Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1072 ggr
Mixxy
0

Dental Fresh

Jag tänkte kolla om det finns någon med erfarenhet av Dental Fresh, funkar det bra? Och framför allt kan man ge det till iller? Skulle ju vara super om det gick att ge dem eftersom det är så pass smidigt med att bara blanda det med deras vatten. Här finns mer info om det http://www.healthypet.se/index.php?id=10

kredka
0

Jag gav den till min Gunnar dock med katt på förpackning ( vet ej om det är olika för katt och hund eller kanske har dem bytt förpackning?) inget att rekommendera han fick jätte mycket tandsten och när jag frågade vet om den i samband med att vi fick ta bort tandsten på gunnar sade veten att dental fresh är bra men bara om du borstar tänder på djur regelbundet

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
1

Jag, och många med mig, står fast vid att bästa sättet för att bli av med tandsten är att låta tänderna arbeta naturligt. Så det bästa är ben. Råa kycklingvingar är riktigt bra men även torkade kycklinghalsar är bra och då brukar också kräsna illrar som vanligtvis inte gillar kött äta! Hade en iller med fruktansvärd tandsten. Tänderna blev skinande vita efter att han börjat äta kycklinghals :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

# jag håller helt och hållet med dig om det och jag skulle ge allt i världen för att Donna skulle äta kycklinghalsar, eller något liknande i huvud taget. Men nu blåvägrar hon trotts konstant tillgång till det så jag försöker hitta lösningar som åtminstone kan dra ut på att tandstenen kommer och att hennes tandkött ska bli bättre.

JossanH
0

#3 Aha! Känns som att vi har diksuterat detta tidigare?
Ja, då är det ju svårt! så mycket kött som möjligt och så mycket tuggmotstånd som möjligt är ju att föredra. Förr gav jag mina lite denta stix då och då. Brukade hålla i en och låta illern gnaga ned tills jag ansåg att det räckte. Var tänderna lite tandstensfula så blev det ofta blodspår från tandköttet men det visar iaf att tändern aanvänds ordentligt.
Det är inget jag ger i dagsläget men det kanske funkar?

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

TS, själv tror jag inte på några förebyggande mirakelmedel, min erfarenhet säger mej att de oftast ger motsatt effekt.

Vad har ni försökt med för att få i henne ben och liknande?
Tror vi har en hel del tips på hur man tragglar i småttingarna sådant här:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

terkina
0

#4-5  Tips på hur man får i dem kött tas tacksamt emot även här då vi har ett par surtanter här hemma som blåvägrar allt som har med kött att göra…
Eller ja, Let's bite går ju bra förstås! Tungan ute

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Mixxy
0

# 4 jo vi har pratat om detta en gång tidigare :) Denta Stick skulle jag kunna prova men jag är inte så förtjust i att hon ska äta såna men det kanske är jag som är larvigt bara? #5 det är väl inte riktigt ett mirakelmedel jag är ute efter, bara något som gör att det kanske kan hållas lite i schack iaf ;) Vi har ju som sagt kycklinghalsar framme hela tiden men dem bryr hon sig inte om. Kycklingvingar som vi har delar i mindre bitar dissas också. Det enda som verkar duga är filéer av olika slag, köttfärs och hjärtan. Och som terkina sa, let's bite är mumma :) Jag har även testat att stryka på vetegroddsolja och vitaminpasta på kycklinghalsarna för att lura henne men hon slickar bara bort det och struntar i halsen :(

JossanH
0

Det finns hårdare bitar av torkad kycklingfile att köpa på burk. Såna brukar jag också ge ibland och gillar hon lets bite kanske detta går ner lättare? Finns även torkade kycklinghjärtan och annat kött att testa. Hårda eller sega bitar, även om de inte innehåller ben, ger ju ett bättre tuggmotstånd än tex små torrfoderbitar. Då tvingas de tugga isär bitarna och gnaga lite. Denta sticks är väl knappast optimalt att ge men det är väl bättre än att tvingas söva för att ta bort tandsten hos veterinären kan jag tycka. Men testa annat torkat som är mer naturliga produkter i första hand! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
1

Jag måste ju bara berätta, undrens tid är ännu inte förbi! När jag vaknade i morse så tänkte jag, nej jag ska ta mig tusan försöka med en kycklingvinge igen. Så jag tog fram en ur frysen och lät den ligga framme tills alldeles nyss då jag kom hem från jobbet. Jag styckade upp den i mindre bitar och ställde fram. Donna springer fram, tar en bit och börjar tugga. När första knaket ifrån benet kommer blir jag så otroligt lycklig, jag börjar springa runt och göra nått som ska likna en segerdans och vill bara skrika av lycka! Yes yes yes yes! Nu hoppas jag hon fortsätter med.det här :)

JossanH
0

Haha, det där är verkligen så typiskt illrar…. och illerägare :P

Sajtvärd på Iller.ifokus