öronrensning
hur väl ska öronen rensas och gör det ont på dom… det är så himla svaårt att göra det på bobby. en håller och en rensar och han lyckas ändå vri sig som en orm…
Nej, ont ska det inte göra..men det är yterst få som tycker om det. Testa att ta antingen parrafin olja, eller alkoholfri öronrens på topsen, då går det lättare…..eventuellt kan du droppa lite vetegroddsolja på magen så han blir lite distraherad
man kan göra ner topsen rätt långt ner i öronen, eftersom deras hörselgång är L formad är det ytterst svårt att skade deras trumhinnor. men rensa inte för ofta, då ökar bara vax produktionen
ok för det ärså himla svårt… tycker att han luktar konstigt i örat… ska jag gå till en vetrinär då?
nej, öronvaxet lukat ofta rätt skumt. Är vaxet däremot mörkbrun/svart med stark doft, å han kliar sig mycket och/eller skakar mycket på huvuet så kan det vara öronskabb..då bör du åka till en veterinär å få skabbmedel
får dom bara skabb så där eller måste om bli smittade… min katt hade det för några år sen men sen hra det inte kommit tillbaka iaf
de måste träffa ett djur som har skabb, eller vistas i en miljö där ett djur med skabb rätt nyligen befunnit sig….men det är väldigt smittsamt. Men det dyker som sagt inte upp av sig själv ;)

Illrar kan väl få skabb ute i naturen, utan att de träffat andra illrar.
Jag undersöker mina illrars öron kanske 1 gång om året, när vi besöker veterinären. Och mina har under 7 år haft skabb kanske 3-5 ggr… rätt många ggr alltså. Det är inte heller alltid som de kliar sig så där märkbart. Ibland har jag blivit förvånad över veterinärens svar om skabben, iom att de inte kliat sig extra mycket. Som sagt, åk till veterinären, om du anar ugglor i mossen, det är extremt obehagligt med skabb, verkar det som.
Ted tycker inte om att göra rent öronen det enda smo fungerar för att han ska vara lugn är ett tag i nackskinnet stå stödjer jag hans bakben på mitt ben och så rensar jag öronen snabbt.. Kanske inte korrekt att hålla i nackskinnet jag vet inte men det är det enda som fungerar och det gör att det hela går mycket fortare och är över på någon minut jämfört med den evighet det tog innan..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Brukar göra det på mina när dom sover, man får ta det lugnt, men visst dom sprattlar ju en del ändå, fast det brukar faktiskt gå ganska bra ändå!

#8> Om jag gör det på en sovande iller så ser de till att vakna illa kvickt. De är helvakna innan jag fått in hela topsen i örat… *suck*
här hemma kör vi oxå i sömnen… eller när hon är precis nyvaken å fortfarande lite pömsig ;)
Lyllosar er som har en iller som sover illersömn.. Ted vaknar och är klarvaken så fort man kommer i närheten av honom.. va va matte ville du nått? vad ska vi hitta på nu?!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."