Öronskabb m m
Jag märkte igår att Ossians öron som varit skinande rena sedan Classic nu har jääättesmutsiga öron. Han kliar lite mer än vanligt men han går ju igenom ett pälsbyte nu så kliandet kan ju ha mer än en orsak. De har även ändrat lite i formen. De är lite mer utåtstående än förut och förutom att sitta och glo dem i öronen eller kolla i mikroskop, att de kliar m m, finns det andra tecken på skabb?
Har även börjat misstänka att de åkt på en släng mask. Har inte sett något kliande i rumpor eller mask i avföring men Caspian som kom hit i december har lagt på sig vinterfett i nacke osv men är fortfarande JÄTTEsmal över höftpariet och liksom "insjunken" vid buken och nu börjar Ossian gå åt det hållet med! Båda äter Carnia Lynx och de äter som hästar (Speciell Caspian som är den mindre av dem). Att Caspian var smal tänkte jag inte från början eftersom han blev kirurgiskt kastererad av den tidigare ägaren när han var litenliten. Men som sagt, när han blev smällfet och fluffig runt bröst och nacke med så smal vid midjan/höfterna började man höja på ögonbrynen.
Ossian fick Suprelorin för ca 5 veckor sedan och har gått ur brunst helt nu och Caspian är som sagt kirurgiskt kasterad. De är båda knappa året gamla. De äter, busar och är glada som vanligt.
Någon som känner igen något av det här?
Att kolla skabb så är nog bästa sättet att putsa öronen och kolla topsen med förstoringsglas eller fickmikroskop efter krypen.
Hur det är med mask har jag inte koll på.
#1 Ja, jag har försökt att titta nog i öronen men det får jag inte för honom. Inte ens med muta! Då får det bli att höra sig för om någon har ett mikroskop eller så blir det veterinären
Du kan lämna avföringsprov till veterinären, så kan dom kolla ev. mask. Kontakta veterinären innan du samlar in provet, så du vet när du ska samla in resp. lämna in provet.
Ca. 1 matsked från varje iller, separat förpackat och märkt med resp. illers namn.
Jisefin, ring och rådfråga fågelkliniken ist för här inne :)
Hälsningar Malin
#4 Ja, jag ska, men tänkte att det kanske fanns någon här som hade lite erfarenhet så att jag kunde ha lite mer på benen när jag ringde till Fågelkliniken =)