Groggies bajs?
Nu är det andra gången groggie bajsar och det är något gult bubblande i det. Första gången ca ett par veckor sedan var det likadant, misstänkte gummi och började gräva i bajset. Men då jag tog det på en topps så typ sög den upp det och det bubblade lite ?
Nyss bajsade han och det var likadant i det, men hela bajskorven är inte så, utan typ typ två ställen på hela korven.
Vad kan detta vara? Han är ju pigg och allert. Äter dricker och jag märker ingen skillnad på hans allmänna tillstånd? Har dessutom inte träffat andra illrar. Det är skrollan, groggie och våra två katter här hemma..

Det första jag tänker på är inflammerade analkörtlar och att det i så fall är var, det är för tillfället också enda tanken jag har!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Är avföringen i övrigt som den brukar vara i färg, form, storlek och konsistens?
Finns inget annat han kan fått i sej, typ kemikalier av något slag?
Det blir bara på en "korv" och inget mer?
Ja ingen annan förändring vad kan komma på. Dock har vi ju fått tömma analkörtlarna två gånger det senaste året. Så jag får ta honom till doktorn så dem kollar upp det. Något speciellt jag ska be dem göra om dem inte gjort det tidigare?

Tömma, spola och behandla med antibiotika är väl det man kan göra och om det är frekvent återkommande kan man välja operation men sistnämda är en absolut sista utväg.
Att det kommer ut av sej självt kan vara ett bra tecken, analkörtlarna tömmer sej själva regelbundet om de har sin rätta funktion. Att det är var är mindre bra.
Hur känns dom? hårda? större än vanligt? När de är inflammerade/infekterade är de väldigt ömma, hur reagerar han när du känner?
Med hans historik verkar det helt klart mest troligt att det är analkörtlarna.
Lever/njursvikt kan orsaka en gul hinna men då brukar också avföringen vara mörkare oftast åt det gröna hållet och då borde det vara konstant.
Vissa parasiter kan lämna ifrån sej gult "klägg" men då borde du också märka det på ökad eller minskad aptit.
Operera gör jag helst inte igen, det har vi redan gjort för binjurarna. Åh jag kan inte avgöra om dem är annorlunda, har inte känt när dem var fyllde. Det var Marianne som gjorde det vid en årlig undersökning och sedan återigen vid vaccination. Nu har jag dock ca 35 mil dit, så är spolning något alla veterinärer borde kunna? Måste han sövas? När jag rör på varsin sida av rlvhålet så känner jag två kulor och han spänner bakdelen :/
Kom på nu att även sambon tyckt det luktat skunk om honom ofta. Så får ta en tripp till doktorn om dem klarar av det :(
Stackars pojken då… Hoppas att det inte är så allvarligt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag vet faktiskt inte om han behöver sövas, beror på hur han reagerar på det.
Ne operation är en absolut sista utväg inget man rekommenderar.
Att tömma är inget det krävs ett "geni" för men visst är det en fördel om veterinären har erfarenhet men då det är ett vanligt problem hos tex hundar också och det går till väga på samma sätt bara att en iller är mindre så ser jag inga problem att vända sej till en vanlig smådjursveterinär!
Analkörtlarna känner man även om det inte är något problem men de är hårdare (mer spända) och det kan vara svullet runt om, att han dessutom reagerar gör att jag helt klart tror att det är där problemet ligger.
Verkar inte besvärad när han ska utföra sina behov?
Okej, vill verkligen inte behöva söva honom! Funderar på valla i Linköping såna fall, men sövning skrämmer mig otroligt! Hur avgör dem om dem behöver spolas eller inte? Dem har klämts två gånger, ens gången vaken och den andra sövd. Nja, han går ovanligt ofta utanför lådan, som han annars är väldigt duktig på. Ja Jossan, lilla Putte :-(
#9, jag har varit med Willa två gånger på valla just med analkörtelproblem. Första ggn gick det jättebra med en veterinär som verkligen vara kunnig, andra gången gick det sådär och jag kände mig inte så nöjd efteråt då hon inte verkade så säker på vad det var hon gjorde. Minns inte den första veterinärens namn men det var en man och han verkade vara väldigt "bekväm" med illrar, trots att willa bet honom ;) Om du ska till valla be om att få en veterinär som gjort detta flertalet ggr förut! Det ska inte behövas sövning om det inte är alltför allvarligt, eventuellt kanske de kan ge lite lugnande.

#9 Valla har jag vara varit för skabbkoll och vacc vid ett tillfälle, då var dom riktigt trevliga och hanterade alla illrar inkl. mitt bitmonster bra.
Dom har ju rätt mycke personal och man kanske kan be och få någon med lite vana om man förklarar det återkommande problemet.
Tycker att spola är ett bra alternativ eftersom problemet är just återkommande och angående sövningen tycker jag att du ska ta upp med Valla så får du se vad dom säger.
Ja då känns lugnande bättre! När jag och Jossan var där så hade vi Linda, hon sa att dem hade tömt analsäckarna på en iller bara veckan innan. När jag var där med katten jourtid hade vi en Oskar. Är den han så verkar han bra. Jag får ringa imorgon efter katternas kastrering. Är livrädd för sövning. Täcker Agria analsäcks problem?
Jag har ju haft svårt för valla innan Jossan följde med mig eftersom dem gjorde ett misslyckat försök till blodprov på skrollan som jag fick betala för och när vi skulle chippa groggie så fick dem inte in Chippet och fick göra om i samma hål :-( sved i mamma hjärtat!
Jag vill också ha med mig jossan när det gäller blodprov, och när willa chippades så höll jossan i henne hah, jag är för mesig :) Agria täcker analsäcksproblem men hittills har jag inte kommit upp i såna summor, kostade typ 350 kr per gång jag var där!

#13 Du kanske kan flörta med dej någon den här gången med?
Fast för att få någon att närvara när dom tömmer kräver nog tom fjäsk;) Den lukten…
Haha ok :-) ja den lukten, när jag första gången inte var beredd, jag höll i groggie och Marianne skulle bara känna på honom så säger hon helt plötsligt "håller du i honom nu" och så kom lukten och han skrek. Trodde jag skulle svimma! :) jag ska ringa dem och så hoppassar innerligt att dem inte söver vid tömning såna fall!
Nu har ju jag kört igång jobb och grejer så nu har jag tyvärr inte lika lätt att följa med längre.. Jag är alltså hålla-i-personen som alla vill ha med sig haha ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Haha typ Jossan :-) nä men jag är jätte tacksam att du följde med vid blodprovet! :) tycker att dem ska kunna sköta en tömning eventuellt spolning faktiskt. Linda sa ju att hon gjort det fredagen innan vi var där ju