man ska kalla det, som hannaM nämner. Förmodligen är det samma med honor, även om jag mest sett fenomenet på hannar.

Nilam
0

#33 Hmm.. bra fråga.. men honornas hormonbildning sitter väl i äggstockarna? Och äggstockarna plockas ju bort.. Tänk, sånt här borde jag minnas från djursjukvården i gymnasiet, men har inte varit insatt på illrar förr :P Känns som att hundar är bra mycket "enklare". På en hund är kirurgisk kastrering alltid att föredra och det finns tydligen inget som tyder på att kemisk kastrering funkar på tikar (enligt veterinären). När det gäller hundar har jag aldrig hört nackdelar när det gäller kirurgisk kastrering på varken honor eller hanar. Det är förvånande att illrar är så olika.

JossanH
0

Antar att det på samma sätt som med hanar är så att honorna kan reagera som att de blivit parade även om kastreringen är kirurgisk. Dock är det, som jag förstår det, mycket mer ovanligt med kirurgiskt kastrerade honor som blir skendräktiga efter ingreppet även då de är i löp, än det är med chippkastrerade honor. det borde ju rimligtvis ha med hormonflödet att göra. Själv har jag aldrig ägt en hona så kan inte tala av egna erfarenheter ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus